שתף קטע נבחר

אמנות במחלוקת: בשנקר עיצבו "תפילין לנשים"

תלמידים במחלקה לעיצוב תכשיטים ב"שנקר" הצליחו לעורר מחאת רשת בזכות עיצוב תפילין לנשים: צבעו בהיר (ולא שחור), הוא מעוגל (ולא מרובע) ואת פרשות "שמע ישראל" מחליפות בנות צלפחד. אף שהדגישו כי הדבר נעשה מתוך כבוד למסורת - יש נפגעים, גם מתוך המוסד

"אמירה פמיניסטית וגם אמירה קונקרטית שיש נשים בעולם שמשתמשות בתפילין" (צילום: תות שגיא) (צילום: תות שגיא)
"אמירה פמיניסטית וגם אמירה קונקרטית שיש נשים בעולם שמשתמשות בתפילין"(צילום: תות שגיא)

 

תפילין זו אמנות? גולשים חרדים ודתיים ברשתות החברתיות, מוחים נגד סטודנטים מבית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב "שנקר", בעקבות מיצג "תפילין לנשים" שלטענתם פוגע ברגשות דתיים. במסגרת "פסטיבל המרקחה", וברוח יום האישה הבינלאומי, יצרו תלמידים במחלקה לעיצוב תכשיטים במוסד דמוי תפילין של יד לשימוש הנשים: צבעו בהיר (ולא שחור), הוא מעוגל (ולא מרובע) והפרשיות המופיעות בו מספרות על דמויות נשיות בתנ"ך (במקום "שמע ישראל"). אף שהדגישו כי הדבר נעשה מתוך כבוד ואהבה למסורת היהודית – יש כאלה המאשימים אותם כי דווקא פגעו בה, ובהם גם אחד הסטודנטים במוסד.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כתבו לנו בטוויטר

 

הסטודנטים מהמחלקה לאמנות רב-תחומית, הנדסת פלסטיקה ועיצוב אופנה, שיצרו את המיצג, הסבירו כי: "הדרישה הייתה לקחת מסורות, משחקים וטכנולוגיות של מלאכות יד עתיקות וכדומה, ולעשות להם מניפולציה להווה או לעתיד. אנחנו החלטנו לקחת דווקא את המסורת, שהיא משהו שקיים המון שנים - ועדיין מאוד רלוונטית היום".

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

את הבחירה ליצור תפילין לנשים דווקא, הגדירו "אמירה פמיניסטית וגם אמירה קונקרטית שיש נשים בעולם שמשתמשות בתפילין, וזה פונה אליהן", כדבריה. עוד אמרה: "החלטנו לעשות רק תפילין אחד של היד, שמכוון את הלב, ועניין אותנו יותר לכוון אל הלב". אחת מיוצרות המיצג אף הסבירה כי "לדעתנו זה יותר מתאים לנשים, כאשר כלי פולחני לנשים אמור להתאים לעולם ולעומק הנשי".

 

בנות צלפחד במקום "שמע ישראל"? (צילום: תות שגיא) (צילום: תות שגיא)
בנות צלפחד במקום "שמע ישראל"?(צילום: תות שגיא)

 

וכך הפכו הסטודנטים את התפילין - תשמיש גברי, בדרך כלל – לכלי נשי: "חשבנו: אולי לא שחור, אולי פחות מרובע בעיצוב ויותר עגול". היא מסבירה כי אף שינתה עם חבריה את הפרשיות שיש בתפילין (פרשיות "שמע ישראל"), "לפרשיות עם נשים דומיננטיות כמו דבורה, אסתר ויעל - ואת זה כן עשינו בעבודת יד. הטבענו בדסקיות מתכת את השמות של הנשים, והכנסנו את הדסקיות לתוך התפילין".

 

היוצרים: לא התכוונו להרגיז

אחת היוצרות הדגישה כי עשתה זאת "מתוך מקום אוהב ומסור למסורת היהודית, ולא מתוך מקום הורס או מתריס",

 והוסיפה כי היה זה "ניסיון לחדש וליצור שיח יהודי, עדכני ופמיניסטי שמכבד את המסורת והולך בשילוב ובחיבור, ולא מתוך רצון לנתק". עם זאת, הודתה כי "לפחות סטודנט אחד נורא התעצבן עלינו".

 

ברשתות החברתיות, כאמור, המחאה הייתה רחבה יותר. בדף הפייסבוק "דוסים" פרסמו את דבר המיצג עם הערה קצרה: "אין מילים". גם נשים דתיות-פמיניסטיות מחו: "לי בתור אורתודוכסית אין שום בעיה עם הניסיון ליצור תפילין לנשים", כתבה אחת מהן בתגובה. "מה שמאוד מפריע לי הוא שבתהליך התמים הזה (ואני מאמינה ליוצרת שהכוונות טובות!) בטעות זנחו את כל מהות התפילין.

 

"אם כדי ליצר תפילין לנשים יש צורך לשים את 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' בצד, ולדחוף למרכז הבמה את בנות צלופחד - כנראה משהו מאוד בסיסי לא הובן כאן... לא בדת ולא בפמיניזם... חבל".

 

נשיאת "שנקר", הפרופ' יולי תמיר, מסרה בתגובה: "אנחנו מעודדים את הסטודנטים להתמודד ולחקור את הזהות שלהם בדרכים שונות וחדשניות, ואיננו מגבילים את החופש האקדמי שלהם בכל דרך שהיא. מצאתי את הפרוייקט חדשני, מרגש, ונוגע ללב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תות שגיא
הדרך להפוך תשמיש גברי לכלי נשי
צילום: תות שגיא
מתוך הפייסבוק
"לאל מילים". כעס ברשת
מתוך הפייסבוק
מומלצים