שתף קטע נבחר

המים שהצילו את בתי

כמו כל הורה לילד שחולה באסתמה של העור, גם מיכל פורת ברקן, הפכה עולמות כדי למצוא פתרון לבתה, דנה בת ה-11, שסובלת מהמחלה מאז גיל שנה. אחרי עשור של טיפולים קונבנציונליים ואלטרנטיביים שלא עזרו, מיכל מצאה מזור במרכז הידרותרפי מבוסס מים טרמליים.

מי היה מאמין שמים יצילו את הבת שלי? ממש ככה.

 

נתחיל מהתחלה ונריץ 10 שנים אחורה: כשהאסתמה של העור תקפה את דנה לראשונה בגיל שנה ידעתי טוב מאוד מה מחכה לי - גם אני סובלת מהתופעה מגיל שנתיים וחצי, כמעט 40 שנה. אני משתמשת במילה "תופעה" כי המילה "מחלה" צורמת לי, היא מעלה בי אסוציאציה דרמטית וסופנית, וזה כל כך רחוק משם.

 

למי שלא יודע, האסתמה של העור (בספרות המדעית היא נקראת אטופיק דרמטיטיס) היא מחלה כרונית גנטית, שבאה לידי ביטוי בפריחה, יובש ובייחוד גרד בכל חלקי הגוף, לפעמים עד זוב דם. אין דבר יותר נוראי מלראות את הילד שלך מתגרד כמו - צר לי על ההשוואה - נרקומן בקריז. מדובר בסבל נוראי, שהוביל את דנה לאשפוזים ביחידת העור בבית החולים כמה פעמים.

Avene (צילום: Avene)
Avene(צילום: Avene)
הסיבה לגרד לא ברורה. לפעמים דנה ואני צוחקות על כך שאנחנו כמו בלשיות, שחוקרות מה גרם להתפרצות. אנחנו מנסות להבין אם היינו בסערת רגשות, אם אכלנו משהו לא טוב, או שאולי זה בגלל מזג האוויר (עונות המעבר לא עושות טוב לאסתמטיים של העור). הלילות יכולים להיות קשים במיוחד, כי דנה מתעוררת מגירודים בלתי פוסקים, השינה לא רציפה, מה שיכול לגרום לחוסר ריכוז ולעצבנות.

 

יש ילדים שהאסתמה של העור מאוד משפיעה על דימוי הגוף שלהם, הם נאלצים לספוג הערות מעליבות ברחוב ובאופן כללי הם מרגישים לפעמים כמו מצורעים. למזלי, זה לא המצב אצל דנה - ילדה יפהפייה, אהובה, חזקה וקולית, שהתברכה בסביבה תומכת ואוהבת.

 

נכון, לפעמים ילדים שלא מכירים אותה נועצים מבטים בעור האדמומי ובפצעים המפושטים, והייתה תקופה שהיא התביישה ללכת עם מכנסיים קצרים בגלל הפצעים, אבל כל זה קטן עליה. אני לא אשכח את הבוקר שבו היא קמה ואמרה לי: "אימא, לא אכפת לי מה יגידו עליי. חם לי ואני רוצה ללכת עם קצר". כל כך נפעמתי ממנה. אני זוכרת את עצמי בגיל שלה, כל כך התביישתי ללכת עם מכנסיים קצרים. אבל זאת דנה - ברגע שמכירים אותה, היא פשוט שובה את הלב וכבר לא רואים את הפצעים והאדמומיות.

 

ולמרות המחלה, דנה מנסה להתנהל בחייה כמו כל ילדה רגילה ולא נותנת לאסתמה של העור למנוע ממנה דבר.לראיה- היא גולשת בים, למרות שהמים צורבים לה בעור, אבל ההנאה מהגלישה שווה לה את הסבל.

 

לחצות חצי עולם בשביל מים

במשך עשר שנים דנה התנסתה באינספור טיפולים קונבנציונליים ואלטרנטיביים שלא עזרו. אני מניחה שהורים לאסתמטיים של העור מכירים את תחושת התסכול והייאוש מחוסר היכולת לעזור לילד להקל על הסבל שלו.

 

באחד ההתקפים הקשים של דנה שהובילו אותה לאשפוז, פגשנו את ד"ר יעקב משיח, מנהל היחידה למחלות עור בילדים ומתבגרים בבית החולים דנה. הוא ראה את המצב החמור של דנה (ואת הייאוש שלי) ואז במן רגע של אאוריקה! הוא סיפר לנו על מטופל בגילה של דנה, שהדבר היחיד ששיפר את מצבו היה המרכז ההידרותרפי באוון (Avene) שבצרפת.

 

עד אז הכרתי את אוון בתור מותג קוסמטיקה, אפילו השתמשנו, דנה ואני, בקרם הטיפולי שלהם "סיקלפאט" שמיועד לשיקום עור מגורה או פגום. אני מניחה שכל אסתמטי של העור מכיר אותו. מתברר שהמותג קרוי על שם עיירה בדרום צרפת, שידועה במי המעיינות הטרמליים שלה. אלו מים ייחודיים לאוון המסייעים בהרגעה, בריכוך ובריענון העור.

 

כן, זה נשמע קצת מטורף לנסוע עד לצרפת בשביל לשכשך במי פלא, אבל הייתי כל כך מיואשת מהטיפולים האחרים שלא עזרו, והייתי מוכנה לחצות חצי עולם כדי למצוא פתרון לדנה. חוץ מזה חשבתי לעצמי - מה יכול להיות רע במים?

 

 

Avene (צילום: Avene)
Avene(צילום: Avene)

ד"ר משיח סייע לנו ליצור קשר עם נציגות המרכז ההידרותרפי בישראל, ויצאנו לדרך. אני חייבת להודות שאמנם הגעתי לשלב שאני מוכנה לעשות הכל כדי למצוא טיפול הולם לדנה, אפילו לטוס לירח, אבל היו גם חששות, בעיקר חששתי לטעת בה תקוות שווא.

 

דנה גם חששה מהנסיעה – לא היה לה קל להיפרד מהמשפחה ומהחברות לשלושה שבועות (כל טיפול אורך שלושה שבועות בדיוק, לא פחות ולא יותר). אבל בסופו של דבר, הבריאות של דנה חשובה יותר מהכל, ובקיץ האחרון (התעקשתי שזה יהיה בחופשת הקיץ כדי שדנה לא תפסיד ימי לימודים) שתינו יצאנו למסע ההידרותרפי שלנו בצרפת.

 

טיפולים בגן עדן

הגענו למרכז ההידרותרפי באוון בתחילת אוגוסט ולא האמנו למראה עיננו: אנחנו דמיינו לעצמנו בית חולים אפרורי ועגמומי, אבל הגענו לגן עדן שנראה כמו בגלויה: ספא פסטורלי טובל בירוק, מים טרמליים מפכפכים ופרפרים מתעופפים.

 

בשלב הראשון, נפגשנו עם רופאה שאבחנה את מצב העור של דנה וגם את שלי - המרכז פינק גם אותי בטיפול באסתמה שלי! מצב העור של שתינו לא היה מזהיר, ונקבעה לנו סדרת טיפולים מותאמת אישית.

 

הטיפול התחיל כל יום בשעה 10 בבוקר באמבטיית בועות טרמלית של עשרים דקות, המשיך במקלחת מים טרמליים ואז בסדרה של טיפולים משתנים, שהיו גולת הכותרת של היום שלנו - עיסוי פנים, עיסוי מתחת למים, קומפרסים, עיסוי לקרקפת, והכל על טהרת המים הטרמליים.

 

הטיפול עצמו אורך שעה ושאר היום מוקדש לרגיעה ולנופש. חשבנו שיהיה לנו ממש משעמם וכבר נערכנו מראש עם משחקים, חוברות לחופש וספרים, אבל לא נגענו בהם כי פשוט לא היה לנו רגע דל! פגשנו עשרות ילדים עם אסתמה של העור מכל העולם, והפכנו לסוג של קייטנת תמיכה. דנה הכירה חברות חדשות מיוון, מארצות הברית ומפולין, והן התגבשו לחבורה קטנה מהר מאוד.

 

במרכז מטופלים ילדים עם בעיות עור מגוונות - לא רק אסתמה של העור - ונתקלנו בעשרות סיפורים מרגשים וסוחטי דמעות. פגשנו, למשל, ילדה מתוקה בת 4 מפנמה, שפשוט התאהבה בדנה. היא נכוותה בכל הפנים משריפה קשה, וראינו איך לאט-לאט במהלך השהות באוון העור שלה מתבהר בעקבות הטיפול.

אחרי שלושה שבועות של טיפולים, פינוקים, אוכל גורמה, מפגשים, צחוקים וכיף, חזרנו לארץ. הכינו אותנו שהשינוי לוקח זמן, ואכן, זה לקח קצת זמן – חודש וחצי ליתר דיוק.

 

Avene (צילום: Avene)
Avene(צילום: Avene)

אחרי חודש וחצי השינוי היה מדהים, בייחוד אצל דנה. לא ייאמן שעשר שנות טיפולים שונים ומשונים לא עשו עשירית ממה שעשו המים הטרמליים של אוון בשלושה שבועות - דנה מתגרדת הרבה פחות (וזה בעצם הדבר הכי חשוב באטופיק דרמיטיטיס) והעור שלה נראה בוהק וחלק.

 

במרכז אמרו לנו שטיפול מלא אורך שלוש שנים במהלכם צריך להגיע לאוון פעם בשנה, וכמובן צריך להמשיך להיות במעקב אצל רופא העור בארץ. בינתיים הם נתנו לנו כמה טיפים מעולים להתמודדות עם האסתמה של העור, שממש עוזרים לדנה ולי:

 

* להקפיד על רחצה בטמפרטורה של 30-28 מעלות. עד היום נהגתי להתרחץ במים חמים מאוד על גבול הרותחים שהקלו את הגרד, אבל במרכז הדגישו שזה רק יכול להחמיר את הבעיה.

 

* להשתמש בשמן ניקוי לרחצה ולא בסבון רגיל. סבון רחצה רגיל יכול לגרום לעור להיות יבש ומגורה. לאוון יש שמן רחצה מצוין שנקרא קסרה קאלם, והוא מסייע בהפחתת אדמומיות וגרד. באותה סדרה יש גם קרם לחות שמסייע להפחית תחושת גרד.

 

* לא להתגרד עם האצבעות, אלא להשתמש באביזר מחוספס שיפגע פחות בעור. למשל, סקוטש. הכוונה לסקוטש הכי פשוט שיש.

 

* ספריי מים טרמליים. אמנם אי אפשר להשוות לטיפול המלא של שלושה שבועות ספוגים במים טרמליים באוון, אבל ספריי שמכיל את אותם מים טרמליים ממש עושה את העבודה, ואפשר גם להשיג אותו בארץ. דנה מסתובבת בתיק שלה עם הספריי של אוון ובמקרה של גרד היא פשוט מתיזה על האזור המגורה.

 

לפרטים נוספים על הטיפול במרכז ההידרותרפי באוון היכנסו לאתר >>

 

לצפיה בסרטון המתאר את המסע של דנה

 

 

סדרת מוצרי AVENE היא סדרת מוצרים דרמו קוסמטיים שאושרו לשיווק בישראל, וככאלה, אינם מאושרים לטיפול במחלות כלשהן.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים