שתף קטע נבחר

מסתמן רוב נגד פסילת מיכאל בן ארי: אלו אמירותיו

היועמ"ש קבע כי יש לפסול את מועמד עוצמה יהודית והביא דוגמאות לאמירות גזעניות: "מי שמעז לדבר נגד יהודי - מחסלים אותו. הערבים בחיפה הם גיס חמישי, יש לקרוא לכלב בשמו". ישראל ביתנו והימין החדש יתנגדו לפסילתו, נציגי כולנו לא צפויים להצביע. בכל מקרה, ההכרעות אמורות להגיע לבג"ץ

 

 

אחרי הגשת עמדות היועץ, מגיע יום ההכרעה בפסילת המועמדים והרשימות: ועדת הבחירות המרכזית, בראשות השופט חנן מלצר, תדון הבוקר (רביעי) בבקשה לפסילת אנשי עוצמה יהודית מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר, ורשימת איחוד מפלגות הימין. בישראל ביתנו הודיעו כי יתנגדו לפסילתם של אנשי עוצמה יהודית, "כל עוד לא פוסלים את בל"ד". גם בימין החדש יתנגדו לפסילה, בעוד נציגי מפלגת כולנו בוועדה לא צפויים להשתתף בהצבעה - מה שאומר כי לא יהיה רוב לפסילת בן ארי או בן גביר.

 

למסמך המלא של עמדת היועמ"ש ואמירות בן ארי - לחצו כאן

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

בפתח הדיון התפתחה מהומה, בין ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) לבן גביר. השופט נזף בפריג', ומישהו צעק לעברו: "אם היית בסוריה לא היו נותנים לך לדבר". פריג' השיב: "גזען, אני נלחם על מקומי". בן גביר העיר כי "הוא חושב שהוא על המרמרה". השופט מלצר לא הצליח להשתלט על המהומה, והוועדה יצאה להפסקה, שגם במהלכה נמשכה המהומה - בין היתר בין בן גביר לח"כ סתיו שפיר (העבודה) - אחת מאלו שעתרו לפסילתו. בהמשך תדון הוועדה בבקשה לפסילת עופר כסיף וחד"ש-תע"ל מהשתתפות בבחירות לכנסת, ולבסוף יתקיים גם דיון בפסילת רשימת רע"ם-בל"ד.

  

ועדת הבחירות (צילום: אוהד צויגנברג)
בן ארי בפתח הדיון בוועדת הבחירות המרכזית, הבוקר(צילום: אוהד צויגנברג)

ועדת הבחירות (צילום: אוהד צויגנברג)
עימות בין בן גביר לעיסאווי פריג' בוועדת הבחירות(צילום: אוהד צויגנברג)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הציג ביומיים האחרונים את עמדותיו לגבי פסילת המועמדים, וקבע כי יש לפסול את בן ארי בעילה של הסתה לגזענות. הוא ופרקליט המדינה שי ניצן אמרו כי יש לאפשר לבן גביר להתמודד, "אף שמצבור הראיות מטריד". בנוגע לרשימות הערביות, הציג מנדלבליט לוועדה את חוות דעתו המתנגדת לעתירות לפסילה.

 

אף שיו"ר ועדת הבחירות הוא שופט, מליאת הוועדה היא גוף פוליטי, שמורכב מנציגי הסיעות בכנסת היוצאת - וההחלטות צפויות להתקבל על בסיס העמדות הפוליטיות, ולא המשפטיות. חברים בוועדה 34 נציגי מפלגות על פי החלוקה הבאה: 8 – ליכוד, 5 – העבודה, 3 – הרשימה המשותפת, 3 – יש עתיד, 3 – כולנו, 2 – ש"ס, 2 – ישראל ביתנו, 2 – התנועה, 2 – יהדות התורה, 1 - הבית היהודי, 1 – הימין החדש, 1 – מרצ, 1 – תע"ל.

 

 
ועדת הבחירות (צילום: אוהד צויגנברג)
בן גביר בוועדת הבחירות. היועמ"ש מתנגד לפסילתו(צילום: אוהד צויגנברג)
 

בעבר מליאת הוועדה פסלה כמה פעמים רשימות ערביות מלהתמודד בבחירות, אך בג"ץ הפך את ההחלטות. גם מפלגות "כך" ו"כהנא חי", שהעותרים נגד "עוצמה יהודית" טוענים כי היא ממשיכת דרכן, נפסלו בעבר על ידי ועדת הבחירות. אם מועמד (כמו בן ארי, בן גביר או כסיף) ייפסל, הנושא יועבר ישירות לבג"ץ. במקרים האחרים, יש צורך בעתירות לבג"ץ - שכנראה יגיעו. בכל מקרה, בג"ץ ידון בעתירות בהרכב מורחב של לפחות שבעה שופטים.

 

העתירות לפסילת הרשימות רע"ם-בל"ד, חד"ש-תע"ל והמועמד היהודי ברשימתה כסיף - הוגשו על ידי סיעת הליכוד, סיעת ישראל ביתנו ומועמדי עוצמה יהודית בן ארי ובן גביר. בעתירה לפסילת רע"ם-בל"ד נקבע כי הרשימה "דוגלת בחיסול מדינת ישראל כמדינה יהודית ומסייעת להתנגדות הפלסטינית האלימה ולחיזבאללה, ומרבית חבריה הם תומכי טרור ואוהדי טרור". היועץ המשפטי לממשלה מסר כאמור כי הוא מתנגד לעתירות: "חומר הראיות אינו מצדיק את קבלתן, שכן לא הצטברה 'מסה ראייתית קריטית' המתחייבת לשם פסילת רשימת מועמדים". 

 

 

ועדת הבחירות (צילום: אוהד צויגנברג)
יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, ולצידו ח"כ דוד ביטן (הליכוד). גוף פוליטי, למרות שבראשו שופט(צילום: אוהד צויגנברג)
 

לעומת זאת, אמש קבעו מנדלבליט וניצן כי על פי ראייתם, יש למנוע מבן ארי, מספר 5 ברשימת איחוד הימין, את ההשתתפות בבחירות. בהסתמך על רשימת סרטונים שהכינה התנועה הרפורמית, אחת מהעותרות נגד בן ארי ובן גביר, הם הביאו דוגמאות להתבטאויות המתייחסות לציבור הערבי בכללותו ולא רק לכאלה אשר היו מעורבים בפעילות טרור. כך, למשל, בחודש נובמבר 2017, באזכרה השנתית לרב כהנא, נשא בן ארי נאום ובו אמר: "'ניתן להם עוד מאה אלף דונם, עוד העדפה מתקנת, אולי הם יאהבו אותנו. בסוף הם אוהבים אותנו שחוטים. הרב כהנא לימד אותנו - אין דו קיום איתם. אין דו קיום". בהמשך, התייחס לבדואים ש"צריך לטפל (בהם), אבל בארצות המוצא".

 

"מי שרק מעז לדבר נגד יהודי, הוא לא חי"

בחודש מאי 2018, לפני פחות משנה, נשא בן ארי נאום אשר מתייחס לציבור הערבי, ובו אמר, בין היתר: "הערבים בחיפה אינם שונים בשום דבר מהערבים בעזה. במה הם שונים? שהם פה אויבים מבפנים. הם עושים כאן מלחמה נגדנו בתוך המדינה, לדבר הזה קוראים 'גיס חמישי'. צריך לקרוא לכלב הזה בשמו, הם אויבים שלנו, הם רוצים להשמיד אותנו. יש כמובן ערבים נאמנים, אך אפשר לספור אותם באחוז ופחות מאחוז. לצערנו הרב, רובם המכריע הם שותפים מלאים לאחים שלהם בעזה. לאויב הערבי כאן צריך לומר אחת מהשתיים - או שאתה נאמן למדינה או שתלך לסוריה. הם רוצים להשמיד אותנו, זו המטרה שלהם". 

 כנס משפט ציבורי במלון דן חיפה (צילום: אלעד גרשגורן)
תומך בפסילת בן ארי, אך באישור מועמדותו של בן גביר. היועמ"ש מנדלבליט(צילום: אלעד גרשגורן)

 

 

בחודש יולי 2018 התייחס בן ארי לבדואים, באופן כללי וגורף, ואמר: "אתם יודעים שהבדואים מתחתנים עם הערביות מעזה, מחברון, כל אלה באות לפה. הן מקבלות ביטוח לאומי, הן מקבלות לידה בבית חולים על חשבוננו, הילדים שלהן אח"כ מקבלים פה כל טוב על חשבוננו. הם אפילו משרתים בצבא! מפתים אותם בכסף. אני יודע ממקור ראשון, ממי שמשרת איתם, שלא סומכים עליהם לרגע. יש איזה אג'נדה - אם הם ישרתו בצבא הם יהיו נאמנים לנו. לא, הם לא נאמנים לנו".

 

בחודש אוגוסט 2018 אמר בן ארי: "צריך קודם כל לשנות את המשוואה שמי שרק מעז לדבר נגד יהודי, הוא לא חי. הוא לא חי! לא מגרשים אותו, לא שוללים לו אזרחות. הוא לא חי! כיתת יורים הורגים אותו, מחסלים אותו, כמו שערבים מבינים. זו השפה שלהם. תגידו לי גזענות, גזען? מי שאומר שהם נאמנים מזלזל בהם, ‏ 'מה? ערבי סתם רוצה רק לאכול, רוצה רק להתפרנס' זה לא נכון, ולצערנו הרב אנחנו נראים ככה. ערבי יש לו שאיפות לאומיות, הוא צועק אותן, הוא זועק עליהם, הוא מוכן למות עליהם".

 

איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי מפגינים (צילום: יואב דודקביץ)
הפגנה שבה השתתפו בן ארי ובן גביר(צילום: יואב דודקביץ)
   

בסרטון שפורסם מיד לאחר מכן הוא נשמע אומר: "בשעות האחרונות, בתל אביב, במרכז תל אביב מה שנקרא כיכר מלכי ישראל, מגיעים האויב הכי קשה שלנו, וזה האויב הפנימי, האויב שאנחנו רוצים להתעלם ממנו, האויב שאנחנו רוצים לטמון את הראש באדמה ולא לראות אותו".

 

בחודש ספטמבר 2018, בעקבות הרצח של ארי פולד ז"ל, התבטא בן ארי כך: "אתה צריך, שלמה נאמן (ראש המועצה האזורית גוש עציון) לבקש מכל בעלי העסקים לפטר היום את המחבל של מחר. זה באחריותך, תפסיק להעסיק את הרוצחים האלה, תפסיק להעסיק את הרוצחים. תפסיקו את הבלוף הזה שאין יהודים שמוכנים לעבוד. תשלמו ליהודים והם יעבדו. אל תעסיקו את הרוצחים האלה!".

מאיר כהנה  (צילום: דוד רובינגר)
"הרב כהנא לימד אותנו - אין דו קיום איתם". אחת מאמירות בן ארי שציטט היועמ"ש(צילום: דוד רובינגר)
  

במסמך שפרסם היועמ"ש מצוטטות אמירות נוספות של בן ארי, ובהן דברים שאמר בנובמבר 2018, נגד ערביי לוד: "הכובש הערבי בלוד ממשיך להשתולל גם היום: מדינת ישראל נכבשת מבפנים". בחודש שלאחר מכן שב והתייחס באופן כוללני לערבים כאויב ואמר כי "הם בעלי אופי בוגדני ורצחני''.

 

אמירות נוספות שלו שהביאו להמלצת היועמ"ש נגדו הן מהחודש שעבר, ובאחת מהן הוא אומר: "הם עושים בנו מה שהם רוצים. הם מחפשים את הצוואר שלנו, מחפשים את בנותינו. כל מי שאומר אחרת משקר. כל מי שמדבר אתכם על דו קיום מזמין את הרצח הבא".

 

היועמ"ש ציין כי בסרטון שפרסם בחודש שעבר בפייסבוק, בן ארי "מבהיר באופן חד משמעי שאין מדובר רק בביטוי אלא בכוונת עוצמה יהודית לנצל את בחירת נציגיה לכנסת כדי לממש את המטרות הגזעניות". בן ארי אמר בסרטון: "יש פה עם רצחני, אומה רצחנית. אנחנו חייבים את הנקמה והנקמה זה עוצמת יהודית... רק נקמה של עוצמה יהודית בכנסת... כשאנחנו נהיה שם הם יראו שאנחנו לא משחקים איתם כמו ליברמן. הם ימצאו את עצמם בארצות המוצא, והכפר שמהם הם יצאו יהפוך לשדה תעופה. להעיף אותם לארצות המוצא...".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
בן ארי, הבוקר
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים