שתף קטע נבחר

כך תשלבו יותר סידן בתפריט המשפחתי

הגוף שלנו חייב סידן לבריאותו ולכולנו יש את היכולת לצרוך אותו באופן בריא וזמין – ממבוגרים ועד ילדים

המכונה המשומנת שנקראת הגוף שלנו היא חכמה ומאזנת, בתנאי שיודעים איך להתנהג אליה. כמו כל מכונה מתפקדת לאורך זמן, היא זקוקה לטיפול מתמשך. כדי לא להפוך את תחזוקת הגוף לתכלית חיינו, חשוב לסגל שגרת תזונה נכונה, שתיתן לגופנו את כל מה שהוא זקוק לו, באופן טבעי, נעים ונוח.

 

גוף האדם הוא מעין 'בנק' של ויטמינים ומינרלים הנחוצים לתפקודו. אחד המינרלים החשובים בגוף הוא הסידן. הוא נחוץ לבנייה וחיזוק של עצמות הגוף, ממלא תפקיד בקרישת הדם, במעבר נוזלי גוף, בתפקוד תקין של הלב ומערכת העצבים, בהגנת השיניים מפני עששת ובמניעת יתר לחץ דם וסרטן המעי הגס. לאחרונה נמצא קשר גם בין סידן לסוכרת מסוג 2 והשמנה.

 (צילום: רונן מנגן)
(צילום: רונן מנגן)
 

סידן – היזהרו מחסר!

מסקר מב"ת צעיר שפרסם לאחרונה משרד הבריאות עולה כי רק 22.5% מהנוער בישראל מגיעים לתצרוכת הסידן היומית המומלצת.

 

זהו חסר תזונתי שיש לו משמעות בכל הגילאים – מחקרים מוכיחים כי החסר מונע מימוש פוטנציאל הגדילה ועשוי לעורר שברי מאמץ ותחלואה מוקדמת מאוסטיאופורוזיס.

 

ילד זקוק ל 1,000 מ"ג סידן ביום ומתבגר אף ל 1,300 מ"ג. ניתן לקבל סידן ממוצרי חלב וגם ממקורות לא חלביים כגון שקדים , ברוקולי וסרדינים שהם מזונות שילדים פחות אוהבים . אחד המקורות העשירים והזמינים ביותר בסידן באופן טבעי הוא הגבינה הצהובה. היא מכילה פי 7 סידן מגבינה לבנה או קוטג'. פרוסה אחת של עמק מספקת לילד 20% מכמות הסידן היומית וכדי לקבל את כמות הסידן הזו צריך לאכול כ-100 שקדים.

 

רוצים לשלב גבינה צהובה בתפריט, אבל חוששים מהכולסטרול? קבלו כמה עוד עובדות מעניינות, למשל, כמו זו שב-100 גרם בשר עוף וב-4 פרוסות "עמק" יש כמות כולסטרול זהה העניין הוא שלא אוכלים 4 פרוסות גבינה אלא פחות, בעוד שמנת עוף לרוב גדולה מ 100 גרם.

 

אם תרצו להפחית בשומן ניתן לגוון עם עמק באחוזי שומן נמוכים של 15% 9% ו-5%, ואם חשוב לכם גם לדאוג לחלבון, חשוב שתדעו שפרוסה אחת של גבינה צהובה של 'עמק', מספקת לילד שלכם כ- 1/3 מכמות החלבון היומית המומלצת (לגילאי 4-8). ואין לשכוח שגבינת עמק גם דלה בלקטוז ואיננה מכילה סוכר.

 (צילום: רונן מנגן)
(צילום: רונן מנגן)
 

אז איך משלבים יותר סידן בתפריט בלי להשתולל בקלוריות?

ניתן להשיג את ההמלצות היומיות לצריכת סידן ע"י אכילת 3 מנות חלב ביום, אשר יחד עם שאר התפריט מספקות את ההמלצות.

 

קיימים מקורות נוספים לסידן בתפריט אולם חלב ומוצרי חלב הם המקור העיקרי לסידן בתזונה. לסידן ממוצרי חלב יש יתרון בספיגתו בגוף. רק ממוצרי חלב ניתן לצרוך הרבה סידן במחיר קלורי נמוך ובנפח מזון יחסית קטן.

 

גבינה צהובה היא מקור מצוין לסידן ומנה של פרוסה מספקת 200 מ"ג סידן. כדי להשלים ל 1,000 מ"ג הנדרשים לילד ליום ניתן לשלב גם כוס חלב או משקה חלב, גביע יוגורט וכן ירקות כגון כרוב או ברוקולי וכף טחינה .

 

חשוב לגוון ולעודד את הילד ע"י חשיפה כדי לעורר את סקרנותו והכי חשוב לשמש עבורו דוגמה אישית.

 

 (צילום: רונן מנגן)
(צילום: רונן מנגן)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים