שתף קטע נבחר

דו"ח: חברת החשמל אינה יעילה - חובה להפריטה

בכירי האוצר הציגו בפני הנהלת חברת החשמל דו"ח שהכינה חברת הייעוץ הבינ"ל KPMG שקובע כי חברת החשמל אינה יעילה ואינה רווחית מספיק ושקועה בחוב מסוכן. זאת, כיוון שהיא גובה תעריפים נמוכים ומעסיקה עובדים רבים מדי בשכר גבוה ומכיוון שתחנות הכוח אינן זמינות מספיק. הדו"ח ממליץ לממשלה "להיות נחרצת מול התנגדות חברת החשמל להפרטה"

ראשי משרד האוצר הציגו בפני בכירי חברת החשמל דו"ח מקיף שהכינה חברת הייעוץ האוסטרלית KPMG לבדיקת מצב החברת. KPMG הגישה את הדו"ח לאוצר לפני מספר שבועות. הדו"ח קובע כי חברת החשמל אינה יעילה וממליץ לפצל ולהפריט אותה עד שנת 2009.

 

"מצאנו עדות ברורה לחוסר יעילות בחברת החשמל", נכתב בדו"ח, "החברה אינה רווחית מספיק ומצבה הפיננסי אינו יציב. מצבה דומה למונופולים ממשלתיים במדינות אחרות".

 

תעריפים נמוכים, שכר גבוה, חוב מסוכן

 

הדו"ח מדגיש כי התעריפים שגובה חברת החשמל, בהתאם להוראות הרשות לחשמל, נמוכים מדי ואינם מכסים את עלות החשמל. "הצרכנים נהנים מחשמל זול", נכתב בדו"ח, "אך ישלמו עליו בעתיד מסים".

 

עוד נכתב בדו"ח: "עלות העסקת עובדי חברת החשמל, 800 מיליון שקלים בשנה, גבוהה מדי. חוסר היעילות מתבטא גם באיוש יתר של משרות וגם בשכר גבוה. העובדים משתכרים פי 2.2 מהממוצע בישראל, יותר מבמדינות מערביות אחרות".

 

הדו"ח מזהיר מהחוב המצטבר של החברה, המתקרב ל-40 מיליארד שקלים: "חברה החייבת פי 3 ממחזורה הכספי נמצאת בסיכון פיננסי. בשלב כלשהו החברה תתקשה לגייס כספים והממשלה תיאלץ להעלות את התעריפים או להעביר כסף לחברה" (כיום חברת החשמל אינה מקבלת תקציב ממשלתי, ת.ג.).

 

עוד נכתב בדו"ח שתחנות הכוח של החברה אינן זמינות מספיק ומספקות רק 92% מכושר הייצור שלהן, לעומת תחנות כוח בחו"ל המספקות קרוב ל-100%.  בדו"ח נכתב כי תוכנית החברה להוציא מיליארדי שקלים ולהקים תחנת כוח חדשות מיותרת, כיוון שניתן להגדיל את היצע החשמל מייעול התחנות הקיימות.

 

ההמלצה: הפרטה עד שנת 2009

 

הדו"ח בדק 3 אפשרויות לפתרון בעיות החברה ופסל שתיים מהן: השארת המבנה הקיים תוך התייעלות, ופיצול חלקי של החברה לחברות נפרדות. הדו"ח ממליץ לפצל את החברה ל-5 חברות שייצרו חשמל ול-3 חברות אזוריות שיחלקו חשמל ויתחרו אלה באלה, ולאחר מכן להפריט את החברות המפוצלות.

 

הדו"ח ממליץ לפצל את חברת החשמל במהלך השנתיים הקרובות ולהפריט אותה בשנים 2007-2009.   

 

"הצלחת הרפורמה תלויה בכך שהממשלה תקים מערכת רגולציה עצמאית וחזקה שתפקח על שווקי החשמל", מציין הדו"ח.

 

עוד נכתב בדו"ח: "הרפורמה תצליח רק אם הממשלה תנהיג, תוביל ותממן אותה. הממשלה צריכה לגלות עמדה נחרצת מול ההתנגדות החריפה לרפורמה בחברת החשמל ובוועד העובדים. חברת החשמל היא שחקנית חזקה במשחק הפוליטי. אנו סבורים שלרפורמה יש סיכוי בישראל, אך אם הממשלה לא תפגין סמכות, עדיף לא לבצע רפורמה כלל".   

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
חברת החשמל: KPMG ממליצה להפריט
צילום: רויטרס
KPMG: ממליצים להפריט את חברת החשמל
מומלצים