שתף קטע נבחר

גם בחגיגות היובל: עז חג המולד הוצתה

מדי שנה מוצבת בעיירה יבלה בשבדיה עז קש ענקית לכבוד חג המולד, ובעולם עוקבים במתח אחרי הניסיונות להציל אותה מפרחחים. גם השנה מאמצי העירייה לא הועילו והיא הוצתה כבר בנובמבר, שעות אחרי טקס חגיגי

 

 

כבר 50 שנה שבלב העיירה יבלה שבשבדיה מוצבת עז קש ענקית לקראת חג המולד. גם הפעם, כמו כמעט בכל שנה ב-30 השנים האחרונות, הציתו אותה פרחחים. השנה הייתה ההצתה מוקדמת מהרגיל - כבר בנובמבר, שעות ספורות אחרי הקמתה באירוע חגיגי.

 

ההצתה אמש (יום א') הייתה למרות שבעירייה החליטו לשמור עליה בצורה טובה יותר מבעבר. כמעט מיליון קרונות הושקעו בבניית העז המסורתית לכבוד חגיגות היובל, ובין היתר הציבו מצלמות אבטחה ושומרים במקום. כל זה לא עזר לאנשי העיירה השבדית. תוך שעות ספורות היא שוב עלתה בלהבות, משאירה אחריה רק את שלד המתכת.

שלד המתכת של העז, אחרי השריפה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
שלד המתכת של העז, אחרי השריפה(צילום: EPA)

העז לפני השריפה (צילום: AP) (צילום: AP)
העז לפני השריפה(צילום: AP)
 

העז בלהבות
העז בלהבות
  

 

זו ההצתה ה-34 ב-50 שנותיה של עז הקש. בחשבון טוויטר שנפתח עבור העז נכתב בשמה: "הו לא, פרק זמן כל כך קצר איתכם, חברים שלי. אבל אני אקום מן האפר וניפגש שוב בשנה הבאה".

 

מאז שנת 1966 בונים בעיירה שבמרכז שבדיה עז קש ענקית כדי לסמן את רוח החג. במשך השנים הציתו אותה תושבים מקומיים בשלל דרכים מקוריות. בהתחלה זה היה אירוע חריג שעורר זעם, אבל עם השנים הפכה הצתתה למסורת מקומית, כשמצד אחד הרשויות מנסות בשלל דרכים למנוע את העלאתה באש, ומנגד צעירים שובבים עושים הכול כדי לשרוף אותה כליל באישון ליל.

 

לפני שנתיים התחולל נס בעיירה: העז, בגובה 13 מטר ובמשקל 3.6 טונות, שרדה את חג המולד ואיש לא הצליח להציתה. בשנה שעברה היא הוצתה שוב, אחרי שהחזיקה מעמד חודש. הצתה אינה הדרך היחידה שבה ניסו שבדים לשמר לאורך השנים את המסורת ולחסל את עז הקש: בשנת 1976 ניסו לדרוס אותה, וב-2010 סוכלה מזימה שבמסגרתה תכננו לחטוף את העז במסוק ולהביא אותה לשטוקהולם.

שריפת העז לפני כשנה ()
שריפת העז לפני כשנה

 

החודש נפתח בשבדיה משפטו של צעיר בן 26 שנעצר בחשד לשריפת העז בשנה שעברה, לאחר ששומר שהיה במקום ראה אותו בורח מהזירה אחרי שהעז עלתה בלהבות.

כשנעצר הוא היה מפויח, הריח מבנזין, בכיסיו נמצאו עיתונים וכובע גרב והוא אחז בידו במצית.

 

בתחילת חקירתו הכחיש החשוד את המעשים, אך לבסוף הודה שהוא זה ששרף את העז, וטען כי היה שיכור באותו הזמן. עיריית יבלה דורשת שיפצה אותה במאה אלף קורונות (10,989 דולרים) תמורת העז שנהרסה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים