כרטיסי אשראי: איפה המבצעים וההטבות הכי משתלמים
חברות כרטיסי האשראי מציעות מבצעים בצירוף נקודות וכוכבים. איזה מבצעים משתלמים ולמי עדיף איזה כרטיס
רוצים לבחור כרטיס אשראי על-פי ההטבות שהוא מעניק לכם בתחום מוצרי הצריכה? תשכחו מזה. אף חברת כרטיסי אשראי לא הפילה אותנו מהכיסא בנושא ההטבות שהיא מעניקה ללקוחותיה. במקרים רבים חזרו מבצעים ומוצרים זהים בחוברות של חברות האשראי השונות. את המחשב במחיר הפיצוצי שמציעה חברת אייבורי ב-2,740 שקל מצאנו גם בחוברת של ישראכרט וגם בחוברת של לאומי-קארד. אוסף הלהיטים של מתי כספי מוצע בהנחה מדהימה במספר חוברות אשראי וכך גם אותם מצעים של הארי פוטר ואותן כיסאות מתנדנדים.
אחרי שעיינו שוב ושוב בחוברות של כל 5 חברות האשראי: ויזה-כ.א.ל, לאומי-קארד, ישראכרט, דיינרס ואמריקן אקספרס אפשר לקבוע: אין חברת כרטיסי אשראי שהמתנות שלה משתלמות יותר מאשר אלו של האחרות.
לצד מבצעים זהים שחוזרים על עצמם תופרות חברות האשראי את מבצעיהן לקהלי היעד. מי שנמנים על קהל היעד הרלבנטי לחוברת האשראי ימצאו מבצעים והטבות שמתאימים להם, האחרים יתקשו למצוא אותם.
בבדיקתנו התייחסנו לחוברות ולהטבות הסטנדרטיות של חברות האשראי, ולא לכרטיסים המיועדים לקהלי יעד מיוחדים כמו עורכי דין, לקוחות של רשתות שיווק מסוימות או כרטיסי זהב ופלטינה.
המבצעים שנחשבים למוצלחים ביותר הם מבצעי רשתות השיווק והנופש המעניקים הנחות תמורת נקודות או כוכבים בנקודות המכירה. מבצעים טובים נוספים הם אלה המעניקים הנחות קבועות בעת הרכישה. מבצעים אלה מצליחים בתנאי שהרשתות, יעדי הבילוי או הנופש סבירים ופופולריים.
ככל שחברת כרטיסי האשראי מרבה במבצעים מן הסוג הזה, היא מוצלחת יותר מנקודת ראותו של הצרכן. הבעיה שלנו: קשה לנו לשפוט את חברות האשראי על-פי היצע של חודש אחד.
למען ההגינות יש להדגיש שבמימוש כוכבים או נקודות אנחנו בעצם זוכים במתנות. כל זה בתנאי שאנחנו צרכנים מספיק בוגרים להבין שלא כדאי לנפח קניות תמורת מתנות.
כ-44% מבעלי כרטיסי האשראי מבצעים רכישות בנקודות ובכוכבים הנצברים בקניותיהם. כך העלה סקר מיוחד מכון המחקר מידע שיווקי (סי.איי), בהנהלת נעם רז ומרב שפירא. מדובר במהפך שכן סקרים שנערכו בנושא לפני שנה ושנתיים העלו שהרוב המכריע מבעלי כרטיסי האשראי, אינם מנצלים את הנקודות והכוכבים.
את המפנה ניתן ליחס גם למיתון, שגורם ליותר צרכנים לחפש דרכים להוזיל רכישת מוצרים וגם לשינויים בחלק מהמבצעים של חברות האשראי שנטשו את שיטת המתנות המסורבלת מהעבר ועברו בתהליך הדרגתי למבצעים נוחים יותר למימוש.
המוצרים הנרכשים ביותר בנקודות ובכוכבים על-פי נתוני הסקר הם מוצרי ביגוד והנעלה, כרטיסים לאירועים ומינויים לתיאטרון, מוצרים לבית, מצעים ונופשים.
המממשים הגדולים של הנקודות הם גילאי 30 פלוס, בעלי השכלה גבוהה ובעלי הכנסה מעל הממוצע. גם נשים מממשות נקודות וכוכבים יותר מאשר גברים.
לאומי קארד - הרבה מבצעים, מימוש נקודות בעייתי
היתרונות: צבירת נקודות מהשקל הראשון והאפשרות לקבל אשראי בנקודות. לציון לשבח מיוחד ראוי אתר האינטרנט הידידותי ועתיר המידע של החברה. אפשר להמיר נקודות לנקודות טיסה במועדוני אל-על.
החברה מגישה את מבצעיה העיקריים בחוברת המבצעים המרעננים של הקיץ ובעלונים. יש מגוון של מבצעים עם רשתות. ניתן, לדוגמה, לממש נקודות באופטיקנה (עד 250 שקל לקנייה), כאשר כל נקודה שווה 72 שקל. יש מגוון גדול ואטרקטיבי של מבצעי תרבות, מופעים, הנחה של 10% לפילהרמונית, 100 שקל הנחה למופעה של משינה בקיסריה. יש הנחות לאתרי ילדים מבוקשים ומבצעים שלא מצאנו אצל האחרים, למזון לבעלי חיים ולשיחות מחו"ל לישראל (30 דקות תמורת 3,300 נקודות). החברה מציעה ביולי מבצע עם רשת שילב שנראה אטרקטיבי - הנחות של עד 50% הנחה תמורת נקודות. ברגע שהתחלנו לחשב האם המבצע משתלם הבנו שצריך לקנות הרבה כדי לזכות בהנחה משמעותית. כיסא לרכב של איזי-קליפ נמכר במבצע ב-549 שקל, בעלי לאומי-קארד יכולים לשלם 274 שקל, ולהוסיף 275 שקל בנקודות. מכיוון שכל שקל שווה 72 נקודות עליהם צריך להוסיף 19,800 נקודות כדי לקבל את מלוא ההנחה. מושב לילד (בוסטר) של הורייזן נמכר במבצע ב-49.95 שקל, במקום 149.95 שקל. מבט ראשון נראה שמדובר בהנחה מרשימה. מבט שני מגלה שיש להוסיף 7,200 נקודות כדי לזכות בהנחה - צריך לעשות קניות בסכומי עתק כדי להגיע למספר הנקודות הנדרש.
למעט המבצעים היחודיים החוברת של לאומי-קארד דומה לחוברות של שאר חברות האשראי. יש כמות אדירה של מוצרים בלתי ממותגים בכל התחומים: ריהוט, חשמל, אלקטרוניקה, טלפוניה, גאד'טים בכמויות מסחריות, שלא ניתן לבחון את כדאיות קנייתם בהעדר שם יצרן. יש כמות קטנה יחסית של מוצרים מותגיים וכמות זעומה של מוצרים שניתן לרכוש תמורת נקודות, במסורת המתנות של פעם.
שני מוצרים שבדקנו באופן מקרי לא השתלמו. מזגן אלקו 3.5 כ"ס, מדגם דאבליו.אם.אן 35 נמכר בחוברת על-ידי מזגני אולימפוס ב-5,600 שקל ועוד 190 שקל הובלה. מתברר שאותה חברה מוכרת באמצעות האינטרנט, באתר שלה אותו מזגן ב-5,450 שקל, בתוספת הובלה של 190 שקל.
מצלמת סוני דיגיטלית מדגם טי.אר.וי.145 מוצעת ב-2,990 שקל, במקום 3,455 שקל, בתוספת דמי משלוח של 55 שקל והבטחה למתנה. המצלמה מופיעה בצילום זעיר כל כך שאי אפשר לזהות את הדגם וכמובן שלא לבדוק מה שוויו. באתר האינטרנט דיילי-סייל מצאנו את אותה המצלמה בלי המתנה העלומה ב-2,689 שקל, בתוספת של 50 שקל דמי משלוח.
חידוש - שיתוף פעולה עם אתר המכירות הפומביות באינטרנט נטאקשן. 15 פריטים מוצעים במכירות קבוצתיות מיוחדות ללקוחות חברת הכרטיסים. טלפונים, מצלמות דיגיטליות, סורקים ומדפסות. לא משהו מדהים: די.וי.די דק של חברת סאג מוצע במחיר פיצוץ - 549 שקל + 3,600 נקודות (דמי משלוח 59 שקל) שמתגלה כהנחה צנועה של 50 שקל לעומת המחיר באתר דיילי-סייל- 599 שקל + 60 שקל משלוח. טלפון אלחוטי של פנסוניק מדגם טי.סי.1201 נמכר ב-239 שקל + 2,592 נקודות ודמי משלוח של 93 שקל. וואלה שופס מצאנו אותו מוצר ב-10 שקל יותר.
ויזה כ.א.ל - מבצעים שווים, פחות מגוון
היתרון הראשון שמצאנו חוברת עניינית וידידותית מאוד, בלי כל הפרסומים המעצבנים לגאדג'טים. ההנחות ברורות ואמיתיות, למי שהן רלבנטיות עבורו. יש למשל 50% הנחה ברשת אפריל, על בסיס של 20 שקל לנקודה. יש מגבלה, מוצרים של טרי מוגלר, שאנל, קליניק, קריטה ואסתי לאודר - לא משתתפים במבצע.
המבצעים ממוקדים מאוד ולא נדרשים לאגור קניות בסכומים גרנדיוזים כדי לאפשר להצטרף למבצע. יש אפשרות להמיר נקודות לנקודות טיסה במסגרת מועדון הנוסע המתמיד של אל-על ומועדון קונים טסים. יש גם אפשרות ליהנות מחריגה של עד ל-3,000 נקודות בחשבון עד סוף 2003.
ההיצע הרשתות דל יחסית ורלבנטי בתנאי שהן מדברות אליך. למשל עד 50% הנחה ברשת תיק-ותיק, שגם מוכרת ילקוטים. בסעיף תרבות יש 33% הנחה בתיאטרון הבימה בתוספת של 500 נקודות למנוי יחיד, 444 שקל במקום 666 שקל. יש גם לקט צנוע של שמונה מוצרי צריכה ספרים ופריטים מרשת ריקושט במחירים אטרקטיביים בשילוב נקודות ושש מתנות. 4 הצעות נופש בלבד, מתוכן אחת בלבד בארץ, במלון שרתון בתל אביב שלא ברור כמה ישראלים חולמים לבלות את חופשתם דווקא בו. קצר , קומפקטי ומשתלם למי שזקוק.
ישראכרט. הרבה תרבות והצעות לילדים
היתרונות: הרבה הטבות מוצלחות בתחום הבילויים ותרבות הפנאי. יש מגוון גדול של אתרי בילוי לילדים כמו הסופרלנד והמימדיון. בחלק מהמקומות מציעים כרטיס כניסה תמורת כוכבים ובחלק שני כרטיס כניסה שני תמורת כוכבים. כמות הכוכבים הנדרשת סבירה - בין 295-155 כוכבים להטבה.
תחום מוצרי הצריכה די חלש. יש מעט מאוד מבצעי הטבות זניחות. הבולטים הם שוברי הטבות יחודיים של 6 מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לרכישה אצל היבואן י.שלום בעמ. לא נפלנו מהמחירים. מיקרוגל שארפ מדגם אר-204 נמכר ב-470 שקל. את אותו מיקרוגל מצענו באינטרנט ב-399 שקל. אפילו עם דמי משלוח של 120 שקל, עדיין לא נפעמנו מהיחוד שבשובר ההטבות. גם טלוויזיה טושיבה, 29 אינטש, מדגם 92 איי.3 נמכרת באמצעות השובר ב-2,495 שקל ובאינטרנט ב-2,229 שקל. באינטרנט זול יותר למרות התוספת של 149 שקל דמי משלוח.
מצאנו רק מבצע עם רשת אחת בלבד - ביתילי. המבצע די אטרקטיבי, בקניית שני מוצרים מקבלים שלישי חינם. אבל אין כפל מבצעים, כלומר תשכחו מהנחות. כמובן שאי אפשר לשכוח את המסה של המוצרים בחוברת שרובם בלתי מותגיים. חלקם מופיעים אצל המתחרים כמו מד לחץ דם, שלט אוניברסלי ב-39.90 שקל ומתקן לדגני בוקר ב-49.90 שקל. טוב למשועממים.
אתר האינטרנט בלתי אפשרי ומרגיז. מבטיחים שירות באנרים והטבות. מתברר שכדי לזכות בשירות הזה יש לעבור תהליך מסורבל של רישום. נשברנו באמצע.
דיינרס - מעט מבצעים אבל שווים
יתרונות: אפשר לקבל 3,000 נקודות במתנה אם משלמים 2 הוראות קבע שיקלטו בכ.א.ל עד ה-31 לאוגוסט.
החוברת והמבצעים מזכירים מאד את ויזה כ.א.ל, כנראה מהסיבה הפשוטה שהם באים מאותו הבית. היתרון של לקוחות דיינרס הוא שהם זוכים לשדרוג במבצעים זהים ובפחות נקודות. לקונצרט של דוד דאור והפילהרמונית שילמו מחזיקי ויזה כ.א.ל 2,900 נקודות לכרטיס, לעומת 1,900 נקודות למחזיקי דיינרס. המופע חמצן של ריטה עלה למחזיקי ויזה כ.א.ל - 70 שקל + 3,000 נקודות. בדיינרס הסתפקו בתוספת של 2,750 נקודות. מחיר הכרטיס הרגיל 140 שקל.
מגוון הפינוקים וההצעות גדול, הרוב בנושא תרבות הפנאי. בתחום מוצרי הצריכה השיטה נוחה מאוד: הנחה קבועה בבתי עסק הקשורים עם דיינרס בהסכמים. לא מדובר בהנחות סנסציוניות, אבל המגוון הרב של בתי העסק מאפשר ללקוחות קבועים לחסוך סכומים ניכרים.
גם המתנות, שמספרן מצומצם מאוד משודרגות. בעלי ויזה כ.א.ל יכולים לקבל שניים ממדריכי שיחור לחו"ל תמורת 2,650 נקודות, מנויי דיינרס מקבלים את כל הסידרה (14 מדריכים) תמורת 2,500 נקודות.
הצעה יחודית - ארוחה לשניים במסעדת יוקרה תמורת 3,500 נקודות, שניתנת למימוש מחודש. כאן שומרי כשרות בבעיה - מבין 18 מסעדות, רק אחת כשרה.
אמריקאן אקספרס - מעט מבצעים, הנחות קבועות
החברה מפצלת את ההטבות בין החוברת לבין שוברים המצורפים לחשבון החודשי. ההטבות בשוברים ללקוחות הרגילים לא מדהימות. כדי לקבל מערכת כלי אוכל ל-6 סועדים יש להשקיע 9,000 נקודות (שמחייבות קנייה ב-45,000 שקל) ועוד 78 או 144 שקל.
גם כאן עובדים בדומה לשיטה של דיינרס - הנחה קבועה וצנועה למדי בבתי עסק שנעה בין 8%-3%, ומשתלמת אם אתה לקוח קבוע של בית העסק. החוברת עשירה בהצעות של נופש, בילויים בארץ ובחו"ל ופינוקים שמתאימים לקהל היעד. רעיון מוצלח הוא שוברי הטבה, למסעדות ולנקודות מכירה של יין. השוברים הם על סך 100-50 שקל וניתנים תמורת 13,400-6,900 נקודות, שמחייבות צבירת רכישות בלתי מבוטלת. הטבה מעניינת היא הנחה של 80 שקל תמורת 10,000 נקודות ברכישת בגד ים של גוטקס, רק בחנויות המפעל. יש מגוון בינוני של מוצרי צריכה, שחלקם נמצאים גם בחוברות של המתחרים.
טיפים
השוו באינטרנט. אל תלכו שולל אחרי מילים כמו מחירים מפוצצים ומחירים מיוחדים. השוו מחירים באמצעות מנועי החיפוש באינטרנט ובמודעות המבצעים הרבות בעיתונים.
הזהרו מספקים לא מוכרים. החברות מתנערות מאחריות למוצרים שבחוברות ואפילו ממועדי האספקה. אם הספק איננו מוכר, חשבו פעמיים.
קנסות על חריגות. הכנסו לאתרי חברות כרטיסי האשראי ועיינו בתקנונים שם תגלו סעיפים עלומים ומעניינים. לאומי-קארד, למשל, מאפשרת אשראי בנקודות וזה נחמד אבל קונסת בקנס של 2-1.5 אגורות לנקודה על חריגות אחרי ה-31 בדצמבר 2003. חרגתם ב-3,000 נקודות? תקנסו ב-60 שקל, וזה כבר משמעותי יותר.
חפשו את דמי המשלוח. הזהרו ממוצרים המוצעים לכם חינם. דמי המשלוח שמתחבאים באותיות הקטנות מכסים במקרים רבים את עלות המוצר ויותר.
אין כפל מבצעים. בידקו האם מימוש ההטבה בכרטיס האשראי איננה מבטלת מבצע אחר. בקשו מהקופאית לחשב את כל המסלולים ובחרו את המשתלם ביותר.
מתי כדאי? מתנה כדאית היא מתנה או הטבה ששווה 15% משווי הכוכבים או הנקודות שאתם משקיעים בה. כאשר שווי ההטבה עומד על אחוז אחד - הכדאיות בינונית. כאשר שווי ההטבה חצי אחוז ומטה - חבל לבזבז עליה כוכבים או נקודות.
אפשרויות ביטול. בידקו מראש מה קורה אם החלטתם לבטל הזמנה.
נקודות וכוכבים
באף אחת מהחוברות לא מצאנו את הנוסחה הפשוטה בכמה צריכים לקנות כדי לזכות בכוכב או בנקודה. לדעתנו נתונים אלו צריכים להופיע בצורה בולטת בעמוד הראשון של החוברת.
ישראכרט - 150 שקלים = כוכב אחד, הצבירה אחרי 150 השקלים הראשונים בחודש.
לאומי-קארד - 10 שקלים = נקודה, צבירה מהשקל הראשון.
ויזה-כאל - 20 שקלים = נקודה, צבירה אחרי 200 השקלים הראשונים בחודש.
אמריקן-אקספרס - 900 שקלים = 180 נקודות, שווה נקודה אחת של הנוסע המתמיד באל-על, אין סכום מינימום.
דיינרס - שווי הנקודות נע בין 5 שקלים, 15 שקל ו-55 שקל לנקודה, לפי סוג הקנייה והענף שבו מבצעים את הרכישה. השווי הנמוך ביותר נמצא בענפים כמו הלבשה והנעלה, ריהוט, חשמל או תיירות והשווי הגבוה ביותר בענפים כמו מזון ומשקאות ודלק. צבירה אחרי 20 נקודות ראשונות.