מוצרי טיפוח לגברים: לא רק אפטרשייב
תחום הטיפוח לגברים רושם עלייה מטאורית בכל העולם, וגם בארץ. השוק מציע מגוון מוצרים, מתחליב לגילוח ועד שמן צלוליט. המחיר עדיין גבוה, אבל נמוך ממחיר המוצרים המקבילים לנשים
לאט אבל בטוח, הגבר הישראלי מתעדכן. הוא מתחיל להתעניין לא רק במשקפי שמש, שעונים, פריטי לבוש ואביזרי אופנה - אלא גם במוצרי טיפוח, שנחשבו עד לא מזמן לנשיים.
עלייה מטאורית נרשמה בעולם במגוון מוצרי הטיפוח לגבר, והיום כמעט ואין חברה או מותג שאינם מייצרים, לצד מוצרי הטיפוח הנשיים, גם מוצרים לגבר. כבר לא מדובר רק באפטר-שייב או דיאודורנט, אלא בתכשירי טיפוח מתקדמים: החל מקרם לחות ועד למסכות פנים וטיפולים לצביעת ועיבוי השיער.
"גם לגברים יש לעתים עור יבש, וגם להם מגיע ניקוי וחידוש", אומר ד"ר יוסי שירי, מומחה לבעיות עור. "מצד שני, אין טעם לצפות לכך שהתכשירים ימנעו קמטים או יצעירו את הגבר". יוסי סגל, כימאי ומנכ"ל משותף בחברת ק.ט.י קוסמטיקס, אומר כי שוק מוצרי הטיפוח לגברים בארץ מגלגל כ-35 מיליון דולר, המהווים כ-20% משוק הטיפוח בכלל.
את מוצרי הטיפוח מקבלים הגברים בדרך כלל כמתנה, אומר סגל, אך אחוז הגברים שקונים בעצמם את התכשירים גדל בהתמדה, תופעה שלא היתה מוכרת לפני כעשור.
המוצרים בהם מתמקדים היום הגברים בישראל הם בעיקר אלה הקשורים לפעולת הגילוח: תחליב גילוח, ג'ל רחצה, אפטר-שייב או בושם, כשהדרישה העיקרית היא לתכשירים שפועלים להרגעת העור ולהזנתו.
לפי נתוני משווקי הקוסמטיקה השונים, 30% מהגברים משתמשים במוצרים על בסיס מים ולא על בסיס אלכוהול, ורבים זנחו את האפטר-שייב הבסיסי ועברו לבושם. לצד מוצרים אלה הולך וגדל השימוש בדאודורנט, כשהחלוקה היא 60% ספריי ו-40% סטיק. אחריהם נכנסים בהדרגה תכשירי ניקוי לעור הפנים, תחליבי לחות וקרמים ללילה. כמו כן, בשנים האחרונות הגבירו הגברים הישראלים את השימוש בקרם הגנה נגד שמש ובקרם ידיים.
השינויים בהרגלי הצריכה הביאו רשתות וחברות קוסמטיקה רבות לשנות את עיצוב המדפים לגברים. גם האריזות שונו: המוצרים המיוחדים לגברים באים בדרך כלל באריזות קטנות יותר, עשויות מחומרים קלילים ובלתי שבירים וקל להכניס אותן לכיס פנימי של מעיל או בלייזר.
כך, לדוגמה, עיצב איסי מיאקי בושם לגבר באריזה מיוחדת, המתאימה לנסיעות, בצורת מצת (שנמכר בארץ ב-330 שקל ל-75 מ"ל).
לא מתביישים
מנהלת מחלקת הקוסמטיקה ברשת סופר-פארם, הרצליה אשכנזי, אומרת שהגבר הישראלי כבר לא מתבייש לגשת לדיילות המכירה ולהיעזר בשירותיהן. המחיר כמעט ואינו מהווה גורם משמעותי בבחירה. רוב הגברים שמגיעים לקניית מוצר מכירים אותו כבר קודם לכן, מדווחת אשכנזי.
בעניין המחיר, המחירים לגברים עדיין נמוכים מאלה של הנשים, כמו במספרות וברוב חנויות הלבוש. הדבר בולט במיוחד בתחום הבשמים: מחיר בושם לגבר, בכמות של 100 מ"ל, כמעט זהה למחיר בושם לנשים בכמות של 50 מ"ל. "המטרה היא לעודד את הגבר לעבור לבשמים ייחודיים יותר", אומרים בחברת שסטוביץ', יבואנית קוסמטיקה.
ואכן, בשנה האחרונה התרבו השקות בשמי הגברים, ולצידן עלה מספר החברות שהתחילו לשווק סדרות טיפוח שלמות לגברים.
"הנסיון הראשון נעשה לפני כעשור, כשחברת ארמיס החלה לשווק בארץ סדרה לגבר שכללה קרם עיניים, קרם פנים, מסכות, גרגרים ועוד", מספר מנכ"ל השיווק של רשת הקוסמטיקה אפריל, ארז חלבי. הסדרה לא זכתה להצלחה מרובה, אבל מאז נפרצה הדרך, ולארץ החלו להגיע גלי מוצרי טיפוח לגבר.
מגיעים באיחור קל
החברות לנקום וגרלן היו הראשונות בעולם להשיק קווי ייצור לגבר. אחריהן באו מעצבי אופנה כמו ז'אן-פול גוטייה, איסי מיאקי וקלווין קליין. באחרונה החלה גם קליניק לשווק סדרת טיפוח לגברים, שעדיין לא הגיעה לארץ. גם חברת קלרינס הוצאיה סדרה דומה, שעדיין לא הגיעה לארץ גם היא.
רוב המשווקים בישראל מעדיפים שלא להשקיע בתקופה קשה זו בנישה החדשה החדשה יחסית של מוצרי טיפוח לגברים, ולכן ההערכה היא שרוב מוצרי הגברים שהושקו השנה בעולם יגיעו לשוק הישראלי רק בעוד כשנתיים.
כמה אופציות שניתן לרכוש בארץ: ניוואה החדירה השנה לשוק הישראלי את סדרת ניוואה מן, הכוללת 4 מוצרי טיפוח וניקוי לפנים.
להצלחה גדולה זוכה קרם הלחות נגד קמטים, על בסיס אנזים q10 (100 שקל לאריזה של 50 מ"ל, 90 שקל במבצע). וישי השיקה סדרת מוצרי טיפוח המותאמים, לדברי החברה, לסוגי עור שונים, ומבוססים על נוסחאות מיוחדות המשולבות בוויטמינים ומינרלים. הסדרה כוללת ג'ל קרם לחות (50 מ"ל ב-129 ש'), ג'ל רחצה לגברים בעלי עור יבש (99 שקל לבקבוק של 200 מ"ל) וכן אפטר-שייב, קצף גילוח, דאודורנטים לעור רגיש ולהזעה מוגברת, ומוצרים מיוחדים לפגמים בעור.
חברת דקלאור משווקת בישראל מספר מוצרים לגברים מתוך הסדרה הרחבה, המשווקת בחו"ל: תמצית ארומטית לגבר לפני ואחרי גילוח (282 שקל ל-15 מ"ל), ג'ל אפטר-שייב על בסיס שמנים ותמציות צמחים (283 שקל ל-125 מ"ל) וג'ל מרענן לגוף (170 שקל ל-150 מ"ל).
רשת בודי-שופ מפיצה את גנג'ה, סדרה לגבר המבוססת על ג'ינסנג. הסדרה כוללת סבון נוזלי, שמפו, קרם גוף, קצף גילוח, דאודורנט ואפטר-שייב המשלב קרם לחות ומסנן קרינה (76-13 שקל), ורשת קסטרו-מן מוכרת מארז לגבר הכולל בושם, דאודורנט וקרם לחות ב-451 שקל.
טיפוח תוצרת ישראל
מדובר רק ביבוא. גם בישראל עצמה מיוצרים מוצרי קוסמטיקה לגבר, ואפילו על טהרת החומרים הטבעיים: חברת נופר פיתחה מוצרים המבוססים על צמחי מרפא טבעיים, ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל. בסדרה ניתן להשיג קרם לחות עשוי משמנים ארומטיים להגנה ולמניעת קמטים (88 שקל לאריזה של 50 מ"ל), ושמן צלוליט עם שמנים ווויטמינים, המיועד להגנה על העור מפני הזדקנות מוקדמת (88 שקל, במבצע היכרות).
גם מעבדות-ים-המלח, יצרנית מוצרי אהבה, הוציאה סדרה לגבר במארז מיוחד, הכולל שמפו, סבון נוזלי וקרם לחות עם מסנן שמש (107 שקל למארז).
"על סמך בדיקות שערכנו בקרב גברים בארץ ובחו"ל עולה כי עור הגבר נוטה להתייבשות יותר מזה של האשה, וסובל מפגעי האקלים ומגילוח יום יומי", מסביר המדען הראשי של אהבה, זאבי מאור. "המוצרים שלנו הותאמו לעור הגברים, והם אינם מתערבבים עם ניחוח האפטר-שייב או הבושם".
בושם סקסי ורענן מחפש גבר
אם תחום הטיפוח לגבר חודר לארץ באטיות יחסית, הרי שתחום הבישום כבר מלבלב. על המדפים ניצבים כ-150 מוצרי בישום שונים לגבר, המהווים כ-45% מכלל מוצרי הבישום.
מרשת סופר-פארם מפרטים את בשמי הגברים המובילים בשוק: רושאס, פאי, דולצ'ה-גאבנה, קרולינה הררה, הוגו בוס, יופ, טיטניום, אולטרה ויולט, ג'יבנשי פור הום, ודיור. מאפריל מספרים על בשמי הגברים שהושקו בשנה האחרונה: קורוס של איב סאן-לורן, בזאר של כריסטיאן לקרואה, ונינה ריצ'י לגבר. ברשת ניו-פארם בחרו להדגיש את הבושם החדש לגבר של חברת לנקום, מירקל מן, שזוכה, לטענת הרשת, להצלחה רבה.
לעתים משתמשות נשים בבשמים לגברים - וגברים בוחרים בבושם נשי. כך, למשל, המשווקים טוענים כי נשים רבות בישראל משתמשות במותגים כמו פרנהייט, יופ או דאנהיל, המיועדים לגברים, וגברים בוחרים בבשמים נשיים בעלי ריח עמוק וכבד.
BALDESSARINI מבית הוגו בוס יושק השבוע תחת הכותרת סמל ליוקרה מעודנת (או דה טואלט 75 מ"ל ב-271 שקל). קרייב של קלווין קליין בניחוח גברי חדש סקסי ורענן, החל להימכר בארץ בשבוע שעבר, עם בקבוק שקוף שמסגיר את המכניזם הפנימי (199 שקל ל-40 מ"ל, 288 שקל ל-75 מ"ל); הייר של כריסטיאן דיור מיועד לגבר שנולד לעולם המשתנה ללא הרף (או דה טואלט 50 מ"ל ב-392 שקל, או דה טואלט בתרסיס 100 מ"ל ב-355 שקל).
LAUDER PLEASURES FOR MEN של אסתי לאודר הוא בן זוג לאחד הבשמים הנשיים הפופולריים (או דה קולון 100 מ"ל ב-209 שקל). עוד בסדרה: אפטר-שייב בתחליב, שאמור להרגיע ולהפחית גירוי ואדמומיות (100 מ"ל ב-220 שקל), ומקלון דאודורנט בניחוח הבושם ב-100 שקל. טומי T של טומי הילפיגר יוצר רוח שובבה של ניחוח נקי וסקסי, בהיבט אמריקני קלאסי (100 מ"ל ב-300 שקל, 50 מ"ל ב-200 שקל), ואילו DKNY לגבר של דונה קארן נוצר עבור הגבר החובק את האנרגיה העירונית של הסוהו, את החלקלקות המחשמלת של האפר-איסט-סייד ואת הדופק של הרחוב (או דה טואלט 100 מ"ל ב-330 שקל).
במחירים נמוכים יותר יצאו למדפים באחרונה ADAM MOTION SNOW מבית אדם, הפונה לגבר הספורטיבי המהיר והאקטיבי, ומעניק תחושה של קרירות ורעננות (או דה טואלט 100 מל ב-78 שקל); THE OTHER מבית ק.ט.י. קוסמטיקס (125 שקל לבקבוק של 120 מ"ל) נומד של המותג האנגלי קרבטרי אנד אוולין, הכולל, לצד מי טואלט, גם אפטר-שייב, דאודורנט, ג'ל רחצה וסבונים (מי טואלט: 137 שקל ל-100 מ"ל); סדרת הבישום החדשה של אדידס, המבוססת על תמצית הדרים (65-60 שקל); וסדרת ג'ילט סירייס החדשה.
לצעירים וצעירות
בתחילת שנות ה-90 חדרו לשוק העולמי מוצרי המיועדים לגברים ונשים כאחד. היום השתכללו גם מוצרי היוניסקס, ולא מעט מאלה פונים לגבר הישראלי.
כך, לדוגמה, יכולים גברים לרכוש מסיכת פיליג מסדרת ד"ר פישר ג'נסיס, המיועדת לניקוי עמוק של עור הפנים (45 שקל), או ג'ל גרגרים לפילינג מאותה סדרה, שכולל תמציות עץ התה, קמומיל ווויטמינים (36.75 שקל).
סדרת טבעקום HISHERS מתאימה לעור הפנים של גברים ונשים כאחד. היא מציעה קצף לשטיפת פנים (50 שקל ל-150 מ"ל) או תחליב לחות מרגיע עם תה ירוק (79 שקל ל-150 מ"ל).
גם נטורל פורמולה מציעה סדרה ארומתרפית חדשה, המיועדת לגברים ונשים: ג'ל ניקוי לפנים (180 מ"ל ב-50 שקל(, קרם גרגרים לגוף (350 מ"ל ב-50 שקל) או קרם לילה מזין (50 מ"ל ב-70 שקל).
רשת סבון של פעם מציעה לגברים ונשים קרם פילינג לגוף, וקרם פילינג לפנים (90-80 שקל לצנצנת), ואילו חברת כריסטיאן דיור מציגה סידרת טיפוח חדשנית וייחודית לצעירים ולצעירות בשם 9 :IOD מוצרים בעלי פורמולה המכילה מים ממקור ימי - ג'ל ניקוי, מי פנים, תחליבי לחות וגרגירי ניקוי (180-115 שקל).