שתף קטע נבחר

מת הנורווגי תור היירדאל, גיבור "מסע קון טיקי"

הגיבור הלאומי הנורווגי מת ממחלת הסרטן באיטליה. הוא התפרסם לפני 55 שנים כשחצה את האוקיינוס השקט על רפסודה ותיעד את מסעו בספר שהפך לרב מכר. לפני מותו אמר: "הגיע הזמן לתלות את המשוטים ולדהור אל השקיעה"

תור היירדאל, החוקר וההרפתקן הנורווגי, מת אתמול בלילה (ו') בגיל 87 באיטליה ממחלת הסרטן.
היירדאל נולד ב-1914 בעיר לארוויק בדרום נורווגיה לאב בנקאי חובב מסעות ולאם עם נטיות מדעיות. הוא נהג לספר כי בילדותו, במקום לתת לו ספרי ילדים, נתנה לו אמו לקרוא ספרי אנתרופולוגיה.
הוא התפרסם ב-1947 לאחר שחצה את האוקיינוס השקט על הרפסודה "קון טיקי", ובכך הוכיח כי ניתן היה להגיע מדרום אמריקה לאוסטרליה עם כלי שייט פרימיטיביים ואושש את תיאוריית הגירת העמים שלו, לפיה מוצאם של תושבי איי האוקיינוס השקט הוא באמריקה הדרומית. את מסעו בן 101 הימים תיעד היירדאל במצלמת קולנוע פשוטה, ומאוחר יותר בספר "קון טיקי", שהפך לרב מכר ותורגם ל-67 שפות.
היירדאל גם חצה את האוקיינוס האטלנטי בשתי סירות עשויות מגומא - שנבנו לפי דגם מצרי עתיק וכונו "רע" ו"רע 2" - כדי להוכיח תיאורייה נוספת: שקולומבוס לא היה הראשון שחצה את האוקיינוס.
מחקריו האחרונים עסקו בפירמידות המדורגות העתיקות שבפרו ובטנריף. הוא האמין כי ביכולתו להוכיח קשר ימי בין התרבויות העתיקות שבנו את הפירמידות הללו.
למרות שחי ועבד מחוץ לארצו נורווגיה במשך עשרות שנים, נחשב ת'ור היירדאל לגיבור במולדתו, אומה של יורדי ים, ובסקר שנערך ב-1999 הוא נבחר כ"נורווגי של המאה". הוא ביקר לעתים קרובות בנורווגיה, שם נשמרה עבורו דירה במוזיאון "קון טיקי" באוסלו.
העיתונות הנורווגית דיווחה כי היירדאל פתח בצום מוחלט בתחילת אפריל לאחר שאובחן גידול סרטני במוחו. אמש הוא מת בשנתו בחיק משפחתו בביתו בעיירה קולה מיצ'ארי באיטליה, שם חי בשנים האחרונות. לדברי בנו הבכור, אמר היירדאל לפני מותו: "הגיע הזמן לתלות את המשוטים ולדהור אל השקיעה".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים