שתף קטע נבחר

חדש בבני ברק: חשמל ירוק על גג בית הכנסת

גג ישבת פוניבז' כוסה בפאנלים סולאריים שיפיקו חשמל בשווי 35 אלף שקל בשנה ויחסכו כסף לאברכים. המערכת אמורה להחזיר עלותה תוך 6.5 שנים. בנוסף, היא עשויה לספק פתרון לעניין השימוש בחשמל בשבת. מנכ"ל ארגון חרדים לסביבה: "אם תהיה הצלחה בפוניבז', זה יהפוך לטרנד בציבור החרדי"

חשמל ירוק על גג הישיבה: בימים האחרונים הושלם פרויקט הנחת פאנלים סולאריים על מבנה ישיבת פוניבז' ובבני ברק כבר מדברים על כך שזהו טרנד שישטוף את מבני הציבור בעולם החרדי כולו.  

 

חברת החשמל תשמור שבת: חשמל כשר עד 2014

עיריית בני-ברק מציגה: חשמל כשר - ולא חוקי

חוות "החשמל הכשר" תפונה ממרכז בני ברק

 

ישבת פוניבז' היא אחת הישיבות הגדולות בבני ברק ונחשבת ל"ספינת הדגל" של עולם הישבות הליטאי. זרם זה נחשב לשמרני במיוחד. בית הכנסת "אהבת חסד" ששוכן במתחם הישיבה חיפש במשך חודשים דרך להפחית במעט את הוצאות החשמל העומדות על כ-90 אלף בשנה.

 

"ההוצאות השנתיות שלנו לחברת החשמל עומדות על כ-35 אלף שקל בשנה ועלות הפעלת הגנרטורים בשבתות עומדת על 55 אלף שקל נוספים", אמר גורם ניהולי בבית המדרש. לדבריו, בקיץ הוצאות החשמל עצומות, ומי שממן אותן אלו האברכים. "לא מדובר בחלופה ליציאה לעבודה, אך מנגד בעת קיצוצים צריך להיות יצירתיים כדי לחסוך בהוצאות".

  

הפאנלים יפתרו את בעיית החשמל בשבת?

המערכת, המיוצרת בסין, הותקנה על ידי חברת טיב-סולאר ועלותה לבית המדרש נאמדת בכ-225 אלף שקל. בנוסף, נעשה טיפול לגג שכלל איטום מקצועי בעלות של 25 אלף שקל. בניגוד למקובל, המימון לפרויקט לא נעשה באמצעות הלוואה ממוסד בנקאי, אלא על ידי לקיחת הלוואה רשומה לשנתיים מאחד מבני הקהילה.

 

מבחינת עלות-תועלת, המערכת תייצר חשמל בשווי 35 אלף שקל בשנה (כ-50 אלף קוט"ש) ואמורה להחזיר את עלותה תוך כ-6.5 שנים. למרות זאת, החיסכון יכול להיות משמעותי הרבה יותר. גורם בישיבה אמר ל-ynet כי החשמל הפוטו-וולטאי יכול להפחית את תלות האברכים בגנרטורים בשבתות.

 

נזכיר, כי תושבי העיר שמשתייכים לזרמים מסויימים בציבור החרדי, מתנתקים ביום שבת מחברת החשמל ועוברים לצריכת חשמל מגנרטור מקומי שמוצב בשכונה. זאת, מפני שלטענתם חברת החשמל מחללת שבת בכך שהיא מעסיקה עובדים יהודים שמפעילים באופן ידני משאבות בשבתות, ואף מזניקים טכנאים לתקן תקלות.

 

בבני ברק התנהל הליך משפטי ארוך שנים לאחר ששכנים הגרים בסמוך לגנרטורים עתרו נגד המפעילים שלהם והעירייה. לפני מספר חודשים, קבע בית המשפט כי הגנרטורים ייצאו אל מחוץ לשכונה על מנת לצמצם את המפגע הסביבתי והבטיחותי שנגרם לדיירים השכנים.

 

במקביל, חברת החשמל משקיעה כספים ומגבירה את המאמצים לייצר "חשמל כשר", אך לא כל הקהילות צפויות להתיר את השימוש בו.

 

"התחברות לפאנלים הסולאריים אפשרית מבחינה טכנית ולא צריכה להיות איתה בעיה הלכתית", אמרו בקהילה הליטאית. למרות זאת, טענו, כי "חברת החשמל לא תמהר לאפשר את ההתחברות לפאנלים האלו כי היא רוצה שכל צריכת החשמל תעבור דרכה. זה לא יקרה. אנשים יישבו בחושך ולא יתחברו לחברת חשמל", הוסיפו.

 

יהודה גנוט, מנכ"ל ארגון חרדים לסביבה, בירך על היוזמה ואמר כי "אומנם זה מגיע מרצון לחסוך, אבל אל נשכח שזה מועיל לסביבה. אם תהיה הצלחה בפוניבז', אנשים ירתמו לזה וזה יהפוך לטרנד בכל הציבור החרדי. בבתי כנסת ובישיבות. הציבור החרדי הוא כמו מגדל קלפים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
פאנל סולארי על הגג (ארכיון)
צילום: shutterstock
מומלצים