שתף קטע נבחר

המהפכה מתחילה כאן: התוכנית שתהפוך את באר יעקב לעיר משגשגת

באר יעקב עומדת השנה בפני מערכת בחירות גורלית שתחרוץ את עתידה: האם היא תישאר יישוב כושל ניהולית או תממש את הפוטנציאל שלה בתור עיר משגשגת ושוקקת? "המהפכה שאני מציע לא דורשת הרבה משאבים, רק כמה צעדי הבראה פשוטים", מכריז נועם ששון, המועמד לראשות המועצה

אלפיים תושבים – זה מה שצריכה באר יעקב כדי להפוך מיישוב לעיר מן המניין. אבל גם כשהיא תגיע לשם, היא תיאלץ לעבור דרך ארוכה על מנת שתהיה עיר מתפקדת ומשגשגת. המועצה, אשר קרויה על שם מייסדה הרב יעקב יצחקי, הוקמה בשנת 1907, לפני למעלה ממאה שנים, על ידי עולים מקווקז וממזרח אירופה על אדמות שנקנו על ידי מאיר דיזנגוף.

 

 

בעשור האחרון באר יעקב עשתה קפיצת דרך משמעותית והפכה ממובלעת קטנה וכפרית החבויה בין ראשון לציון, רמלה ונס ציונה, להבטחה גדולה תודות לתהליכי התחדשות עירונית לה שיוועה במשך שנים רבות. עם זאת, ההתפתחות הזאת ומיתוגו מחדש של היישוב מגיעים עם לא מעט כשלים ובעיות שנועם ששון, המועמד לראשות המועצה, חולם לתקן.

 

שלוש שכונות חדשות ויפות נבנו ב-15 השנים האחרונות בבאר יעקב, טוען נועם ששון, "אלו 5,000 בתי אב שלא נבנה בעבורם כמעט שום מבנה ציבור ראוי אחד. לא מתנ"ס, לא מרכז לגמלאי, לא מגרש כדורגל, לא מועדון נוער אחד או נקודת שירות". 

 

נועם שושן תוכן פרסומי (צילום: שביט וזה)
נועם שושן(צילום: שביט וזה)

 

חדשות טובות? לא ממש. נכון להיום, טוען נועם ששון, שווקו כ- 2,700 יחידות דיור. במסגרת הסכם הגג כאשר 2000 מתוכם נמצאים בשטח המחנה השייך לבאר יעקב לעומת זאת, לא שווק ואף לא מטר מסחר ותעסוקה אחד.

 

"בתור מי שהצביע בעד הסכם הגג אני מאמין כי הנושא חשוב להתפתחות באר יעקב. שטחי המסחר יבטיחו צמיחה לעיר בזכות הישענות על תשלומי ארנונה מתעשייה ומסחר, ולא מארנונת מגורים שהיא גירעונית לכל יישוב. יישוב לא יכול להתקיים ולתת שירות ברמה גבוהה על בסיס ארנונת מגורים בלבד. לכן אי אפשר להתחיל בשיווק מגורים ללא תכנון נכון של שטחי המסחר", הוא אומר ומביא לדוגמא את שכונת צמרות המושבה במערב העיר, שם אוכלסו אלפי יחידות דיור בבניינים בני 10 קומות ומעלה ללא תכנון סביבתי מוקדם.

 

העיר נבנתה עד היום טלאי על טלאי, ללא תכנון נכון, בשיטת כיבוי שרפות ושל ריכוז סמכויות. "אפשר היה לראות את זה היטב בתחילת שנת הלימודים הנוכחית . היו בעיות בשיבוצים ובתשתיות החינוך, תמיד מחכים לרגע האחרון". אבל כיוון שאין מחזיק תיק חינוך במועצה, לא הייתה כתובת רצינית לפנות אליה".

 

הפתרון: ניהול מועצה כמו עסק

נועם ששון מבקש להביא את השינוי המיוחל לעיר בה הוא נולד, גדל וחי עד היום. הוא החל את דרכו הפוליטית בשנת 2004 בתור עובד מועצה והתקדם לאט ובבטחה בתוך המערכת. התפקיד המשמעותי הראשון שלו היה בין 2007 ל-2013 בתור יו"ר ועד העובדים של המועצה.

 

בשנת 2013, לאחר הבחירות הקודמות, הוא החליט שהגיע הזמן להתקדם ולהוביל תהליכים פוליטיים משמעותיים. הוא ויתר על תפקיד היו"ר ועל משכורת, ומאז הוא פועל בהתנדבות וללא לאות בתור יו"ר ועדת הביקורת באופוזיציה. הוא לקח חלק בהצבעות חשובות, בין היתר על הסכם הגבולות והסכם הגג במחנה צריפין, ונלחם בוועדות ובגופים ממשלתיים.

 

נועם ששון מגיע מעולם העסקים, הוא בוגר קורס מנכ"לים ודירקטורים בחברות עירוניות, והחזון שלו לבאר יעקב, אותה הוא התווה במצע הבחירות שלו, בנוי למעשה מחשיבה עסקית. הפתרון לניהול הכושל של במועצה הוא מאוד פשוט, כך הוא מאמין – הקמה של שדרת ניהול המורכבת מאנשי מקצוע מנוסים לכל תיק במועצה ובגישה של "זו זכות לתת שירות".

 

מהפכת החינוך של באר יעקב

הביטוי המובהק למהפכה שנועם ששון מייעד לבאר יעקב הוא בתחום החינוך. "גייסנו אנשי חינוך עם רקורד מדהים, שבנו תוכניות דומות ברשויות אחרות. תוכנית החינוך שהתווינו מתבוננת קדימה אל העתיד ובנויה נכון על ידי חלוקה לאגפים", הוא אומר.

 

את התוכנית התוותה כוורת חינוכית המורכבת מחמישה אנשי מקצוע: טלילה מיזרחי, תושבת העיר וממשפחת חלוצי היישוב, בעלת ניסיון של 15 שנים וכן מפתחת ויוזמת שיטת cfl; רמי הוכמן, איש חינוך מהוותיקים והמוערכים בישראל המשמש בתור איש הוראה בכיר ויועץ חינוכי במוסדות ברחבי הארץ; נועם ששון המועמד לראשות המועצה; ד"ר רונית גז, תושבת העיר ומרצה באוניברסיטת בן גוריון במחלקת חינוך; וסיון גבאי, גם היא תושבת העיר, מורה ומחנכת במערכת החינוך המקומית.

 

נועם שושן תוכן פרסומי (צילום: אביב מיכאלי)
נועם שושן (צילום: אביב מיכאלי)
 

חזונו של נועם ששון הוא ראשית שכל התלמידים בבאר יעקב יהיו זכאים לסיים 15 שנות לימוד – מגיל 3 עד גיל 18 – כשבידם תעודת בגרות איכותית ומלאה, אשר תכניס אותם בשערי ההשכלה הגבוהה. לשם כך נבנתה תוכנית שהותאמה במיוחד ליישוב וכוללת שני מרכיבים מרכזיים, ארגוני ופדגוגי.

 

מבחינה ארגונית, ששון מבטיח לשים קץ לכאוס הניהולי. תיק החינוך ימסר לאיש חינוך לצידו ימונה מנהל מינהל חינוך שיהיה אחראי על 3 מנהלי מדורים – המדור לגיל הרך, המדור לבתי ספר יסודיים ומדור התיכונים. בעבודה משותפת יבנה הצוות תקציב חינוך ריאלי, ידאג לחלוקתו הנכונה וייתן מענה לכל צרכי התושבים והתלמידים.

 

התפיסה הפדגוגית של נועם ששון רואה במועצה כאחראית לילדים מגיל לידה ועד 18. בין היתר, הוא מבטיח כי המועצה תהיה מעורבת בבחירת מנהלי בתי הספר על ידי מכרז ותקבע רף להשכלת הסייעות בגני הילדים. עוד שינוי מהותי שששון מתכנן הוא ביטול ההפרדה בין החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.

 

המשמעות של כך היא שלתלמידים תהיה מסגרת גם אחרי שעות הלימודים, אם על ידי השקעה במתנ"סים, פעילויות משלימות, מרכזי תמיכה ותגבור ועד הכנה לצבא. בסופו של דבר המטרה של ששון היא אפס נשירה בחינוך ועלייה באחוז הזכאים לתעודת בגרות.

 

"המהפכה שאני מציע לא דורשת הרבה משאבים, אלו צעדים פשוטים יחסית שיביאו להבראה מקיפה של באר יעקב", מסכם נועם ששון.

 

לתוכנית העבודה המקיפה והמהפכנית של נועם ששון היכנסו >>
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים