שתף קטע נבחר

הגבלות דרמטיות: האולמות והמועדונים ייסגרו

הברים, חדרי הכושר ואולמות התרבות ייסגרו עקב הזינוק במספר הנדבקים. הגבלות גם באוטובוסים, בבתי התפילה ובבתי המלון. חופי הרחצה והישיבות יישארו פתוחים. רוב ההגבלות החדשות כפופות לאישור חוק במליאת הכנסת. נתניהו: אנחנו כפסע מסגר מלא

  (צילום: חגי דקל, דוברות המשטרה,  ירון קדושים, shutterstock)
(צילום: חגי דקל, דוברות המשטרה, ירון קדושים, shutterstock)

הגבלות על מוסדות תרבות הפנאי והבילויים: הממשלה אישרה בצהריים (יום ב') את סגירתם של אולמות האירועים, הברים והמועדונים. גם חדרי הכושר, אולמות התרבות והבריכות הציבוריות ייסגרו. מנגד, חופי הרחצה, הישיבות והמסעדות יישארו פתוחים. השרים החליטו להגביל גם את מספר הנוסעים באוטובוסים ל-20 ולאסור בהם את הפעלת המזגנים. 

 

על-פי המתווה שאושר לפתיחת המסעדות, תתאפשר ישיבה של מקסימום 20 סועדים בתוך המסעדה ועוד 30 בחוץ. השרים החליטו גם לקבל את הצעת יו"ר ש"ס אריה דרעי, והותירו את בתי התפילה פתוחים עם הגבלה של עד 19 מתפללים, בניגוד להמלצת משרד הבריאות שקרא לסגור אותם.

  ()

רוב ההגבלות לא ייכנסו לתוקף באופן מיידי, ודורשות את אישור מליאת הכנסת להצעת חוק של הממשלה, שתאפשר את כניסת ההגבלות לתוקף מיידי ללא אישור ועדת הכנסת. הגבלת המתפללים, ההגבלות על הפעלת הקייטנות ובתי הספר של החופש הגדול ואיסור על התקהלויות של יותר מ-20 איש, גם באוטובוסים, ייכנסו לתוקף עם חתימה על צו של מנכ"ל משרד הבריאות.

 

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בנאום במליאת הכנסת כי אולמות האירועים, הברים והמועדונים נסגרים מיידית בצו מנכ"ל משרד הבריאות, אולם בלשכת ראש הממשלה אמרו כי הדבר מחייב את אישור מליאת הכנסת.

 

לפי התיקון לחוק של הממשלה, הוועדה הרלוונטית בכנסת תקיים דיון בהחלטות ותחליט אם לאשרן, כולן או חלקן, תוך שבוע ימים. ככל שהוועדה הרלוונטית לא תאשר את החלטת הממשלה תוך פרק הזמן הזה, ההחלטות יובאו לאישור מליאת הכנסת בהקדם האפשרי. לצד הליך האישור בכנסת, ההחלטות ייכנסו לתוקפן, כאמור, וימומשו באופן מיידי עם אישור הממשלה.

 

אלה ההגבלות שאישרה הממשלה, אשר טרם נכנסו לתוקף ודרושות את אישור החוק בכנסת:

סגירת אולמות אירועים, מועדונים וברים

הגבלות במסעדות: 20 סועדים במבנה סגור ועוד 30 בחוץ

סגירת חדרי כושר ובריכות ציבוריות

הפסקת קיום מופעי תרבות

הגבלות בבתי מלון: סגירת מועדונים וברים

 

אלה ההגבלות שייכנסו לתוקף בשעות הקרובות, עם חתימת צו מנכ"ל משרד הבריאות:

הגבלות בבתי התפילה: עד 19 מתפללים במבנה

הגבלת התקהלויות: 20 משתתפים, שמירת מרחק של שני מטרים ועטיית מסכות

הפעלת "בית הספר של החופש הגדול", קייטנות ופעילויות קיץ: לגילי גן עד כיתות ד' בלבד

הגבלות באוטובוסים: עד 20 נוסעים באוטובוס

הגבלות בעבודת משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות: לפחות 30% עבודה מהבית

 

 ישיבת ממשלה (צילום: רויטרס)
כפסע מסגר מלא. נתניהו וגנץ(צילום: רויטרס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר בישיבת הממשלה כי "אנחנו כפסע מסגר מלא", וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר כי "נדרשים צעדים דרסטיים כדי למנוע צעדים יותר דרסטיים, ובתנאי שיהיה שיפוי ופיצוי כלכלי מהיר ואפקטיבי".

 

נתניהו הוסיף בפתח הישיבה כי "המגפה מתפשטת, זה ברור כשמש. היא עולה בעלייה תלולה מדי יום, היא סוחבת איתה, בניגוד למה שנאמר לנו, שובל של חולים קשים. היום יש כ-90 חולים קשים, וזה מכפיל את עצמו כל ארבעה ימים. אם לא נפעל עכשיו - אנחנו נקבל מאות, ואולי למעלה מאלף חולים קשים בשבועות הקרובים, דבר שישתק את המערכות שלנו".

 

עוד ציין כי "ההתמקדות שלנו היא בעיקר בהגבלות בהתקהלות במרחבים סגורים. עלינו לעשות מעשה. אנחנו נעבוד ונביא בקרוב מאוד חבילת קורונה כלכלית. אלה שני צעדים שאנחנו צריכים לעשות, צעדי שמירה על הבריאות ומניעת סכנה לחיים, וצעדי עזרה לכלכלה".

People line up to board a crowded bus  ()
המזגנים באוטובוסים לא יופעלו

 

 

עד עתה, בבתי התפילה יכולים היו להתפלל מקסימום 50 בני אדם. בשבוע שעבר משרד הבריאות היה זה שביקש להפחית את מספר המתפללים המקסימלי ל-20, אך הוא נתקל אז בהתנגדות עזה. כעת למעשה חזרו השרים לאותה הצעה מקורית של משרד הבריאות, שבינתיים כבר ביקש לסגור אותם.

 

סוגיית סגירת בתי התפילה עמדה גם במרכז הדיון בישיבת הממשלה. משרד הבריאות, כאמור, ביקש לסגור אותם, מחשש שהם יהוו מוקדי הדבקה. השרים התרעמו על כך שמתקיים חוסר הלימה בין הרשימה האדומה של משרד הבריאות לבין ההמלצות שהובאו לממשלה. הם תהו איך שונים בתי הכנסת מחדרי הכושר, והשר שטייניץ אף דרש כמה וכמה פעמים לסגור את בתי הכנסת. בשלב מסוים התרגז השר ליצמן וצעק: "עברו כבר שתי דקות ולא אמרת לסגור את בתי הכנסת. תעזוב אותם!".

 

בישיבה הוחלט כי בתי המלון לא ייסגרו אך יופעלו תחת הגבלות. השרים התעמתו סביב אחת ההמלצות של משרד הבריאות - סגירת חדרי האוכל בבתי המלון. שר התיירות אסף זמיר אמר שמדובר בדרישה אבסורדית לאור נתוני ההדבקה הנמוכים, כלשונו, במלונות. "הם סופר מקפידים. אם ייסגרו חדרי האוכל מה יעשו בתי המלון?", תהה זמיר. בהגבלות שאישרו השרים הוחלט שבחדרי האוכל במלונות ישהו 20 בני אדם, אולם לבסוף סוכם שמשרד התיירות יגבש תו סגול מחמיר שיאפשר להמשיך להפעיל את חדרי האוכל בלי צמצום הנוכחים.

רגב.
התנגדה בתוקף להגבלת נוסעים. רגב(צילום: מארק ישראל סלם)

בישיבת הממשלה הציג המטה לביטחון לאומי הצעה להחזרתה של מגבלת 20 הנוסעים באוטובוסים בתחבורה הציבורית, שכאמור אושרה לבסוף על-ידי השרים, בנוסף לאיסור על הפעלת המזגנים. שרת התחבורה מירי רגב יצאה בתקיפות נגד ההצעה. "אני מתנגדת להגבלה על התחבורה ומבקשת כמה ימים להתארגנות", אמרה.

 

במקביל, שר החינוך יואב גלנט התנגד בתוקף לדרישה לסגור את "בתי הספר של החופש הגדול", ועמדתו התקבלה. הוחלט כי המסגרות לילדי הגנים עד כיתות ד' יישארו פתוחות.

 ישיבת ממשלה (צילום: מארק ישראל סלם)
להצמיד מודל פיצוי לסגירה. שמולי(צילום: מארק ישראל סלם)

שר העבודה והרווחה איציק שמולי דרש בישיבה כי במקביל לכל החלטה על סגירה או צמצום של ענף, יוחלט גם על מתווה פיצוי. ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את הצעתו וקבע כי תוך 48 שעות יוצג מתווה הפיצוי לעסקים שייסגרו. לדרישת שמולי הצטרפו שבעה שרים. "אם סוגרים אז מפצים. חלק מהציבור ממילא נמצא באובדן אמון. לכל החלטה שתתקבל כאן לסגור או לצמצם ענפים חייבים להצמיד מתווה ברור של פיצוי, אחרת פוטנציאל הנפץ הציבורי הוא בשמיים, ובצדק", אמר.

 

שר הכלכלה עמיר פרץ הציג בישיבה מתווה שונה מזה של משרד האוצר. את המתווה הוא כינה "מגבילים ומפצים", ואמר כי עיקרו לקבוע מראש שענפים שלא צפויים להיפתח כמו התרבות, האומנות, התעופה והתיירות - יזכו למתווה פיצוי ברור לפיו ישולמו לעסקים אחוזים מגובה ההפסד השנתי שלהם.

שר הכלכלה עמיר פרץ (צילום: אלכס קולומויסקי)
הציע מתווה אחר. עמיר פרץ(צילום: אלכס קולומויסקי)

פרץ הציע גם להחיל מודל על חברות שמגבילות את מספר העובדים שלהן, שבמסגרתו תשלום החל"ת עובר למעסיק, וזה ממשיך לשמור על העובד ומשלם לו שכר. במקרה שהמעסיק מחליט להחזיר את העובד לשליש משרה - הוא מחזיר אותו לעבודה, וכל זאת בזמן שהמדינה תמשיך לשלם למעסיק את דמי החל"ת עבורו. המטרה, כלשון פרץ, תהיה האינטרס להחזיר את העובד.

 

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה קראה להקים מרכז שליטה שיפקח אחר הפיצוי והמענקים. "כפי שמוקם מרכז במשרד הבריאות, אני מבקשת להקים מרכז שיעקוב אחר יכולת ביצוע ומימוש הפיצוי והמענקים בפועל והסרת בירוקרטיות", אמרה. "יש צורך בהסברה אינטנסיבית".

מלון רויאל גרדן באילת מקבל קהל (צילום: מאיר אוחיון)
בתי המלון יישארו פתוחים עם הגבלות(צילום: מאיר אוחיון)

ההחלטה להחמיר את ההגבלות מגיעה בעקבות סקירה של פרופ' אלי וקסמן, ראש הצוות שמייעץ לראש הממשלה נתניהו ולמל"ל. בסקירה הציג וקסמן לשרים תמונה עגומה, שלפיה עליהם לקבל החלטות מיד ולא בעוד שבועיים.

  

בכיר במשרד הבריאות אמר אתמול כי אם הממשלה הייתה מקשיבה להתרעות שהוצגו בפניה לפני שבוע ושבועיים, לא היינו מגיעים למצב הזה. "כולם התבשמו שיש מעט חולים קשים. אמרתי, חבר'ה, זה יעלה. זה בלתי נמנע. בארבעת הימים הראשונים של יולי קיבלנו יותר חולים קשים מאשר בכל חודש מאי. אם היום מקיימים סגר מלא, הווירוס ממשיך לדגור. הווירוס לא אומר כן המפקד ועוצר, ולכן כל המתנה מגדילה את מספר החולים החדשים, החולים הקשים, המונשמים והמתים".

 

 

על פי דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, אתמול אובחנו 817 נדבקים בנגיף הקורונה. בסך הכול בוצעו 17,752 בדיקות, שמהן 4.6% היו חיוביות. עם מוקדי הקורונה החדשים נמנות קריית מלאכי ורמת השרון, וברמת הסיכון הגבוהה ביותר לפי הדו"ח נמצאות בני ברק וביתר עילית.

 

לפי הנתונים, מאז הגיע הנגיף לארץ נדבקו 30,100 ישראלים. מספר הישראלים שבבידוד, לפחות לפי הנתונים הרשמיים, הוא 40,250. על-פי נתוני משרד הבריאות, מספר הנפטרים מהנגיף עומד על 331. מצבם של 89 מחולי הקורונה מוגדר קשה, ו-30 מהם מונשמים.


פורסם לראשונה 06/07/2020 14:07

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי דקל, דוברות המשטרה,  ירון קדושים, shutterstock
האולמות והמועדונים נסגרים, החופים פתוחים
צילום: חגי דקל, דוברות המשטרה, ירון קדושים, shutterstock
מומלצים