שתף קטע נבחר

"אנחנו ילדי המלחמה": הווטרנים צעדו בירושלים

למרות שהתאריך המקורי צוין בשבוע שעבר, כאלף בני אדם הגיעו לציין את יום הניצחון על גרמניה הנאצית. "רוצים שבספרי ההיסטוריה ידברו על הלוחמים, לא רק על הנרצחים". ראש העיר ירושלים: "אלה שנותרו - עדות חיה לניצחון"

 

 

כאלף בני אדם השתתפו אתמול (ג') בצעדה הרשמית לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית. בצעדה, שהתקיימה לאורך רחוב יפו בירושלים והסתיימה בכיכר ספרא, לקחו חלק וטרנים שלחמו בצבא האדום בתקופת מלחמת העולם השנייה, שהגיעו עם מדים מעוטרים באותות גבורה שקיבלו, בני משפחתם, ניצולי שואה, בני נוער, אישי ציבור ושגרירים.

 

הצעדה, שנדחתה השנה מ-9 במאי בשל יום העצמאות שצוין במקביל, מנציחה את גבורתם של הלוחמים מקרב בעלות הברית בדגש על עוז רוחם של מיליון וחצי יהודים, יחד עם עשרות אלפי פרטיזנים וכ-30 אלף יהודי ארץ ישראל שגויסו לצבא הבריטי.

צעדת הווטרנים המסורתית לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: שלומי אמסלם)
"אנחנו עובדים עם צעירים כי עוד כמה שנים לא נהיה פה". צעדת הווטרנים בבירה(צילום: שלומי אמסלם)

צעדת הווטרנים המסורתית לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: שלומי אמסלם)
(צילום: שלומי אמסלם)

"הגבורה מלמדת גבורה", אמר ל-ynet יו"ר ארגון הווטרנים, אברהם גרינזייד. "אנחנו מדברים הרבה על האסון הגדול, על השואה. אני איבדתי 66 איש מהמשפחה שלי. אבל לצד השואה הייתה גם גבורה. בפעם הראשונה בהיסטוריה מיליון וחצי יהודים בצבאות שונים לחמו נגד האויב. התגייסתי בגיל 17 וחצי ואני מכיר את הצבע של הדם ואת הריח של הגופות. עשיתי את זה ואני לא מתבייש".

 

גרינזייד הסביר כי מטרת הצעדה היא לחבר את בני הנוער אל סיפורי הגבורה של הלוחמים. "אנחנו עובדים עם צעירים כי עוד כמה שנים לא נהיה פה. יש לנו 47 מוזיאונים וחדרי הנצחה, 40 מקהלות, המון אנדרטאות בארץ. מי ייקח את כל זה לידיים שלו? לכן אנחנו נכנסים לבתי ספר. אנחנו רוצים שבספרי ההיסטוריה לא ידברו רק על הנרצחים במלחמת העולם השנייה, אלא גם על אלה שנלחמו בה".

צעדת הווטרנים המסורתית לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: אלי מנדלבאום)
צעדת הווטרנים המסורתית לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית(צילום: אלי מנדלבאום)

ילנה אלימלך הייתה במשך 20 שנה מנהלת ארגון הנשים הווטרניות, שרובן שירתו כאחיות בחזית. אלימלך, היום בת 78, סיפרה כי מאז תום המלחמה, במשפחתה מציינים בכל שנה את יום הניצחון. היא סיפרה: "כל השנים ציינו את 9 במאי בגלל הניצחון, בגלל שאנחנו חיים. אנחנו הילדים של המלחמה. בזכות יום הניצחון מתקיימת מדינת ישראל ויכולנו לאסוף פה את כל היהודים. ברוך השם, אנחנו כאן".

 

מיטל אשפיז, מדריכה בנוער העובד והלומד, סיפרה שסבא-רבא שלה לחם בצבא האדום. "תמיד ידעתי על קיומו של היום הזה. בבית שלי כל שנה ב-9 במאי היו מרימים כוסית. מעבר לזה אף פעם לא שאלתי. בעבר התביישתי בזה שאני דוברת רוסית או בת לעולים ולא רציתי לחקור על העבר שלי. כשהתבגרתי, החלטתי שאני צריכה לעשות את זה, צריכה לשאול".

צעדת הווטרנים המסורתית לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: אלי מנדלבאום)
משתתפים בצעדת הווטרנים(צילום: אלי מנדלבאום)

צעדת הווטרנים המסורתית לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: אלי מנדלבאום)
(צילום: אלי מנדלבאום)
  

"השנה יום הניצחון ויום העצמאות יצאו באותו היום", הוסיפה מיטל. "אני חושבת שיש משהו סמלי בכך. לולא הגבורה שלכם לא הייתה קיימת מדינת ישראל. הניצחון שלכם הוא חלק מהעבר של העם היהודי ומהווה חלק משמעותי מעתידו".

 

שר העלייה והקליטה, אלוף (מיל') יואב גלנט, אמר בטקס כי "כמיליון וחצי לוחמים יהודים לחמו בצבאות בעלות הברית, רובם בשורות הצבא האדום, תוך גילויי גבורה יוצאי דופן והקרבה עילאית. כרבע מיליון לוחמים יהודים נפלו בקרבות. זו חובתנו להוקיר לכם תודה ולהנחיל את מורשת גבורתכם לדורות הבאים. נמשיך את דרכם של גיבורי מלחמת העולם ומלחמות ישראל, נזכור ונממש כל יום את הציווי והנדר – 'לעולם לא עוד'".

 

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר: "אתם גיבורים אמיתיים, חזקים ברוח, אשר עברו את כל קשיי המלחמה ההיא, המשיכו לחיות ולשאת בגאווה את דגל זיכרון החברים לנשק והקרבות הקשים. עם השנים שורות הלוחמים הולכת ופוחתת, אך אלה שנותרו הם העדות החיה של הניצחון".


פורסם לראשונה 14/05/2019 21:06

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלומי אמסלם
צעדת הווטרנים בירושלים
צילום: שלומי אמסלם
מומלצים