שתף קטע נבחר

מחפשים דרך לשפר את המיומנויות של הילדים? כל היתרונות של עבודה משותפת במטבח

בימים כאלו של חופש גדול, זמן פנוי של הילדים ומחסור באופציות בילוי פתוחות לקהל - זמן איכות משותף עם הילדים במטבח הוא הזדמנות נפלאה לפתח יכולות מגוונות אצל הילדים. מה הילדים יכולים ללמוד במטבח מלבד הדרך הקלה לעשות בלאגן? ומהם הטיפים המנצחים לעבודה מוצלחת עם הילדודס?

שיתוף הילדים בעבודה במטבח נשמע כמו מתכון להרבה בלאגן ולכלוך, אבל הורים שיבחרו לקחת על עצמם את האתגר, יעזרו לילדים שלהם ללמוד מיומנויות קריטיות, וגם ליהנות על הדרך. ילדים תמיד רוצים להיות כמו גדולים, ובישול הוא הזדמנות מצוינת לאפשר להם להשתתף במשימה "של מבוגרים".

 

החל ממוטוריקה עדינה ועד חישובים מתמטיים, עבודת צוות ויכולות קוגניטיביות - המטבח טומן בתוכו יתרונות רבים עבור ילדים בכל הגילאים. כל מה שנותר הוא להיאזר בסבלנות, להכיל את הכאוס, ולתת לילדים לקחת חלק בחוויה.

 

פיתוח מיומנויות מוטוריות ופיזיות

פעולת הבישול כוללת מגוון מיומנויות וכישורים, שילדים יוכלו לרכוש ולפתח אט אט באמצעות סדנת הבישול שתערכו להם.

 

כאשר הם מודדים כמויות, הם צריכים להבין נפחים של חומרי גלם במרחב. חיתוך ירקות והפרדת ביצים מועילים למוטוריקה עדינה, שחשובה במיוחד בגילאים קטנים יותר. ערבוב, לישה ורידוד הם אימון מצוין למוטוריקה גסה. הפעלת מכשירים היא מיומנות בפני עצמה, שמתאימה לילדים קצת יותר גדולים.

 

העבודה במטבח מפעילה גם את מערכת החושים: הילדים נפגשים עם מרקמים שונים, ריחות, צבעים וטעמים. במטבח הם יכולים סוף סוף להתנתק מהמסכים ולעבוד עם חומרים ואתגרים ברמות קושי משתנות.

שיפור יכולות קוגניטיביות

מעבר לעבודה הפיזית, המטבח מפתח גם יכולות תכנון - שתפו את הילדים בתכנון המנה, התפריט ואפילו ארוחה שלמה לבני המשפחה לאחר שבחרנו מתכון זאת ההזדמנות להסביר על סדר העבודה המורכבת משרשרת פעולות שבסופה נקבל את התוצאה שרצינו, היכרות עם מספר שלבים עוקבים, ארגון סביבת העבודה ותכנון נכון של חלקי הבישול והאפייה השונים.

 

הבישול בצוותא יעזור לילדים לפתח כישורים של תקשורת, עבודת צוות ושיתוף פעולה, בדרך להשגת מטרה משותפת. הבעיות והקשיים שיצופו במהלך הבישול יעודדו את הילדים למצוא פתרונות יצירתיים באמצעים מוגבלים.

 

בישול מאפשר לילדים גם לתרגל חשבון ושפה - זה הזמן לחשוף את הילדים הקטנים לספרות בכלי המדידה ובמתכון, ואת האותיות על אריזות המוצרים ובהוראות ההכנה. עבור ילדים גדולים, מדובר על אתגר של מדידה מדויקת, ספירה וחישובים, בלי הלחץ של בית הספר ושיעורי הבית. חצי גביע גבינה או כוס וחצי חלב המופיעים במתכון מלמדים על הערכת כמויות.

 

גם למקצוע המדעים יש מקום במטבח- אחרי הכל בישול הוא ניסוי מדעי מתמשך של חיבור והפרדה בין חומרים, שינוי מצבי צבירה ויצירת תוצר חדש באמצעות חום ועקרונות פיזיקליים. והכיף הוא שבסוף אפשר לאכול את התוצאות.

 

זאת הזדמנות מצוינת גם ללמד על המזון עצמו מבחינה תזונתית. לקטנים- מאיפה מגיע אלינו האוכל? (לא מהשקית בסופר...) ולגדולים יותר להסביר על התרומה הבריאותית של המזונות השונים, כמו למשל ויטמין C בפלפל אדום, ליקופן בעגבנייה, סידן בחלב וברזל במנות הבשריות, ועוד.

 

פיתוח יכולת רגשית, מסוגלות, בטחון והערכה עצמית

אין מאושר מילד שמתגאה במשהו שהוא הכין בעצמו. העובדה שהילד שלכם לקח חומרי גלם ויצר מהם מנה לתפארת (או לא לתפארת, זה פחות חשוב), גורמת לו לתחושה עמוקה של סיפוק ומסוגלות.

 

הילד הוכיח לעצמו שהוא יכול להמשיך עם משימה עד סופה, וכעת הוא עומד מול תוצר פיזי ומוחשי שעליו הוא יכול להגיד 'את זה אני הכנתי'.

 

מעבר לכך, ילד שהצליח להכין ארוחה מרגיש גם אחריות כלפי הזולת ורואה שהוא יכול לשמח את ההורים ובני המשפחה באמצעות מנה מזינה וטעימה.

 

עוד מרכיב של אחריות שאסור לשכוח, הוא הניקיון שאחרי הבישול. בישול, במיוחד עם ילדים, הוא עניין מלכלך. אל תתנו לילד לברוח רגע אחרי שלכלך את כל המטבח - הניקיון הוא חלק מתהליך הלמידה.

 

ובסופו של דבר, בישול מלמד גם דחיית סיפוקים - אחרי העבודה והמאמץ, כשהמנה כבר מוכנה, צריך להמתין שהעוגה תתקרר, לסדר את השולחן לפני שמתחילים לאכול, או לחכות לאורחים. סבלנות היא ערך שהילדים של ימינו לא מתנסים בו מספיק, ובישול הוא הזדמנות נפלאה לתרגל אותו.

 

בשורה התחתונה, מדובר על למידה מתוך הנאה

מעבר לכל היתרונות של בישול עם ילדים, חשוב להבין את יתרון העל - מדובר על חוויה מהנה. במקום שיעורי בית או ישיבה עם חוברת עבודה - עבור הילדים מדובר על ההזדמנות להיכנס ל"מגרש של הגדולים" ועל הדרך ללקק שוקולד מכף ולשבור ביצים. עבור ההורים - דרך ללמד מיומנויות חשובות לחיים.

 

  

כמה טיפים להתנהלות נבונה עם הילדים במטבח

רגע לפני שאתם נכנסים למטבח עם הילדים, חשוב להבין כמה דברים חשובים: ראשית, בישול עם ילדים לוקח יותר זמן מהרגיל. אל תיכנסו לפרויקט כשאתם לחוצים בזמן. הפכו את העניין לפעילות מהנה של אחה"צ שלם, ועבדו ברוגע. גם מבחינת הילדים, כדאי לוודא מראש שהם במצב רוח טוב, לא עייפים ולא רעבים.

 

אל תשכחו להתאים את זמן הבישול ומורכבות המשימות לגיל של הילד. ילדים קטנים לא יעמדו במתכונים ארוכים מידי, ומבחינת מטלות הם יכולים בעיקר לשבור ביצים, לערבב ולמזוג. ילדים גדולים יותר מסוגלים לקלוף, לחתוך, להקציף ולתפעל מכשירים (בהשגחה של מבוגר).

 

בהתאם, אל תשכחו להדגיש בפני הילדים (ובפני עצמכם) שהמטבח הוא מקום שדורש הרבה זהירות. יש בו סכינים, כלים ומשטחים חמים, מכשירי חשמל מסתובבים, ועוד.

 

בסופו של דבר, אל תשכחו לשחרר. בישול עם ילדים הוא עניין מבולגן, מלוכלך ולעתים מייגע. הדברים לא יקרו כמו שתכננתם, חומרי גלם ייפלו על הרצפה ויתבזבזו. זכרו שהיתרונות של בישול עם ילדים הרבה יותר גדולים מקצת חלב שנשפך. את הכל אפשר לסדר ולנקות (בעזרת הילדים, כמובן). ואחרי שסיימתם הכל, אל תשכחו להודות להם על העזרה והמאמץ!

 

לסיום, מתכון קל וטעים שאפשר לצרף אליו את הילדים:

 

פנקייק גבינה צהובה

המצרכים:

1 ביצה טרופה

1 כוס קמח תופח

¾ כוס חלב 'תנובה' 3%

כף שמן קנולה

חצי כוס פתיתי 'עמק' 28% שומן

 

אופן ההכנה:

1. מעבירים את כל חומרי הגלם לקערה בינונית. טורפים לאט עם מטרפה עד לקבלת בלילה אחידה וסמיכה.

 

2. מחממים מחבת טלפון לחום בינוני. לאחר שהמחבת מתחממת, יוצקים בעזרת מצקת עיגולים בגודל בינוני מהבלילה למחבת. יש להקפיד על רווח של 2-3 ס"מ בין העיגולים במחבת.

 

3. מחכים עד להתחלת בועות קטנות. הופכים את הפנקייקים בעזרת תרווד שטוח ומשאירים לעוד דקה. מגישים חם.

 

הילדים יכולים להוסיף את המרכיבים לקערה, לבחוש ואפילו לצקת את הפנקייקים - בהתאם לגיל ולתרגיל.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים