שתף קטע נבחר

תעלומת קים: "יאכטות של השליט בעיירת הנופש"

דיווח על "סירות יוקרתיות של קים ג'ונג און" מחזק את ההערכה שמנהיג צפון קוריאה, שלא נראה בציבור מאז 11 באפריל, נמצא בעיירת הנופש וונסאן. מזכיר המדינה האמריקני פומפאו: "לא ראינו אותו, עוקבים אחרי הדיווחים"

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר היום שארה"ב עוקבת אחרי הדיווחים על מצבו של קים ג'ונג און, ולא הבחינה בו מאז שנעלם מעין הציבור. "לא ראינו אותו. אין לנו שום מידע לדווח עליו היום, אנחנו עוקבים מקרוב אחרי העניין", אמר פומפאו לפוקס ניוז כשנשאל על הדיווחים הסותרים בנוגע למצבו הבריאותי של שליט צפון קוריאה.

 

בשבוע שעבר פורסמו תמונות לוויין שמראות שבאזור עיירת הנופש וונסאן נצפתה הרכבת שככל הנראה משרתת את המנהיג. היום דיווח האתר NK ניוז, שעוקב אחר המתרחש בצפון קוריאה, שצילומי לוויין תיעדו פעילות "לא שגרתית" של סירות יוקרתיות ששייכות לקים ליד החוף של וונסאן - מה שמחזיק את ההערכה שהוא נמצא באזור.

 

בוונסאן, שנמצאת בחוף המזרחי של צפון קוריאה, עומדים לרשותו של קים וילה, מגרש כדורסל ותחנת רכבת פרטית. לפי המומחים בשנה שעברה נהרס מסלול המראה בעיירה כדי לאפשר להקים מסלול לרכיבה על סוסים. המומחים אומרים שהמזח הסמוך משמש את היאכטה המפוארת Princess 95, שהשווי המוערך שלה הוא 7 מיליון דולר. "זה אחד הבתים האהובים עליו", אמר מייק מדן, מומחה אמריקני לצפון קוריאה, שהעריך שלקים יש 13 מעונות ברחבי המדינה. "בכולם יש את הציוד שמאפשר לו לנהל את המדינה", אמר מדן, והוסיף שהוא מעריך שקים משתמש רק בחצי מהם.

3082 ()
השליט קים ג'ונג און
 

גורמים בדרום קוריאה ובארה"ב העריכו אתמול שייתכן שקים שוהה באתר נופש כדי להימנע מחשיפה לנגיף הקורונה. הם פקפקו בדיווחים שקים עבר ניתוח ונמצא במצב קשה, והזכירו שצפון קוריאה שומרת בקנאות על המידע שנוגע למצבו של השליט ולמיקום שלו. כמו כן, מלאכת איסוף המודיעין בצפון קוריאה היא מלאכה מורכבת.

 

קים ג'ונג און לא הופיע בתקשורת הצפון קוריאנית מאז 11 באפריל. התקשורת במדינה פרסמה כמה עדכונים על השליט – בין השאר על ברכה שקיבל ומכתב ששלח – אך לא פרסמה תמונות מעודכנות או פירטה על הופעות פומביות שלו. בעקבות כך פורסמו דיווחים שונים על מצבו הבריאותי של קים. בממשלת דרום קוריאה אמרו שבניגוד לשמועות, ההערכה בסיאול היא שקים בריא ושלם.

3082 ()
קו החוף בוונסאן
 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם קים שלוש פעמים ב-2018 וב-2019, בניסיון לשכנע אותו לוותר על תוכנית הגרעין. המגעים אמנם כשלו, אך טראמפ המשיך להתייחס לקים בתור "חבר". שלשום אמר טראמפ שהוא יודע מה מצבו של קים, אך מנוע מלדבר על כך. "אני רק מאחל לו טוב ומקווה שהוא בסדר", אמר טראמפ לכתבים והוסיף: "אתם ככל הנראה תשמעו על כך בעתיד הלא מאוד רחוק".

 

לפי פומפאו, בנוסף למצבו של קים עוקבת ארה"ב גם אחרי המצב בצפון קוריאה כולה על רקע מגפת הקורונה. "יש סכנה אמיתית שגם בצפון קוריאה יהיה רעב ומחסור במזון", אמר מזכיר המדינה. "אנחנו עוקבים אחרי הדברים מקרוב, מכיוון שיש להם השפעה אמיתית על המשימות שלנו, שהן בסופו של דבר לפרק את צפון קוריאה מגרעין".

3082 ()
מזכיר המדינה פומפאו
 

פומפאו אמר מאוחר יותר שארה"ב תמשיך להתמקד בפירוק צפון קוריאה מגרעין, "ללא קשר למה שמתרחש שם". מזכיר המדינה לא הרחיב על סכנת הרעב בצפון קוריאה.

 

לפי רויטרס משלחת צפון קוריאנית אמורה הייתה להגיע השבוע לבייג'ינג, כדי לדון באספקת מזון ובנושאי סחר שונים. שני גורמים שבקיאים בפרטים סיפרו לרויטרס שמגפת הקורונה שיבשה קשות את אספקת המזון לצפון קוריאה. המדינה המבודדת והנחשלת סבלה בעבר ממחסור במזון, ולפי ההערכות בדרום קוריאה בשנות התשעים יותר ממיליון אזרחים מתו מרעב.  

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, KCNA VIA KNS
קים ג'ונג און
צילום: AFP, KCNA VIA KNS
מומלצים