שתף קטע נבחר

נגישות זה פשוט

בתי עסק ושירותים רבים בישראל לא נגישים לאנשים עם מוגבלות, דבר הפוגע בשגרת חייהם. בבנק הפועלים, אשר מוביל את המהלך לקידום הנגישות במרחב הציבורי, עושים הכל כדי לפתוח את הדלת לכולם

מדרגות בכניסה לבניין, שירות שאינו נגיש או קושי במציאת מקום עבודה מותאם הם רק חלק מהמכשולים שניצבים מדי יום מול אנשים רבים עם מוגבלויות. על פי סקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-21% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מתמודדת עם מגבלה תפקודית משמעותית. אצל 42% מהם מדובר בקושי בהליכה, אצל 8% בקושי בראייה, ואצל 8% נוספים בקושי בשמיעה. מדובר באנשים שמעוניינים להשתלב בחברה כצרכנים ועובדים, אולם מחסור בתנאים מתאימים חוסם בפני רבים מהם את האפשרויות הללו.

 

  השחיינית הפאראלימפית ענבל פיזרו על גבי שלט חוצות (צילום: יח
השחיינית הפאראלימפית ענבל פיזארו על שלט חוצות(צילום: יח"צ)

 

בנק הפועלים, רואה בנושא קידום הנגישות ערך חברתי חשוב שאותו הוא מטפח. לאור זאת, בבנק שמו דגש על חמישה אפיקים מרכזיים - ובהם העלאת המודעות, שירות ללקוחות עם מוגבלות ופיתוח מוצרים מותאמים, וזאת נוסף לתמיכה בעמותות וארגונים חברתיים הפועלים למען אנשים עם מוגבלויות.

 

אנשים כבדי שמיעה או לקויי ראייה, עלולים להתקשות בשימוש במערכות שונות שנועדו לקבלת שירות מהבנק, כדוגמת עמדות שירות עצמי בתוך העסק או אתר אינטרנט שאינו מותאם לצרכיהם. במטרה לוודא שכלל השירותים שניתנים ללקוחות הבנק נגישים בכל האפיקים, ביצעו בבנק התאמות מקיפות של נגישות פיזית וטכנולוגית - החל מכנסים מונגשים, דרך אתרי אינטרנט ואפליקציות מותאמים ועד למכונות לשירות עצמי.

 

עמדות הנגישות שמוצבות בבנק כוללות התקן מיוחד שמסייע לשיפור הדיאלוג עם לקוח כבד שמיעה, ומאפשר לו לשמוע את הבנקאי דרך מכשיר השמיעה ללא רעשי רקע. ציבור לקויי הראייה יכולים להיעזר בהתקן נוסף, שנועד להתריע בפני הבנקאי כי הלקוח עומד בפתח הסניף וזקוק לסיוע. בנוסף, נכון לסוף 2018, 99% מהבנקטים של הבנק הונגשו באופן מלא לבעלי לקות ראייה ומאפשרים קבלת הנחיות קוליות או שימוש במצב נגישות מיוחד.

 

העסקים מפסידים 20 אחוז מהאוכלוסייה

כדי לתת לעובדי בנק הפועלים כלים למתן שירות נגיש, הם עוברים הדרכות פרונטליות ומתנסים בסימולציות שירות עבור לקוחות עם מוגבלות. בנוסף, העובדים אף משתתפים בפעילויות שמטרתן להעלות את המודעות בדבר הנגשה בקרב עסקים אחרים.

 

עמדת השאלת כסאות גלגלים (צילום: יח
עמדת השאלת כיסאות גלגלים בבית החולים סורוקה בבאר שבע (צילום: יח"צ)

 

כידוע, אחת מהבעיות המרכזיות שאיתן מתמודדים אנשים עם מוגבלויות היא תת-ייצוג בשוק העבודה. כמעסיק מוביל במשק הישראלי, אחת מהמטרות החשובות שרואה הבנק לנגד עיניו היא לפעול להובלת גיוון תעסוקתי על־ידי עידוד שילובם של עובדים מקרב אוכלוסיות שנמצאות בתת־ייצוג בשוק העבודה הישראלי. בסניפי הבנק ברחבי הארץ מועסקים מאות עובדים עם מוגבלות, ובימים אלו הבנק מקדם השמת עובדים נוספים. כמו כן, משתף הבנק פעולה עם גורמים שונים שמעסיקים אנשים עם מוגבלויות במסגרת העבודה השוטפת. לאורך כל השנה בנק הפועלים שותף בתמיכה בארגונים, יוזמות ואירועים שמעודדים הנגשה. הבנק שימש כנותן החסות הראשית למשדר וראייטי לשנת 2019, וזאת נוסף להענקת חסות לוועידת ישראל הקרובה לנגישות ולנבחרת הפאראלימפית של ישראל לאולימפיאדת טוקיו 2020. כחלק משיתוף הפעולה עם תוכנית ההאצה החברתית של 8200, לקח הבנק חלק בבחירת סטארט־אפים שעוסקים במתן פתרונות לשיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות. כל סטארט־אפ זכה ללווי צמוד של גורמי מקצוע מטעם הבנק ולמענק כספי.

 

שילוב אנשים עם מוגבלות מתבטא גם בפן אחר בעשייה בבנק הפועלים. "הבנק התחייב לשלב אנשים עם מוגבלות בקמפיינים הפרסומיים שלו", מספר אסף אזולאי, מנהל מטה השיווק והפרסום של בנק הפועלים, "בכל קמפיין גדול שלנו נשלב איש או אישה עם מוגבלות כדי להביא לידי ביטוי את המגוון בחברה הישראלית, שאינו שלם ללא איש עם מוגבלות".

סניף נגיש (צילום: יח
ניידת סניף נגיש (צילום: יח"צ)

 

האמונה על נושא הנגישות היא רכזת הנגישות, מריאנה מועלם מהמרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים. "כרכזת הנגישות של הבנק אני אחראית על נגישות הסניפים, אתר האינטרנט, הדרכות עובדים, כנסים, וכן על הנגשת מוצרים חדשים בבנק ועוד", מסבירה. "יזמנו גם מספר מהלכים שמטרתם היא לעזור ללקוחות העסקיים שלנו להנגיש את בתי העסק שלהם. בין השאר, אנו מציעים הלוואת להנגשת עסקים בתנאים מועדפים ואף הפקנו מספר סרטוני הדרכה להנגשת עסקים כמו חנויות ומסעדות".

 

מה עסקים לא מבינים בקשר לנגישות?

"שאם הם לא ינגישו את העסקים הם יפסידו פלח של קרוב ל־20 אחוז מהאוכלוסייה, וזאת מבלי שהכנסנו לנתון הזה את בני המשפחה והחברים שמלווים אותם - כך שעסק נגיש הוא עסק שתורם לרווחיות שלו. יותר מזה, אם אני, כבעלת עסק, דואגת לבניית מעלית עבור אדם עם כיסא גלגלים, הדבר יביא אליי לעסק גם אמא עם עגלת תינוק, שקודם לכן הייתה נמנעת מלהיכנס לעסק".

 

בנוסף להנגשת השירות ללקוחותיו הבנק נתן חסות למיזמים עם שותפים כגון מיזם ווילשייר - המיזם הינו שיתוף פעולה בין המרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים וחברת Wheelshare, ובו פותחו והוצבו עמדות השאלה (בחינם!) לכיסאות גלגלים ברחבי בית החולים. איתור כיסא גלגלים פנוי אורך לעיתים זמן רב וכרוך בהמתנה וסבל מיותרים למי שזקוקים לו. המיזם בא לענות על צורך זה וברחבי בית החולים הוקמו עמדות השאלה והחזרה של כיסאות הגלגלים. התחנות ממוקמות בכניסה הראשית וברחבת חדרי המיון השונים ונותנות מענה לציבור החולים והמבקרים הזקוקים לסיוע בהתניידות בכל שעות היממה. נכון להיום נפרס המיזם ב־3 בתי חולים ובקרוב תתרחב הפריסה ל־10 בתי חולים ברחבי הארץ.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
ניידת סניף נגיש
צילום: יח"צ
מומלצים