רצח בטלוויזיה. יצא מקסים
בתיה גור, תסריטאית "רצח, מצלמים" (ערוץ 2) מספרת על חבלי הלידה של הסרט של רם לוי
הערב עולה בערוץ 2 ("טלעד") המיני-סדרה "רצח, מצלמים", שתשודר לאורך שבוע החנוכה (פרק ב' בחמישי ופרק ג' בשבת) בניסיון ליצור אירוע טלוויזיוני קצר-מועד ומדובר. עלילת "רצח, מצלמים" מתרחשת בתחנת טלוויזיה ישראלית, מגוללת חמישה מוקדי עלילה מקבילים שעוסקים במספר מקרי מוות פתאומיים בתחנה, חקירת משטרה מסואבת וחשודה, יחסי עבודה, עוולות חברתיות ויחסי חילוניים-דתיים. לכאורה הסידרה מנסה לחשוף את מאחורי הקלעים של הנעשה בבניין הטלוויזיה הישראלית - בפועל מדובר, כמובן, בבדיה מוחלטת. רשימת המשתתפים בסידרה כוללת שמות ראויים רבים, בהם מיכאל ורשביאק, שמיל בן-ארי, יגאל נאור, חלי גולדנברג, גדליה בסר, יגאל שדה, יוסי קאנץ, רמי דנון, פאבל ציטרינל ואחרים.
את התסריט כתבה מחברת ספרי המתח בתיה גור ("רצח בשבת בבוקר", "מוות בחוג לספרות", "רצח בבית-לחם") בשיתוף אסף ציפור ("החמישיה הקאמרית", "הבורגנים") ועם במאי הטלוויזיה הוותיק רם לוי ("לחם", "חרבת חיזעה") שגם ביים. זו ההזדמנות לברר אצל גור מה, בעצם, שלומה.
- חוץ מהרצח, אפשר לומר שכמעט ומדובר בסדרת מציאות על הנעשה בטלוויזיה?
"היא מבוססת על דברים מהחיים. היא מתארת את העבודה השוטפת של אנשי הטלוויזיה, יחסי עבודה בארץ עם פועלים שרוצים שיכבדו איתם הסכמים, אחד מעורכי הטלוויזיה הבכירים שעושה תחקיר על שיתוף פעולה בין הרופאים לשב"כ בזמן חקירות של השב"כ, כתבת צעירה שעושה כתבה על חרדים ומשהו שקשור לכסף, קונפליקטים בין הטלוויזיה למשטרה, בין השלטון לטלוויזיה. הסדרה נוגעת במנטליות שלנו ובחיים כאן ועכשיו, אבל הסיפורים בה לא אמיתיים, חוץ מסיפור אחד שנוגע לחיים של כולנו בישראל ומושתת על מקרה אמיתי".
- יש כאן סוג של ביקורת על עבודת הטלוויזיה במציאות?
"אין ביקורת, יש נסיון להבין את העולם הזה שנקרא טלוויזיה. ברור שיש אמירה והיא באמת מתייחסת למתחים הקיימים בין הטלוויזיה לשלטון ולמשטרה, לדוגמה, וללחצים המופעלים במציאות. יש גם נגיעה באגו של האנשים שעובדים שם".
- זו בעצם פעם ראשונה שאת כותבת תסריט. למה לקח לך כל-כך הרבה זמן?
"חשבתי שאני לא יודעת לעשות את זה. רם לוי לחץ עלי מאוד ובסופו של דבר הסכמתי".
- כתבת את התסריט בשיתוף עם לוי, ואסף ציפור ערך את התסריט. הרבה מעורבים.
"מדובר בשלושה פרקים שכל אחד מהם נמשך 70 דקות, שזה אומר בעצם שלושה פיצ'רים. התסריט מורכב ביותר מבחינת כמות האנשים שלוקחים חלק בהפקה, כמות הלוקיישנים. זה דברים שלא מקובל לעשות בטלוויזיה בארץ. זו היתה הפקה מסובכת וארוכה שנמשכה שלוש וחצי שנים. חוץ מזה, דווקא בגלל שמעולם לא כתבתי תסריט חשבתי שיהיה נכון שיהיה עורך תסריט. מישהו ביני לבין רם לוי שיוכל להעיר לי הערות ולעזור לי מהבחינה הזו".
- למה דווקא אסף ציפור?
"ראיתי את המערכון של 'החמישייה הקאמרית' על המסע לפולניה וידעתי שאני רוצה את זה שכתב אותו. אולי בגלל שיש לו ראש אחר לגמרי ושונה מזה שלי ושל רמי, הוא בא מדור אחר והתפישה שלו מאוד דינמית. הייתי חסידה של החמישיה הקאמרית וגם את הבורגנים אני מאוד אוהבת. הוא פשוט אחר ממני, ואני נמצאת באמצע, בין רמי לבינו. אני חושבת שצדקתי כי יצא נפלא, וגם העבודה המשותפת היתה פשוט חוויה".
- איך בדיוק התנהלה העבודה?
"השנה הראשונה של העבודה הוקדשה לצפיה בטלוויזיה, בשביל ללמוד את העולם הזה. ישבתי בישיבות הנהלה של רשות השידור, התלוויתי לכתבים ושיתפו איתי פעולה באופן נפלא. לא ידעתי כלום על איך נראית העבודה מאחורי הקלעים של עולם הטלוויזיה. אני זוכרת שהתלוויתי במשך שלושה ימים לשלומי אלדר, שעבד על כתבה של 10 דקות ליומן, החלפתי חוויות עם רמי לוי, שעבד במשך שנים בטלוויזיה והוא סיפר לי על כל מיני אנקדוטות מהניסיון שלו".
- הסדרה במקורה היתה אמורה להיות הפקה של ערוץ 1?
"כן. אבל משום מה אורי פורת, מנכ"ל רשות השידור לשעבר, פסל אותה אפילו בלי לקרוא את התסריט. הוא אמר לנו אז - ואני אומרת את זה לציטוט, כמובן - 'הצופים שלי מטומטמים ואם הם יראו רצח בטלוויזיה, הם יחשבו שבאמת יש רצח במסדרונות הטלוויזיה'. זה מדהים. רכשנו את זכויות השידור מערוץ 1 והלכנו איתו ל'טלעד'".
אורי פורת בתגובה: "דברי הבל. איך היא מעזה לשים בפי דברים? מי היא בכלל? אני לא מכיר אותה, מעולם לא פגשתי אותה ואין לי מושג מה היא רוצה. יכול להיות שהגברת עסוקה יותר מדי בספרות בלשית וממציאה המצאות פרי דמיונה הקודח. אני יודע על איזו סדרה מדובר, אבל הסדרה הזו לא אושרה לשידור בערוץ הראשון. לא אני פסלתי אותה, היא הובאה בפני ועדת תוכניות עוד לפני שאני הגעתי לרשות השידור. כל עניין הזמנת התסריט והטיפול בו היה לפני הגעתי. רם לוי מצא לנכון להפיק את הסדרה למען "טלעד" ולא זכור לי שהיתה איזושהי תלונה או תובענה מצידו כלפינו. הוא תמיד זכה אצלנו ליחס מיוחד ולהערכה מיוחדת הודות לכשרונו".
- בתיה גור, אחרי כתיבת התסריט עוד היית מעורבת בהפקה?
"לא הייתי על סט הצילומים בכלל. רם לוי הוא במאי בעל שיעור קומה וחשבתי שלעזור לו על הסט אני לא אוכל, ורק אפריע. הוא התייעץ איתי בעניין הליהוק והראה לי את האודישנים, אבל מהרגע שהחלו הצילומים הייתי שותפה רק דרך הטלפון".
- לא הלחיץ אותך שהתוצאה לא תהיה כרצונך? שהפרשנות של לוי תהיה אחרת ממה שהתכוונת?
"זו בדיוק הסיבה שלא רציתי לעשות בהתחלה את הסדרה. המחשבה שאני אכתוב משהו ומישהו יעשה מזה משהו אחר קצת הפחידה. אבל נדהמתי לטובה כשראיתי את התוצאה. זה מצחיק, כי בעצם רק 50 אחוז מהתסריט נמצא בסדרה, שהיתה אמורה בהתחלה להיות חמישה פרקים אבל מסיבות של תקציב צומצמה לשלושה פרקים בלבד. במקור היו 60 דמויות מדברות, שמן הסתם העלויות שלהן היו יקרות, אז הוחלט לצמצם. כל מיני דברים השתנו בגלל אילוצים כספיים, ובכל זאת הוא עשה דבר מופלא. בכל מקרה התנחמתי בעובדה שבסופו של דבר כל הדמויות ייכנסו לגרסת הספר של הסדרה".
- אז את עובדת עכשיו על גרסת הספר?
"כן, התחלתי לכתוב".
- ומה אחר-כך?
"עובדים על עיבוד של כל הרומנים הבלשיים שלי לטלוויזיה וגם על 'אבן תחת אבן'. בינתיים עוד לא נסגר שום דבר עם זכיינית כזו או אחרת, אבל בכל מקרה זה יקח עוד זמן".
"רצח, מצלמים" 10,13,15 בדצמבר בשעה 21:35, ערוץ 2 "טלעד"