שתף קטע נבחר

לאחר חשיפת ynet: דיון מיוחד בכנסת על הרעלת כלבים

בעקבות הרעלות כלבים משוטטים באמצעות רעל סטירכנין שפורסמו לראשונה ב-ynet, התקיים היום דיון בכנסת. "אי אפשר שבשם הכלבת ימיתו אינסוף כלבים", אמר ח"כ איציק שמולי. עדויות חדשות שהגיעו מאז פרסום התחקיר מגלות כי כלבים הורעלו באיזור גוש עציון. משרד החקלאות: "לאור הנחיית השר, הוקפא בשלב זה מתן ההיתרים לשימוש בסטריכנין"

 

 

בעקבות תחקיר ynet שחשף את הקלות בה מאושרות הרעלות של כלבים משוטטים באמצעות החומר סטריכנין, התקיים היום (ג') דיון מיוחד בוועדת המשנה לצער בע"ח והשדולה למען בע"ח בכנסת ביוזמת ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני). "אי אפשר שבשם הכלבת ימיתו אינסוף כלבים" אמר שמולי. "התפקיד שלנו לספק הגנה לבעלי החיים ולמצוא פתרונות מתקדמים ולהתמודד בצורה אנושית ולא הכי קיצונית".

 

מהתחקיר עולה כי בשנים 2016 ו-2017 כל הבקשות להמית כלבים באמצעות שימוש ברעל סטריכנין אושרו ע"י השירותים הווטרינריים של משרד החקלאות, ואף לא בקשה אחת נדחתה. האישור ניתן בניגוד לחוק ולתקנות המסדירות את הנושא ומחייבות את המועצות המקומיות לנקוט בכל הצעדים האפשריים על מנת למנוע את ההמתה בסטריכנין, שכן היא נחשבת לאכזרית במיוחד.

 

ארגונים לזכויות בעלי חיים העריכו כי מאות כלבים מומתים כתוצאה מהאישור הגורף שלא לצורך, גם באזורים שלא אותר בהם ולו מקרה אחד של כלבת. 

 (צילום: תנו לחיות לחיות) (צילום: תנו לחיות לחיות)
(צילום: תנו לחיות לחיות)

 

השימוש בחומר להמתת הכלבים: "לא אפקטיבי ולא מוסרי"

"שימוש בסטריכנין הוא רצח בחסות החוק", אמרה יעל ארקין, מנכ"לית עמותת "תנו לחיות לחיות". "לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל מתעקשים להשתמש ברעל אכזרי ביותר שגורם למוות בייסורים והשימוש בו חלף מן העולם. אני קוראת למשרד החקלאות - זה הזמן להתעשת ולהפסיק לאלתר את השימוש בסטריכנין. זה לא אפקטיבי ולא מוסרי".

 

ארקין חשפה בדיון כי המדינה מסרבת לחשוף את ההיקף האמיתי של התופעה בשטח אך כאמור מהתחקיר עולה כי כל הבקשות בפועל אושרו. ד"ר תמיר גושן, סגן מנהל השירותים הווטרינריים, נכח בדיון מטעם משרד החקלאות וסיפר כי ההרעלות למעשה הופסקו.

 

מבדיקה שערך ynet מאז פרסום התחקיר עולה כי גם בשבועות האחרונים הומתו כלבים משוטטים, בעיקר באיזור גוש עציון. ההרעלה בוצעה על ידי החומר סוקצינוקילין, המוגדר כחומר הרדמה. בפועל, טוענים ארגוני זכויות בע"ח כי הרשויות המקומיות נותנות מנה גדולה יותר של החומר, הגורם להמתה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

התחליף לסטריכנין: חומר הרדמה בכמות גדולה

"ההרעלות בגוש עציון בוצעו בעידוד משרד החקלאות", אומר גורם בכיר בשירותים הווטרינריים. "יש כל הזמן הרעלות, גם אחרי פרסום התחקיר. חשוב לציין שהן לא נעשות בסטריכנין אלא באמצעות חומר הרדמה שכשהוא ניתן בכמויות גדולות, הוא גורם לחנק".

 

באשר להרעלות הכלבים בגוש עציון, ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי כי "עמדת המשרד, כיום ובכל יום כבשגרה, הינה לא לפגוע בבעלי החיים וברווחתם ולמנוע כל ניסיון מצד גורמים אחרים לעשות כן. עמדת השר היא נגד שימוש ברעל ולא יעשה כל שימוש ברעל. לאור הנחיית השר, הוקפא בשלב זה מתן ההיתרים לשימוש בסטריכנין. סוקצינוקילין אינו רעל, ומכאן שאין מדובר בהרעלות המוניות. מדובר בחץ הרדמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים