הרבה לפני שהשף אייל שני קיבל לידיו את המפתחות למסעדת "מלכה" הכשרה בפלורידה, קיבלה לידיה האדריכלית מור גלפנד מקיבל אשכולות אדריכלים הצעה מרתקת שהיא חלומו של כל מעצב: לתכנן ככל העולה על רוחה בחלל בן כ-450 מ"ר לקהילה היהודית בעיירת היוקרה פאלם ביץ', פלורידה. זה היה לפני כשנתיים. הלקוחות שפנו אליה (ושמם נשמר בדיסקרטיות) הם יהודים אמידים מארצות הברית, פילנתרופים גדולים למען ישראל, שעזבו את ניו יורק ועברו לגור בפאלם ביץ' השמשית. די מהר הם הבינו שאין שם מרחב קהילתי לקהילה היהודית, וחשבו שאולי המקום יוכל להיות מסעדה כשרה או מרכז למפגשים, מכיוון שהוא כולל גם 570 מ"ר של חצר יפה ובסך הכול כ-300 מקומות ישיבה. בסופו של תהליך העיצוב לקחו את המקום המעוצב שני ושותפיו והקימו שם סניף כשר של מסעדת "מלכה", שעתיד להיפתח ב-8 בדצמבר.
גלפנד, שותפה במשרד קימל אשכולות אדריכלים משנת 2022, שימשה עד לאחרונה אדריכלית בכירה ומי שאחראית על עיצוב הפנים בפרויקטים מגוונים. עוד לפני שעברה באוגוסט האחרון לגור עם משפחתה בניו יורק וייסדה שם את הסניף האמריקאי של המשרד, הגיעה ההצעה המפתה – עשי כל מה שעולה על רוחך ובלבד שיביא את ישראל לקהל היהודי.
אייל שני במסעדת סלון שפתח בניו יורק. אווירה אחרת לגמרי ממלכה בפלורידה
שני מצידו כבר מתכונן למפגש עם הקהל היהודי בפאלם ביץ' ונלהב מהעיצוב הייחודי. "ברגע שראיתי את החלל ואת המטבח הפתוח עם האש החיה, ידעתי שאני רוצה לעזור ליצור את המקום הזה עבור הקהילה היהודית במיאמי", אומר שני. "להביא לאנשים אור, חום ואוכל מדהים, בייחוד בתחום המטבח הכשר, היה תמיד חלום שלי. הגישה הזו לבישול כשר, המתמקדת במטבח עם אש פתוחה, היא משהו שמעולם לא היה קיים במטבח היהודי. זה יהיה גם האתגר הגדול ביותר שלי וגם החוזק הגדול ביותר שלי. אני נרגש לחלוק ביטוי חדש של אוכל כשר עם העולם, המבוסס על היופי של התרבות שלנו".
על העיצוב של המקום, שבו היה מעורב רק ממש בסוף התהליך, אומר שני: "שלושה קירות עוטפים את מלכה פאלם ביץ', נראים כמו פאטה מורגנה של בתי אדמה במדבר, מחלונותיהם אפשר להבחין בדקלים המתנופפים על חוף הים. הקיר הרביעי כולו עולה באש שמאירה את עץ הזית במרכזו של החלל – מדורות עצים הבוערות לכל אורכו על שולחן עשוי לבני אדמה. זהו היכל של אש, סנה שלעולם לא יכבה, שמתוכו נוצר האוכל של מלכה, כולו מאוסף מדויק של מוצרי החוות לאורך האוקיינוס, ובצורה פרדוקסלית זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבו מטבח כשר עשוי כולו מהאש האלוהית".
14 צפייה בגלריה
![שני: "זהו היכל של אש, סנה שלעולם לא יכבה, שמתוכו נוצר האוכל של מלכה" (צילום: עמית גרון) השף אייל שני ומסעת מלכה פלורידה](https://ynet-pic1.yit.co.il/cdn-cgi/image/f=auto,w=1192,q=75/picserver6/crop_images/2024/12/02/B1HgSfiX1x/B1HgSfiX1x_0_0_3000_2001_0_x-large.jpg)
![שני: "זהו היכל של אש, סנה שלעולם לא יכבה, שמתוכו נוצר האוכל של מלכה" (צילום: עמית גרון) השף אייל שני ומסעת מלכה פלורידה](https://ynet-pic1.yit.co.il/cdn-cgi/image/f=auto,w=1192,q=75/picserver6/crop_images/2024/12/02/B1HgSfiX1x/B1HgSfiX1x_0_0_3000_2001_0_x-large.jpg)
שני: "זהו היכל של אש, סנה שלעולם לא יכבה, שמתוכו נוצר האוכל של מלכה"
(צילום: עמית גרון)
השכן דונלד טראמפ
הדרך למסעדת "מלכה" החלה לפני כעשר שנים. "בשנת 2015 חברנו אל קבוצת סטארט-אפ ניישן סנטרל, ארגון ללא מטרות רווח", היא מספרת. "עיצבנו להם את המשרדים ואת מרכז אסיף שמאגד גם את תרבות האוכל בישראל, ונמצאת באותו הבניין בתל אביב. מדובר בפילנתרופים יהודים אמריקאים שמטרתם לתמוך בחברות סטארט-אפ בישראל. בתחילת 2022 קיבלנו מייל שהם רוצים לתכנן מסעדה באזור ווסט פאלם ביץ', עיירה של עשירי ארצות הברית, המקום שבו, בין היתר, מתגורר גם דונלד טראמפ, הנשיא החדש-ישן של ארצות הברית. הם קנו מקום ורצו להקים בו מסעדה ישראלית כשרה. מפה יצאנו לדרך".
איך מתחילים במשימה עם הנחיה כללית כל כך?
"ניגשנו למשימה כדי לנסות להבין איך אנחנו מגשרים בין הפער בין ישראל לפאלם ביץ'. זה מקום זוהר, גדול, מוגזם ונורא High-End. כולן שם עם העקבים והפן והכי 'בגבוה' שיכול להיות. הנונשלנטיות הישראלית לא עובדת שם".
היה אפשר למצוא בכל זאת חיבור לישראל?
"היה לנו רצון לגשר בין ישראל כמו שאנחנו מכירים אותה למשהו שיכול לעבוד שם, והחלטנו לפרק את פלטת החומרים הישראלית ולשחק איתה במונחים שלהם. קיבלנו מהבעלים מנדט מלא למשימה הזו. אגב, זה לא תוכנן בהתחלה כמקום למסעדה בלבד אלא HUB, אבן שואבת לקהילה היהודית. רצינו להביא את ישראל לשם, אבל אחרת, ולספר סיפור דרך העיצוב".
הכול הגיע מישראל, כולל הצלחות, הבטון והצלם
"היינו צריכים לארוז הרבה מחומרי הבנייה בארץ, כולל עבודות מסגרות ובטון ממפעלי אקרשטיין שייצרו ביחד איתנו רכיבים מיוחדים לפרויקט", מספרת גלפנד. "הטסנו את הכול בתשע מכולות בזמן המלחמה לפאלם ביץ'. זה גם חלק מהסיפור של ההקמה. הבעלים גאים מאוד לספר את הסיפור הזה. זו מסעדה עם עיצוב ישראלי. הבטון, הבריקים, האבן שנחתכה בארץ, תכנון גופי התאורה, המסגרות, הכלים מהקרמיקאית עדי ניסני וגם הכיורים בשירותים תוכננו ויוצרו בישראל, וגם שני השולחנות שיושבים קצת בתוך המטבח, עשויים מאבן וקורטן ומתאימים לארוחת חלוקה משפחתית". אפילו הצלם עמית גרון הוטס מישראל כדי לצלם את החלל בגמר העבודות.
מה היו החומרים שהרכיבו את הסיפור הישראלי ב"מלכה"?
"הלכנו על עץ, בטון, אבן, מתכת והרבה צמחייה. על עץ לא יכולנו לוותר כי הוא מייצר חמימות והוא חלק מהשפה הישראלית. לגבי בטון, כשחיפשנו את השפה הישראלית היה לנו בטון, שהוא רכיב מאבני הפינה של המפעל הציוני הישראלי. הפרשנות שלנו לבטון הייתה לייצר משרביות שהן האלמנט העיצובי הכי חזק במסעדה ומופיע בכל מקום. רצינו לייצר משרביות בטון, מוטיב בנייה מסורתי ים-תיכוני, סממן מאוד מקומי עבורנו. חוץ מזה שמבחינתנו הבנייה עם בטון זרקה אותנו לבלוק הבנייה הסטנדרטי של איטונג שממנו בונים כמעט כל בית בישראל. מפעל אקרשטיין יצר לנו 24,000 בלוקים חתוכים ויצרנו איתם גם קירות משרבייה שמתפקדים כקירות להחדרת הבריזה בחוץ. האלמנט הזה עזר לייצר מקום נעים לשבת בו בחוץ. מכיוון שהאריחים חלולים בחלקם, יצרנו הפרדה עם הצצות".
גלפנד מוסיפה כי "השירותים במסעדה מקוריים מאוד. הקירות הם בגמר סטוקו, טיח חוץ מחוספס במין ירוק זית, שאנחנו קוראים לו ירוק מדי צה"ל. בשירותים פשוט חגגנו את הקורטן ואת כל החומרים שהבאנו. מבחינתי זה היה המקום להשתולל בו ולייצר חוויה".
עוד אלמנטים של מתכת שזורים ברחבי "מלכה", הפעם בגרסה של מראה חלוד עם גופי תאורה שנבחרו עם מעצבת התאורה הישראלית אורלי אברון אלקבץ. "המתכת באה לידי ביטוי בהמון טקסטורות בחלל ולקחה אותנו למקם הטיפה יותר מלוכלך ואדג'י המזכיר את תל אביב", מוסיפה האדריכלית.
"אייל שני ביקש רק בקשה אחת"
האזור הכי דרמטי במסעדה זו סביבת הבר. "יצרנו קיר של 9,000 בריקים העשויים מבטון ולצידם קיר מאבן טאג' מאהל, שהיא מבחינתנו הייתה הטייק-אוף על אבן ירושלמית, רק מעט פחות צהובה ויותר נעימה", מסבירה גלפנד את הבחירה. "השתמשנו בווריאציה הכי טבעית ומחוספסת שלה, ושילבנו גם אבן עם טקסטורה בשם צ'וקולד בראון, שהיא ממש חומה וחמה".
איך הצלחתם לבנות קיר מתעקל מבריקים?
"הקיר הזה מתעקל מהבר והופך לתקרה, וזה אירוע קונסטרוקטיבי די מטורף כי כל אריח כזה שוקל ארבעה ק"ג, והדבר הזה נמצא מעל הראש של האורחים. זה היה שיתוף פעולה בינינו ובין אקרשטיין ובין מפעל מסגרות ישראלי מדהים בשם T Metal, כי כל הדבר הזה יושב בתלייה יבשה. על הבריקים יש מאחור אינסרטים, וכל 9,000 הבריקים מושחלים בעצם על מסילות בתוך הקונסטרוקציה ממתכת. זה אִפשר ליצור את ההתעקמות הזו מעל הראש של הסועדים".
הצמחייה במסעדה לא שגרתית.
"התייחסנו לצמחייה כאל חומר גלם לכל דבר. ניסינו להביא את אווירת החורש הים-תיכוני. מה שהבאנו מהארץ היה לנו קל לתפעל, אבל הצמחייה שהגיעה משם יצרה מפגש מורכב כי האקלים שם טרופי. פלורידה היא אזור שצומחים בו עלים ירוקים ענקיים עם צמחייה שונה ממה שאנחנו מכירים. לקחנו יועץ נוף מקומי שלקח אותנו לאחת המשתלות הגדולות. בחרתי צמחים והוא אמר, 'זה לא צמח, זה עשב שוטה, הורגים פה את הדברים האלה'. עניתי לו, 'אז זה שלנו'. הוא צחק עליי שאני אוהבת דברים מתים במונחים שלהם. הם רגילים לסדר ולגזום את כל הצמחים, ואילו אנחנו ביקשנו ללכת על משהו מאוד פראי ולעשות שילוב. היה להם קשה, אבל הם הצליחו לממש את החזון".
בכניסה למסעדה יש עץ זית. איך זה קרה?
"הדבר הראשון שנכנסים ורואים, זה עץ זית, ואין סמל יותר ישראלי ממנו. העץ אמריקאי. עץ זית לא באמת יכול לחיות בתנאי פנים. יש פה חברה שעשתה לו הקפאה עמוקה של הגזע והענפים, והוא הפך לסוג של פוחלץ. עליו חיברו עלים מלאכותיים, והנראות היא של עץ לכל דבר. יש לידו פינת ישיבה, והאנשים יושבים תחת העץ".
העיצוב מתכתב עם האוכל שמגיש שני?
"לא ידענו מה יהיה בחלל. בהתחלה היה שף ישראלי שחי בארצות הברית והיה אמור להנהיג את המסעדה, וכשזה לא קרה, חיפשו מישהו אחר. הבעלים, מתוך הבנה שהמשקיעים אינם מסעדנים, רצו להתחבר לקבוצה שתדע לקחת את המקום ולנהל אותו קולינרית, וכך נוצר החיבור עם אייל שני. הוא חבר אלינו, וזה משמח כי יש בו משהו נורא ישראלי, בחומרי הגלם ובפשטות שמנסים להביא אוכל אותנטי, פשוט אבל לא, וזה בדיוק מה שניסינו לעשות במשחק החומרים בעיצוב. שני פתח את הסניף הראשון של 'מלכה' באפר ווסט סייד בניו יורק, והוא נכנס לתמונה בפלורידה באמצע תהליך העיצוב. המקום מעונב והדוק, והם קיבלו מקום שונה מהמקומות שלהם מבחינת נראות וסגנון, הם יותר משוחררים".
מה היו הבקשות של אייל שני?
"יצרנו גריל פתוח בתוך המטבח לבישול באש חיה, והמוטיב של האש מזכיר פויקה, מדורה ו'על האש' ישראלי. הייתה לו רק בקשה אחת – להוריד את מחיצת הזכוכית שעל דלפק העבודה, מול האש הגלויה. ממש הוספנו בר ישיבה על עמדת העבודה, ויש ללקוחות אפשרות לשבת על האש. החיבור של שני וצוותו עם הקהל חשוב מאוד, והם לא רצו שיהיה שום דבר שיפריד בין הסועדים למטבח. את כל שאר העיצוב הם קיבלו בזרועות פתוחות. שני הביא את כלי ההגשה שלהם. דווקא הדברים שיוצרו בארץ, למרות המלחמה, הגיעו הכי מהר למסעדה".
גלפנד מספרת כי במהלך העבודות פרצה המלחמה. "היה רגע בארץ שהכול נעצר והפרויקט הזה המשיך. זה היה מין ייצוא שלנו. זה נתן המון כוח ואנרגיה והכניס בנו רוח לעשות את זה. התוצאה הסופית היא יציר כלאיים של מסעדה ישראלית, אבל אני לא יודעת אם המסעדה הזו הייתה יכולה להתקיים בארץ. היה רצון לתרגם את הישראליות למקום שיֵרד ללקוחות המקומיים בגרון", היא מציינת.
מה לא עשית בגלל קהל היעד?
"בחוץ יש צמחייה וקטעי מדרכים. אני רציתי לעשות חצץ, ואמרו לי שאי אפשר כי זה קהל של עקבים, אז החצץ שלנו מודבק באפוקסי ולא יכול לזוז כדי להתאים את הריצוף לחך המקומי ולעקבים של הנשים מהאזור. האנשים שהגיעו עד כה אמרו שהם מרגישים פאטה מורגנה, כאילו משהו זרק אותם למקום אחר בעולם. זו הייתה המטרה שלנו – לייצר מפגש אירוח ומסעדה עם כל מיני סוגים של חוויות. יש במקום חדר פרטי, חדר חצי פרטי, אזור נסתר עם מחיצות, בר, שולחן משפחתי ושולחנות בחוץ, וכל אזור ישיבה מביא חוויה אחרת".
כמעט הכול מחנות רהיטים ישראלית אחת
הרהיטים גם הוזמנו בישראל ונשלחו מכל העולם לארצות הברית. "זה לא פרויקט ראשון שאנחנו עושים למשפחת היזמים היהודית", מגלה עודד מאירוביץ, מנכ"ל משותף של חברת "הביטאט", המייבאת כ-50 מותגי עיצוב וריהוט. לפרויקט הגיעו במשלוח רהיטים מוכנים ורהיטים שעוצבו במיוחד (קאסטום מייד) למסעדה. הפריטים הגיעו ממותגים מדנמרק, איטליה, גרמניה, צרפת ופינלנד ונחתו בתאריך שיאפשר לפתוח את המסעדה בזמן.
עם אילו אתגרים התמודדתם בפרויקט?
"האתגר העיקרי ב'מלכה' היה להתאים את העיצוב לרוח המקום ולחזון של האדריכלים ושל היזם. הבאנו את כל הריהוט לארצות הברית בלי שהוא עשה עצירה בארץ. עשינו את זה בשנים האחרונות לבית נופש או לבית מגורים של איש עסקים שחולק את חייו בין הארץ לחו"ל".
הקהל שצפוי להגיע למסעדה אמיד ונהנתן. אילו רהיטים עוצבו במיוחד למסעדה?
"מותג גרמני, שעושה ריהוט מעץ ומספסלים מרופדים, בנה שולחנות שמתאימים לישיבה בחוץ ויכולים להתרחב בהתאם למספר הסועדים. אלה בעיקרון היו שולחנות לישיבה בפנים, והם אכן לקחו אותם לכך, אך מתוך המלצה של היצרן עלה הרעיון שנצליח לעשות גם ריהוט עץ שיתאים לחוץ ובעצם לשכפל את אותו השולחן שיש בפנים גם החוצה, רק בעץ שמתאים לאקלים הלח בפלורידה. יוצרו במיוחד שולחנות נפתחים לפי כמות הסועדים. אם יש שולחן עגול שיכול בדרך כלל להיפתח ל-1.60 מטר, הוא נבנה לפי הזמנה מיוחדת, כך שיוכל להיפתח לארבעה מטרים. יוצרו גם שמשיות מיוחדות שהייתה דרישה אליהן".
לאחרונה נבחרו בהביטאט גם הרהיטים למסעדה החדשה של השף מושיק רוט בשרונה בתל אביב. "האדריכל פיצו קדם ומושיק לצידו בחרו את הכיסאות היפים שהם גם מאוד נוחים. כרגע אנחנו מרהטים את מסעדת 'שילה'", מספר מאירוביץ.
כבר נסעת לראות את "מלכה" בפלורידה?
"עדיין לא. זה אחד החסרונות בעבודה על פרויקטים בחו"ל, לא תמיד אנחנו מצליחים להגיע לראות את התוצאה מיד. אבל יש לנו עובדת שהמשפחה שלה במיאמי, והם נרגשים שיש מסעדה כשרה שהולכת להיפתח באזור שלהם, כי אין בפאלם ביץ' מסעדה כשרה. הקהל היהודי נרגש שעומד להיפתח מקום כזה".