מלחמת אחים חורגים
אנשי פולקסווגן לא יצאו מגדרם לשמע הצהרות פורשה בתערוכת פאריז. גם להם היה, תתפלאו לשמוע, מה להגיד. עד נקודה מסוימת
פיטר ליפול, אחד מאנשי מבכירי צוות הפיתוח הראשי של פולקסווגן, מרצין פנים וכמעט נעלב כאשר אני מספר לו על ערב אתמול. על המפגש עם אנשי פורשה בזמן חשיפת הקאיין, רכב השטח מעורר ההשתאות שלהם. בעיקר כי אני מדגיש באוזניו את הצהרותיהם של החברים הטובים מעבר לכביש, או כאשר אני לוחש לו כיצד אמרו שפלטפורמת הקאיין/טוארג היא פרי עמלם בלבד.
כנראה שהגזמתי קלות, כי אני מזהה סממני עצבנות מתקדמים ואפילו ניסיון להעביר את השיחה לפסים שונים, במיוחד כשאני שואל אותו אם אינו חושב ששני הדגמים דומים מדי. בסופו של דבר, כמה אפשר להיות שונים במראה אם ארבע דלתות צד, שמשה קדמית, קורות קדמיות ומרכזיות, כולל מיקומן וכמובן הרצפה עצמה, זהים לחלוטין?
הוא דווקא חושב שהדמיון תלוי בזווית ממנה בוחנים את כלי הרכב האלה, הפרספקטיבה כמובן. לכן הוא מתחיל למנות במהירות את רשימת החלקים השונים דווקא, וטוען כי ההבדל לא פחות ולא יותר אלא "עצום". לליפול יש אפילו הגדרות כמו "הפורשה היא מכונית ספורט עם המסוגלת לרדת מהאספלט לשביל, ואילו הטוארג הוא וואן יוקרתי, עם דגש על יכולת נסיעה בשטח". מעניין.
מי כאן האחראי
מראה חיצוני והגדרות לחוד, ברור לשנינו כי "מי פיתח מה" היא שאלת השאלות, ובכל מקרה הנושא הכי רגיש. כאן כבר מדובר בגאוות יחידה של ממש, ובפולקסווגן בהחלט לא אוהבים את הרמזים העבים ששיגרו ערב קודם לכן אנשי פורשה.
אז מי באמת פיתח מה? ליפול מודה שפורשה אכן פתחה את הרצפה של הקאיין/טוארג, כמו-גם את מערכת הבלמים וזרועות המתלים. מערכת קפיצי האוויר לעומת זאת הגיעה מקונטי-טבס, היצרן שמספק מערכת דומה עבור הפאטון והאודי 8A של פוקלסווגן. הקונצרן הגדול היה אחראי כאן על הפיתוח, ובכל מקרה – כך הוא מבהיר - מאפייניה וכיולה שונים בין הכלים.
תיבת ההילוכים האוטומטית? זו מגיעה מבית איז'ן-וורנר, בדומה לזו שתגיע גם לפאטון מונעת הדיזל. האחריות כאן משותפת הוא מודה, אך פולקסווגן הובילה באופן טבעי את הנושא. אגב, רק לפולקסווגן יש כרגע שילוב של תיבה ידנית ומנוע דיזל.
גם תמסורת ההנעה הכפולה היא מבית פולקסווגן, אך הדיפרנציאל האחורי פותח על-ידי ZF באחריות פורשה. בכל מקרה, יש שוני בכיול המערכות בגלל האופי האחר של שני כלי הרכב. בקאיין למשל מועברים 62 אחוזים מהמומנט לאחור, לטובת תחושת "הנעה אחורית" המקובלת בפורשה. לעומת זאת, בטוארג החלוקה לפנים-אחור שווה.
גם הפרטים הקטנים
מעניין לגלות שחלקים נוספים, כמו הצירים והבולמים הטלסקופיים של הדלת האחורית זהים, וכמוהם גם מאות מרכיבים קטנים אחרים. ליפול, שהיה שותף לנסיעות פיתוח על-פני עשרות אלפי קילומטרים, טוען גם שפורשה ופולקסווגן לא שתפו פעולה במבחנים המעשיים של המכוניות. זאת, למרות שבתמונות שהתפרסמו בעיתונות נראו הקאיין והטוארג משתזפים ביחד ב"עמק המוות" החם שבנוואדה ארצות הברית.
באחד המקרים אפילו דווח שמנוע הרכב של פולקסווגן זכה למנת קוביות קרח נדרשות לצינון, בעוד אחיו לבית פורשה יצא לדרכו ללא בעיה. ליפול, כך הוא טוען לפחות, מעולם לא זכה לראות את התמונות האלה. ובכלל, הוא ממש ממהר לפגישה נוספת וחייב להפסיק את הראיון בשלב זה. להתראות.