אגדה אינדיאנית
רכב השטח החדש של ג'יפ מחליף אגדה אמיתית בתחום. האם הוא יכול היכנס לנעלים הגדולות? רגע לפני המבחן
בארצות הברית הם קוראים לו ליברטי, ג'יפ ליברטי. האם החלפת השם צ'ירוקי בליברטי היא טעות או לא? הדעות שונות ומגוונות אבל בסופו של דבר ימים יגידו. מה שברור הוא שבאירופה יקראו לו צ'ירוקי, כדי לסמן קשר ישיר עם הנעליים הגדולות אליהן הוא עומד להיכנס. אלה ששרתו את הצ'ירוקי האגדי. ואצלנו? עוד לא ברור. מצד אחד ייתכן שיקראו לו צ'ירוקי, כי אנחנו שייכים לאירופה. מאידך היבואן מעוניין להדגיש את החידוש והיה מעדיף דווקא את השם ליברטי. אז אולי שניהם? כן בהחלט ייתכן מצב שלרכב החדש יקראו צ'ירוקי-ליברטי.
שנים רבות חיכינו לו, לרכב החדש מבית ג'יפ שיחליף את הצ'ירוקי המקורי שנראה כאילו היה אתנו תמיד. למען האמת הוא היה אתנו רק 16 שנים או מעט יותר אבל בתעשיית הרכב מדובר בנצח. הליברטי החדש, שיגיע כבר בקרוב לאולמות התצוגה באירופה, אינו ממש דומה לדגם היוצא ונראה אפילו מעט קטן יותר. הוא מזכיר יותר בעיצוב את הדקר והג'יפסטר, שני כלי תצוגה של ג'יפ-קרייזלר מהשנים האחרונות. ואולם למרות כל האמור לעיל ולמרות השינויים הרבים והמהותיים, המראה הכללי עדיין מזוהה מאוד עם ג'יפ והצללית מזכירה במשהו את נוסחת הסטיישן-שטח של הצ'ירוקי.
זהו רכב חדש לחלוטין עם שינויים מהותיים ביותר לעומת קודמו. בג'יפ אמנם מתלהבים כאילו המציאו זה עתה את הגלגל מחדש, אבל אם להיות הוגנים מדובר בסך הכל בנטישת כמה פריטים ארכאיים לטובת יישור קו עם המקובל בטכנולוגיה המודרנית של היום.
שלום לטור
בדגם החדש נוטשת ג'יפ אחרי שנים ארוכות את מנוע השישה צילינדרים בטור (בנפח 4.0 ליטרים) ההיסטורי שמקומו במוזיאון מובטח. את המיצג ההיסטורי יחליף בחזית מנוע מודרני יותר, במבנה V עם שישה צילינדרים וגל-זיזים-עילי. יחידת כוח חדשה זו נגזרה ממנוע ה-V8 של הגרנד-צ'ירוקי. ארבעה שסתומים לצילינדר? לא צריך להגזים, זו הרי בכל זאת אמריקה, אבל יש שרשרת תזמון מתכתית ארוכת חיים וגל איזון. המנוע שנפחו 3.7 ליטר מייצר 214 כ"ס ו-31.0 קג"מ ב-4000 סל"ד.
במיוחד עבור השוק האירופאי ייצרו אנשי קרייזלר גם גרסת טורבו-דיזל מסילה משותפת שמכונה CRD. זהו עדיין לא מנוע מבית מרצדס אלא כזה שפותח על ידי דטרויט-דיזל. נפחו 2.5 ליטר והוא מצויד ב-16 שסתומים. ההספק המרבי עומד על 143 כ"ס. כמו כן יצטרף להיצע גם מנוע 4 צילינדרים בנפח 2.4 ליטר שמייצר 156 כ"ס.
גם המתלים
גם מערכת המתלים עברה טיפול הולם, ומדלגת מספר שנים קדימה. את מקום הסרן החי מלפנים תפס מתלה עצמאי מקובל יותר. זאת מתוך רצון לשפר את התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה. אולם מאחור, בניגוד לרוב המתחרים העירוניים, ממשיכה ג'יפ לדבוק בסרן החי. החברה מסבירה זאת ברצון לשמור על יכולת שטח. הסרן החי מגיע מהאח הגדול, הגרנד-צ'ירוקי, מבחינת מבנה והוא מצויד בקפיצי סליל, חידוש מדהים לעומת קפיצי העלים שהיו לצי'רוקי.
עוד מספרים בקרייזלר על מעבר להגה במבנה מודרני של גל משונן (כמו שיש, להזכירכם, כמעט לכל המכוניות העכשוויות). חידוש נוסף - הדלת האחורית מפוצלת לשניים, חלון ומסגרת.
בקרוב אצלנו
הצ'ירוקי-ליברטי יגיע בקרוב גם אלינו. למעשה, עוד בשנת הדגם 2002 הוא יתייצב באולם התצוגה המחודש של קרייזלר-ג'יפ. מחירו, כרגיל, לא יהיה זול במיוחד והוא ינוע סביב ה-250,000 שקלים. מאידך, שוב כרגיל בקרייזלר-ג'יפ, הוא יגיע עם שפע אבזור מפנק כולל ריפודי עור והפעלה חשמלית למושבים.
אז האם יכול הצ'ירוקי-ליברטי להיכנס לנעלי הדגם האגדי היוצא? האם יש לו סיכוי מול הכלים היפניים החדשים? כדי לתת תשובות לשאלות המסקרנות כל כך הרחקנו עד קצה העולם ואנו בודקים כעת מקרוב את הצ'יף החדש.