שתף קטע נבחר

עסקת ענק לפיתוח נמל תל-אביב

חברת אתרים, המפתחת את הנמל, תרכוש את אזור המחסנים של מגרשי התערוכה, בסכום ראשוני של 35 מיליון שקלים, והחל מיוני יחלו העבודות לפיתוח האזור המוזנח. בשטח יוקמו בנייני מגורים, מסעדות ופאבים

בחודש יוני יוסרו כל הגדרות והמחיצות במתחם נמל תל-אביב והוא יהפוך ליחידה אחת מצפון לדרום, במה שיסמן את סיומה של אחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות והמורכבות שידעה תל-אביב. במסגרת העיסקה יירכש האזור המוזנח של גני התערוכה הישנים בנמל – אזור המחסנים סביב גלידה מונטנה המיתולוגית – על ידי חברת אתרים, ועליו יוקם בעתיד מתחם של בנייני מגורים, מסעדות, פאבים ומועדונים, כהמשך טבעי לאזור השוקק של הנמל. העיסקה אמורה להיסגר בימים הקרובים, וביוני יחלו העבודות הראשונות במקום.

 

חברת אתרים, המפתחת חלקים גדולים בנמל, ומפעילה גם את חופי הים של תל-אביב, נמצאת בבעלות הממשלה ועיריית תל-אביב. אתרים תרכוש את השטח מידי החברה לפיתוח תל-אביב,

 המוחזקת בידי קק"ל והסוכנות, ולמעשה תמזג לתוכה את החברה. בשלב הראשון תשלם אתרים כ-35 מיליון שקל, ויתרת הסכום תיקבע ותשולם רק כעבור 13-7 שנים, על-פי הערכת שמאי שתיעשה לאחר השלמת תוכנית בניין עיר(תב"ע).

 

בחברת אתרים הסבירו כי על מנת שהעסקה תהיה הוגנת לשני הצדדים הוחלט, על-פי דרישת קק"ל והסוכנות, שמחירה ייקבע בהתאם להשלמת התב"ע: אם על-פי התב"ע ייועד המקום לבתי מלון ולמרכזים מסחריים גדולים, שיעלו מאוד את שווי הקרקע, המחיר להשלמת העסקה יהיה גבוה בהתאם. בנוסף לתשלום הראשוני תשקיע אתרים 30 מיליון שקל בעבודות במתחם.

 

"לא יהיו מגדלים בנמל"

"כבר ביצענו עבודות תשתית, ותוך שנה וחצי ימוזגו המחסנים וההאנגרים של המתחם לתוך ליבת חיי הלילה של הנמל, עם מסעדות, פאבים ומועדונים חדשים," אומר איתמר שמעוני, מנכ"ל חברת אתרים (שהתמודד בבחירות האחרונות לראשות העיר אשקלון), "אפשר יהיה להיכנס ברכב בצד האחד של הנמל ולצאת בצד השני".

 

מנכ"ל עיריית תל אביב, מנחם לייבה, אישר כי העסקה בשלבי סגירה. "עד היום אזור גלידת מונטנה היה מוזנח, למרות הפוטנציאל העצום שלו," אמר לייבה, "הגענו להסכמות עם כל הצדדים, שבמהלכם תרכוש חברת אתרים את שטחי הנמל המוזנחים ותוכנית הפיתוח תצא לדרך. דבר אחד אנו מתחייבים: לא יהיו מגדלים בנמל". מספר הדירות שיוקמו טרם נקבע.

 

נמל תל-אביב מפוצל כיום בין שלוש חברות: אתרים, שמוחזקת שווה בשווה בידי העירייה והמדינה, החברה לפיתוח תל אביב, המוחזקת ברובה בידי הסוכנות וקק"ל ו-8% בידי כ-300 בעלי מניות פרטיים; ואוצר מפעלי ים, הנמצאת בבעלות המדינה (84%), בעלי מניות פרטיים (15%) ועיריית תל-אביב (1%). בין הצדדים מתנהל מו"מ לאיחוד שלושת חלקי הנמל, שנסיונותיו הראשונים החלו כבר בשנות ה-70 ולא צלחו עד היום. ביוני ייעשה הצעד הראשון.

 

ל"ידיעות אחרונות" נודע כי במסגרת התוכנית יש כוונה לסגור את גלידה מונטנה ההיסטורית, שעומדת לחגוג השנה 50 להקמתה, תמורת פיצוי כספי שיוסכם עם בעליה.

 

בינואר 1960 הקים ישעיהו ליכטנשטיין את המקום, יחד עם שותפים, והוא עדיין מגיע כל יום לגלידריה. השבוע הוא נשמע המום. "לפנות אותנו? לא שמעתי על זה. איש לא פנה אלי," אמר."20 פעם ניסו להפקיע את השטח ממני ולא הצליחו. עברתי את אושוויץ, יש לי חמישה ילדים ו-15 נכדים, ואני עם רוח של ב18. לא אתן להם לפנות אותי".

 

בחברה לפיתוח תל-אביב לא רואים בעין יפה את העיסקה. בחברה טענו כי העסקה נסגרה בין הסוכנות, קק"ל וחברת אתרים מבלי לשתף את אנשי החברה. מהסוכנות נמסר בתגובה, כי הסוכנות בשיתוף עם קק"ל מנהלת בימים אלו משא ומתן לקידום עסקת מכירת החברה לפיתוח תל-אביב לחברת אתרים.

 

 

הכתבה המלא מתפרסמת היום במוסף "ממון" ב"ידיעות אחרונות".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל ת"א
נמל ת"א
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים