שתף קטע נבחר

איך תדעו מתי הזמן הנכון למכור את החברה או לצרף שותף אסטרטגי?

האם יש לכם אסטרטגיית אקזיט? אילו שיקולים יש לבחון לפני מכירת החברה או צירוף שותף אסטרטגי?

אם אתם בעלי עסקים, קרוב לוודאי שאתם חושבים מידי פעם על האפשרות למכור את החברה שלכם. קיימים גם מקרים, נדירים אמנם, בהם יזמים מתכננים איך ומתי למכור את העסק שלהם כבר במועד ההקמה שלו. ככלות הכל, לא תוכלו להישאר לנצח בעלי החברה שהקמתם, מתי שהוא תצטרכו להיפרד ממנה...אז מדוע לא לתכנן זאת מראש?

 

אם כך, מהו הזמן המתאים ביותר למכור את החברה שלכם? ובכן, בעצם אין דבר כזה "הזמן המתאים ביותר" מכיוון שהתשובה משתנה מעסק לעסק וקשורה במכלול של גורמים סובייקטיביים ואובייקטיבים.

 

    (צילום: BCMS)
(צילום: BCMS)

ברשימה הבאה מופיעים מספר סימנים שבאמצעותם תוכלו לבחון מתי הוא הזמן הנכון עבורכם למכור את החברה שלכם או לצרף שותף אסטרטגי.

 

1. השוק חזק

יתכן שלאחר תקופת מיתון ארוכה, השוק בענף שלכם נמצא בתנופת צמיחה והמצב של החברה שלכם, כמו של הענף כולו, לעולם לא היה טוב יותר. זה סימן כי הגיע הזמן למכור את החברה שלכם, זכרו שמגמת הצמיחה של הענף יכולה גם להשתנות ולא תמשך לנצח.

 

2. החברה שלכם מצליחה מאד

קרוב לוודאי שהמחשבה הראשונה שעוברת אצלכם לאחר סיכום שנה מוצלחת במיוחד של החברה שלכם איננה "עכשיו זה הזמן הנכון למכור את החברה". חבל, מכיוון שזה בהחלט הזמן הנכון ביותר למכור את החברה. סביר להניח שהתוצאות הפיננסיות המצוינות של השנה שחלפה יביאו לתמורה גבוהה בגין המכירה, ומי יודע מה יהיה בשנה הבאה?

 

    (צילום: BCMS)
(צילום: BCMS)

3. אתם מרגישים שחוקים ולחוצים לעיתים קרובות מידי

לאחר שנים רבות של עשייה, אצל בעלי חברות רבים ניכרים סימנים ברורים של שחיקה. זהו לא סימן לכישלון, זוהי פשוט תחושה ברורה שמיציתם את עצמכם בעסק הנוכחי ואתם מוכנים לבצע שינוי, בין אם הוא פרישה לפנסיה תוך שימוש בכספים שתקבלו עבור מכירת החברה או התחלה של יזמות חדשה בנושא שמלהיב אתכם.

 

    (צילום: BCMS)
(צילום: BCMS)

4. אתם מוכנים לפרוש

כאמור, לא תוכלו להוביל את החברה שלכם לנצח, הרי תצטרכו לפרוש בשלב כלשהו. במידה ואתם מתקרבים לגיל פרישה או אתם מעוניינים לבלות יותר זמן עם המשפחה שלכם, תצטרכו לשקול האם להעביר את העסק לאחד מבני המשפחה (במקרה בו יש בן משפחה שכזה, העובד בעסק, מעוניין בכך ומתאים לכך) או למכור את החברה שלכם לפני שהגיל יעשה את שלו. 

 

5. ההתלהבות והתשוקה שלכם לעסק נעלמו

להיות בעלים ומנהל של חברה פרטית זו עבודה קשה, קשה יותר מאשר לעבוד כשכיר עבור מישהו אחר. ללא תשוקה חזקה למה שאתם עושים, ניהול העסק יכול להיות כמו עצם בגרון. תשוקה והתלהבות הן הדלק שמניע בעלי חברות להתמודד עם האתגרים שבעולם העסקים. אם איבדתם את התשוקה, לא יהיו לכם סיפוק והנאה מהעשייה. אם אכן זה המצב, זה הזמן למכור את העסק שלכם ולעשות משהו אחר שיביא לכם סיפוק.

 

    (צילום: BCMS)
(צילום: BCMS)

6. העסק שלכם הפסיק לצמוח

לאחר מספר שנים של צמיחה בהכנסות וברווחים מגיעה לפתע שנה בה הצמיחה נבלמת, המכירות לא גדלות והרווחים נשחקים. במצב שכזה רוב בעלי העסקים יבחנו מה עליהם לעשות על מנת להחזיר את מגמת הצמיחה, בדרך כלל באמצעות השקעה נוספת שתמומן באמצעות הלוואה מבנק או ויתור על משיכת דיווידנד. ישנה כמובן אפשרות נוספת, לשקול ברצינות למכור את החברה ולהעביר את משימת המשך הצמיחה למישהו אחר.

 

7. אתם מעדיפים יזמות על פני ניהול שוטף

רוב בעלי החברות שהקימו עסק משלהם הם אנשים בעלי אופי יזמי. אך במציאות, ככל שהעסק צומח ומתפתח, בעל החברה עוסק פחות ביזמות ויותר במשימות ניהול שוטפות הקשורות באדמיניסטרציה, ניהול כספים, ניהול כוח אדם, מעקב על הביצועים ועוד. הפעילות היזמית אשר מאופיינת באינטואיציה, לקיחת סיכונים ויצירתיות נדחקות הצידה ורוב זמנכם נתפס על ידי ניהול מסודר ושגרתי של נושאים רבים, בחלקם הגדול חוזרים על עצמם שוב ושוב.

 

8. הטכנולוגיה מקדימה את העסק שלכם

אם אתם מנהלים חברה בתחום הזקוקה לחידושים טכנולוגיים תכופים על מנת להתמודד בשוק ואתם לא מסוגלים ליישם חידושים טכנולוגיים אלה, יתכן שזה הזמן הנכון למכור את החברה שלכם למי שכן מסוגל. החידושים הטכנולוגיים התכופים עלולים להשאיר מאחור חברות שלא מיישמות אותם והדבר עלול להביא את החברה שלכם למצב בו אף אחד לא יהיה מעוניין בה. 

    (צילום: BCMS)
(צילום: BCMS)

9. חילוקי דעות בין בעלי המניות

מערכות יחסים בין בעלי מניות הן עניין רגיש. לעיתים מתגלים חילוקי דעות מהותיים בין בעלי המניות לגבי האסטרטגיה, דרכי הפעולה או הניהול השוטף של החברה. אחת הדרכים הפשוטות לפתרון מחלוקות אלה היא מכירת החברה לגוף שלישי ועל ידי כך להימנע מהידרדרות במצב החברה כתוצאה מאי-הסכמות בין בעלי המניות.

 

10. לקיחת סיכונים פיננסיים זה כבר לא בשבילכם

לעיתים, נדרשת השקעה כספית על מנת להצמיח את העסק שלכם. מקורות ההשקעה יכולים להיות רווחי העסק או הלוואות מבנקים אך אפשר לשקול גם צירוף משקיעים. בכל מקרה, אם אין ברשותכם מספיק כסף להשקיע בצמיחת החברה שלכם או שאינכם מעוניינים להגדיל את הסיכון הפיננסי האישי הקיים, זה הזמן הנכון למכור את החברה או לצרף שותף אסטרטגי.

 

11. אתם צופים ירידה בשוק בו אתם פועלים

ישנם תחומי מוצרים ושירותים מסוימים שתמיד היה ויהיה להם ביקוש. אך במקרים רבים, מוצרים ושירותים מאבדים את הרלוונטיות שלהם עקב מגמות משתנות בשוק. אם אתם צופים ירידה עתידית בשוק בתחומי הפעילות של העסק שלכם, זה יהיה חכם מצידכם למכור את החברה שלכם כעת, יתכן שבעתיד זה יהיה כבר מאוחר מדי.

 

12. קיבלתם הצעה שאי אפשר לסרב לה

החברה שלכם מרוויחה היטב ולא נראה שיש איום כלשהו על המשך דרכה. לפתע, מישהו פונה אליכם ומציע לכם הצעה אטרקטיבית ביותר לרכישת החברה שלכם. במקרה זה, שיקלו בכובד ראש את היתרונות והחסרונות שבמכירת החברה כעת לעומת המשך הפעילות הקיימת תחת בעלותכם. לעיתים עדיף לכם למכור את החברה שלכם וליהנות מהתמורה שתקבלו בדרכים אחרות.

 

כפי שניתן לראות, קיימים סימנים רבים ומגוונים המצביעים על הזמן הנכון למכירת החברה שלכם או צירוף שותף אסטרטגי. על מנת לדעת מה המהלך המתאים ביותר עבורכם נכון לעכשיו, כדאי לבדוק מה נכון עבורכם בסיוע של יועצים מנוסים העוסקים בתחום במשך שנים רבות. BCMS הינה חברת ייעוץ בינלאומית, מובילה בעולם בתחום מכירת חברות ואיתור שותפים אסטרטגיים, עם 26 משרדים ב-5 יבשות וביצוע של מעל ל- 1,300 עסקאות מוצלחות במהלך 30 שנות קיומה.

 

ב-26 בנובמבר 2019 מקיימת BCMS סמינר בוקר מקצועי המיועד לבעלי חברות עם מחזור הכנסות של לפחות 20 מיליון ₪ בשנה, בנושא "איך להיערך לאקזיט עתידי". לקבלת פרטים נוספים והרשמה צרו עימנו קשר בלינק המצורף להרשמה לסמינר . מעוניינים בפגישת ייעוץ ללא התחייבות? צרו עימנו קשר לתיאום שיחה

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים