מי צריך ביטוח לסלולרי?
כשאנחנו מגיעים לשדרג את המכשיר הסלולרי, החברות ינסו לשכנע אותנו לרכוש גם "שירות תיקונים", אך האם שירות הביטוח משתלם? בדקנו עבורכם כמה זה עולה, והאם זה כדאי
כאשר צרכן סלולר מגיע למרכז שירות לשדרג או לרכוש מכשיר סלולרי חדש, ינסו נציגי השירות של החברה לעניין אותו גם בביטוח למכשיר הסלולרי, או בשפות חברות הסלולר: "שירות תיקונים". אך האם בימנו, בהם ניתן למצוא מכשירים סלולריים משוכללים במחירים מצחיקים, משתלם להפעיל את הביטוח?
בעבר, כאשר מכשירי הסלולר היו יקרים מאוד, הביטוח הסלולרי היה עוזר למשתמשים לישון עם ראש שקט ללא כל צורך לדאוג למכשיר שלהם. הדבר נעשה בדיוק כמו ביטוח שעושים לנכסים היקרים שלנו כדוגמת דירה או לרכב. אך כיום, כאשר המכשירים הסלולריים הבינוניים הגיעו לטווחי מחירים של בין תשעה ל-30 שקלים לחודש בהתחייבות ל-36 חודשים, ולעומת זאת תעריפי הביטוח האמירו למעל 30 שקלים לחודש - כלל לא בטוח שהדבר נחוץ.
תעריפי הביטוח
כל חברת סלולר מציגה מסלולי ביטוח שונים, שאומנם נותנים ללקוח אפשרות בחירה למסלול המתאים לו, אך מקשות מאוד להשוות את הכדאיות בין חברה לחברה:
חברת סלקום מציעה שני מסלולים עיקריים: שירות תיקונים ואחריות מקיפה, "המסלול הקלאסי", שעולה בין 40 ל-55 שקלים לחודש, מאפשר תיקון המכשיר בחינם למעט נזק בלתי ניתן לתיקון או מקרי אובדן וגניבה שבהם יש השתתפות עצמית (בדומה
לשאר חברות הסלולר).
המסלול השני נקרא שירות ביקור, והוא מאפשר לשלם תשלום מופחת בדמי הביטוח של 27 שקלים בכל חודש, ואז עוד 25 שקלים לכל תיקון (ללא תלות בעלות התיקון).
בחברת פלאפון התמחור קצת שונה, ומתחלק גם לשתי קטגוריות עיקריות - הראשונה נועדה לאנשים שמצטרפים לביטוח בזמן רכישת המכשיר, והשנייה לאנשים המצטרפים לביטוח בכל שלב אחר.
לקוחות שמצטרפים לשירות מהיום הראשון לרכישת המכשיר ישלמו 24 שקלים לחודש במהלך השנה הראשונה ו-34 שקלים לחודש לשנים הבאות (ההנחה של 15 השקלים מותנית בשימוש חודשי בזמן אוויר של 99 שקלים לחודש). לקוחות שיצטרפו במועד מאוחר יותר ישלמו 39 שקלים לחודש במהלך השנה הראשונה ו-49 שקלים לחודש בשנים הבאות. הקבוצה האחרונה תצטרך גם להתחייב ל-12 חודשים שירות ביטוח, שכן החברה סופגת כביכול את התיקון הראשון.
גם בחברת Orange שירותי האחריות מתחלקים לשתי קטגוריות: שירות אחריות ותחזוקה רגיל - המאפשר לתקן את המכשיר, ושירות אחריות ותחזוקה כולל - המאפשר לקבל מכשיר חלופי בהשתתפות עצמית במקרה של נזק בלתי הפיך או אובדן וגניבה.
עלות הביטוח הרגיל בשנה הראושנה נעה בין 24 ל-40 שקלים לחודש ומהשנה השנייה בין 31 ל-52 שקלים לחודש (בהתאם לסוג המכשיר). שירות האחריות הכולל נע בין 30 ל-69 שקלים לחודש במהלך השנה הראשונה, ובין 38 ל-80 שקלים לחודש במהל השנים הבאות.
אותיות קטנות
הרבה פעמים משתמשים שנרשמים לביטוח מתפלאים לגלות בזמן הגעה למרכז שירות, כי הביטוח לא מכסה את התקלה. רצוי לבקש בזמן החתימה על הביטוח הסלולרי את תקנון השירות ולבחון בזהירות את האותיות הקטנות - מדובר בסעיפים שעשויים לגרום לכם לחשוב מחדש על הצורך בביטוח.
לדוגמא, נזק שנגרם כתוצאה מזדון (כדוגמת נפילה) לא מכוסה בביטוח. למרות שבמרבית מרכזי השירות יתקנו לכם את המכשיר כל עוד יש לכם ביטוח, אפילו אם זה נפל, אך לפי בחוזה לא מוכרחים, מה שיכול להוביל לעימותים לא נעימים והרבה כאבי ראש (וכיס).
החלפת פאנל שרוט או בלוי לא נכלל בתעריפי הביטוח (וגם לא במקיף ביותר), קורוזיה (חלודה שנגרמת כתוצאה ממים) לא מכוסה בביטוח כך שאם במקרה התינוק דחף לכם את המכשיר לכוס התה תאלצו לשלם דמי השתתפות עצמית.
השתתפות עצמית - בביטוח רכב זה יותר משתלם
אחד מהדברים שהופכים את הביטוחים הסלולריים ללא כדאיים הם דמי ההשתתפות העצמית. בעוד בתעשיית הביטוחים של הרכב דמי ההשתתפות העצמית מגיעים לעד 10אחוזים ממחיר הרכב, בתעשיית הסלולר דמי ההשתתפות העצמית במקרה של
נזק בלתי הפיך עשוי להגיע לכ-50 אחוזים מעלות המכשיר הסלולרי.
ניקח לדוגמה את ה-N95 של נוקיה: דמי ההשתתפות העצמית על נזק בלתי הפיך באורנג' עומדת על 990 שקלים, ואילו בסלקום 870 שקלים. ההשתתפות העצמית במקרה של המכשיר הזה מגיע ל-33% מעלות המכשיר. נוסיף לזה את התשלום החודשי שאנחנו משלמים לביטוח ומייד נגלה שבתום תקופה של שלוש שנים היינו יכולים לחסוך מספיק כסף כדי לבצע את השדרוג הבא בחינם.
למען ההגינות נאמר שככל שוותק הלקוחות גבוה יותר בחברות והם ללא "תביעות", עלות דמי ההשתתפות העצמית פוחתת, ושמכשיר סלולרי חשוף יותר לפגעים ותקלות מאשר רכב או דירה.
כאשר מדובר במחשבי כף יד ובמכשירים יקרים יותר, חברות הסלולר לא ממהרות לבטח את המכשירים כלל, ועלויות הביטוח במחשבי כף היד עשויים להגיע גם לכ-100 שקלים לחודש. יש לציין שבלא מעט מרכזי שירות כיום שירות התיקונים לא מתבצע במקום, ומצריך השארת המכשיר ל-48 שעות תוך קבלת מכשיר חלופי. הדברים נכונים כיום לגבי רשת אורנג', ולמערכת ynet נודע שגם בסלקום ובפלאפון שוקלים את המהלך.
אחריות יצרן
כיום, כאשר שדרוגי הסלולר נעשים לעיתים תכופות בתדירות של כ-18 חודשים, לאחריות היצרן יש משנה תוקף. אחריות היצרן מאפשרת לצרכן לתקן את המכשיר הסלולרי שלו במרכזי חברות הסלולר במהלך השנה הראשונה בחינם. אחריות זו מכסה
בעיות חומרה ותוכנה במכשיר אך יש לציין שנזק פיזי (שבירה, נפילה, קורוזיה) או נזק שנעשה בזדון לא מכוסה באחריות.
האחריות תקפה רק לאנשים שרכשו את המכשיר הסלולרי בארץ דרך חברות הסלולר. ברכישת מכשיר סלולרי מחנות או ממשווק פרטי יש לעמוד על קבלת תעודת אחריות לשנה כחלק מהעסקה.
למעשה אנו רואים שאחריות היצרן עונה על מרבית הצרכים של הצרכן הפשוט ללא עלות. אז למה אנחנו צריכים את הביטוח הסלולרי? יש לא מעט אנשים שמרבים לשכוח או לאבד את המכשיר הסלולרי שלהם ואחרים מרבים להפיל אותו לעיתים קרובות - ובמקרים אלה הביטוח יכול להשתלם.
אלטרנטיבות
בעבר היו מספר אלטרנטיבות לביטוחים סלולריים מחוץ לחברות הסלולר. חברות כמו טלטיב ואחרות הציעו, תמורת תשלום חודשי קבוע, לבטח את המכשיר ולאפשר תיקון באחד מהמעבדות שהיו פזורות בארץ. כיום לא קיימת אלטרנטיבה המאפשרת לבטח את המכשירים מחוץ לחברות הסלולר.
האלטרנטיבות היחידות שקיימות כיום הן שירותי התיקונים במעבדות פרטיות. כאשר המכשיר שלכם ניזוק ואתם מעבר לתקופת אחריות היצרן, או שהנזק שנגרם למכשיר לא מכוסה באחריות, רצוי לקבל הצעת מחיר גם ממפעילת הסלולר וגם ממעבדות פרטיות הנמצאות כיום בהרבה מאוד מקומות (כדוגמת דוכנים בקניונים, תחנות מרכזיות וכו').
במקומות כדוגמת נווה שאנן בתל אביב ובמעבדות אחרות ניתן למצוא מכשירים מחודשים שנרכשו מחברות הסלולר, תוקנו ושופצו ונמכרים במחירים זולים. הדבר עשוי לעזור לאנשים שאבידו את המכשיר או מכשירם מוגדר כבלתי ניתן לתיקון ומעוניינים במכשיר פשוט לבנתיים ללא הוצאה כספית גבוהה
לסיכום
הביטוחים הסלולריים הופכים להיות כמעט ולא רלוונטים למרבית המשתמשים הסלולריים. עלויות המחיר הגבוהות של הביטוח שמטפל שתקלות בסיסיות בלבד, וגביית השתתפות עצמית גבוהה במקרים רציניים יותר הופכים את הביטוחים ליקרים ומיותרים.
המשתמשים היחידים שצריכים לשקול בכובד ראש ביטוח סלולרי הם אלה שמרבים לאבד את המכשיר שלהם או להפיל אותו לעיתים תכופות, בשני המקרים האחרונים מלבד הביטוח יש להכין סכום כסף נוסף להשתתפות עצמית.