נקי, מחבק, שקט: סגנון הג'פנדי משלב את הטוב שבמזרח ובמערב

יפן פינת דנמרק: סגנון העיצוב חוצה התרבויות שיחבק לכם את הבית

הצורך האנושי בנוחות, פונקציונאליות ונחמה ממשיך להיות דומיננטי בעיצוב הבית, ומקבל פרשנות בסגנון הג'פנדי - נקודת המפגש בין מסורות העיצוב והלייף-סטייל היפניות והסקנדינביות. כך תהפכו את החלל הביתי שלכם למקום מפלט מהעולם המשוגע שבחוץ

פורסם:
"מה כולם מחפשים? את האושר מקווים", שר יובל בנאי בלהיט של "משינה", ונראה שבצל משבר הקורונה המתמשך שבו רבים נאלצים "לחזור הביתה", זה בדיוק מה שאנו מחפשים - גם בתחום עיצוב הבית. סגנון העיצוב שמבסס את עצמו כדומיננטי ביותר לאחרונה וממשיך איתנו לשנת 2022 הוא "ג'פנדי" (Japandi), המשלב בתוכו אלמנטים משתי תרבויות רחוקות אך בעלות נקודות השקה רבות - התרבות היפנית והתרבות הסקנדינבית.
11 צפייה בגלריה
גפנדי
גפנדי
נקי, מחבק, שקט: סגנון הג'פנדי משלב את הטוב שבמזרח ובמערב
(תכנון ועיצוב: שרה ונירית פרנקל. צילום: איתי בנית)
האסתטיקה היפנית הייחודית, שמקורותיה בשורשי הזן והבודהיזם, כוללת בין היתר את תפיסת ה"וואבי-סאבי", הדוגלת בפשטות, א-סימטריה, חיבה לשבור ולעקום, ובחיבור בלתי אמצעי של האדם לטבע. מנגד עומדת האסתטיקה של ארצות סקנדינביה, שכובשות מדי שנה את המקומות הראשונים במדד האושר העולמי בין היתר בזכות תפיסת ה"הוגה" (Hygge) שדוגלת בהנאה מהדברים הקטנים ובהפיכת היום-יומי לנעים ומיוחד כדי להגביר את מפלס האושר בכל רגע נתון.
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
שפע אור וחומרים טבעיים
(עיצוב: שרה ונירית פרנקל. צילום: איתי בנית)
נראה שקו ההשקה בין התרבויות הוא מצב של "מיינדפולנס", או בעברית - קְשיבוּת, שבו תשומת הלב מוקדשת לחוויות התרחשות כאן ועכשיו. בעידן ההיי-טק בעל הקצב המהיר והצרכני, נראים ערכים כמו וואבי-סאבי והוגה כשייכים ליקום מקביל. אל מול התרבות המתלהמת, הצרכנית, שנועדה להרשים ולגרוף לייקים, עומדים ערכים של אותנטיות, נינוחות, שקט ואיטיות.
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
קווים נקיים ושקט ויזואלי
(עיצוב ואדריכלות: זנדבנק ברקאי אדריכלים. צילום: שירן כרמל)
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
נקודת המפגש בין מזרח למערב
(צילום: RENBY)
ריבוי המשימות והפחד להחמיץ (הידוע גם כ-FOMO) מביא לעיתים קרובות ללחץ ולחרדה, ואילו תפיסות החיים היפניות והסקנדינביות מבקשות להרגיע את אותם לחצים ולמקד את תשומת הלב בדברים שעושים לנו טוב. כפועל יוצא, גם הפן החברתי מקבל חשיבות בתרבויות הללו, ואין הכוונה לרשתות החברתיות, אלא לתקשורת בינאישית בלתי מתווכת שמשאירה בצד את צלילי ההודעות בנייד.

לברוח הביתה

מגפת הקורונה ונגזרותיה טרפו את הקלפים היטב, ובעקבות כך גם הרצון לשינוי הסביבה המיידית והיומיומית שלנו - הבית. מרחב המחייה שלנו מקבל תשומת לב מחודשת וזוכה לתשומת הלב הראויה לו. השינוי התפיסתי הזה בא לידי ביטוי בעיקר בכמיהה לנוחות, לפשטות וליופי - ערכים שמגולמים הן במסורת העיצובית היפנית והן במסורת הסקנדינבית המקדשות הרמוניה ושלווה.
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
פתרונות אחסון דקורטיביים שמטרתם יצירת שקט
(עיצוב: אורלי גונן-שטיינגרט. צילום: עינת זינגר)
כך, הסגנון הג'פנדי מבקש לענות על הצורך האנושי בנוחות, פונקציונאליות ונחמה, ומעודד מחשבה על הבית כעל מקום מקלט ומפלט מהסביבה החיצונית. השילוב של שתי מסורות העיצוב והלייף-סטייל הרחוקות נשמע מוזר בתחילה, אך יש להן הרבה מן מהשותף - מינימליזם, ניקיון ויזואלי, איפוק, צניעות ושילוב של חומרים וגוונים מן הטבע. השידוך הזה מתבטא בחללים פונקציונאליים, ללא עומס בחפצים, שבהם ניתן כבוד למעט הפריטים הקיימים.
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
קצת סקנדינבי, קצת יפני
(עיצוב: מאיה שינברגר. צילום: איתי בנית עבור אלוני)
רקע בהיר, קווים נקיים ועגולים, ושילוב של אלמנטים טבעיים בגישת ה-less is more, דרך פריטי ריהוט מינימליסטיים שעשויים לרוב מחומרים טבעיים, כמו עץ, במבוק, נייר, צמר וקש – הם המאפיינים הבולטים בחללים בסגנון זה. הסגנונות היפניים מקדשים את ערך הקיימות, לכן שכיחות החומרים הטבעיים לצד צמחייה ירוקה היא גבוהה, ומלווה היטב את התפאורה הרכה והבהירה.
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
גוונים רכים מן הטבע
(עיצוב: מיטל כנען. צילום: עינת דקל עבור אלוני)
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
איזון ותחכום: הסגנון הג'פנדי
(צילום: Prat Living)
כדי להשיג את המיטב משני העולמות, אפשר להיעזר בתפיסת ההוגה, ולעצב את הבית כמקום מפלט נעים, בעזרת רהיטים נוחים, שמזמינים לשקוע בתוכם, פריטי טקסטיל להתעטף בהם ואזורי ישיבה ייעודיים, עם התאמה לכל אחד מבני הבית. המיזוג עם רעיון ה"וואבי-סאבי" היפני, לדוגמה, והדגשת היופי שבחוסר שלמות, יבססו היטב את האיחוד המושלם, בדמות הג'פנדי, בבית.

טיפים לעיצוב בסגנון ג'פנדי

  • נוחות וקלילות סקנדינבית לצד אלגנטיות ותחכום יפניים: הכניסו הביתה אלמנטים שיעזרו לבסס תחושת רוגע ושלווה והדירו חפצים שיוצרים עומס וצורמים לעין.
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
היופי שבעקום, השבור, הטבעי
(צילום: אסף לוי לאלוני)
  • שלבו בבית ריהוט טבעי מעץ לא מעובד.
  • השתמשו ברהיטים נמוכים, או ברהיטים שבסיסם הוא רגליים דקיקות ובלתי מורגשות, למראה מרחף, אוורירי וקליל.
  • בחרו בפתרונות אחסון שיעזרו "לנקות רעשי רקע", להצניע את הבלאגן ולהכניס סדר והיגיון (גם לחיים).
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
שלבו ריהוט טבעי מעץ או מקש
(צילום: הביטאט)
  • שלבו פריטי אמנות יחודיים ויצירות בעבודת יד, שיכניסו אופי וחום לחלל.
  • הכניסו הביתה שפע של צמחייה ירוקה, שתעשיר את הגוונים הרכים והטבעיים.
  • השתדלו למקסם את כניסת האור הטבעי לבית על ידי הגדלת המפתחים ושימוש בווילונות פשתן קלילים ושקופים.
  • במקום אור מרכזי בוהק, ביחרו בשניים-שלושה גופי תאורת אווירה רצפתיים, שיציפו את הבית באור חמים בשעות החשיכה.
11 צפייה בגלריה
ג'פנדי
ג'פנדי
הכניסו את הטבע הביתה ככל הניתן
(עיצוב: לילך שמול)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button