אושרה ההצעה להקמת תשתית לפרוייקט הממשל הזמין
ממרכיבי ההצעה שאושרה: הפיכת שירותים ממשלתיים לזמינים באינטרנט, תעודת זהות אלקטרונית ועוד
הממשלה אישרה היום (א') פה אחד הצעה להקמת תשתית ממשל זמין בישראל. מדובר בהצעה שמספקת גושפנקא ממשלתית לכל הפרויקטים הקיימים כיום בתחום הממשל הזמין בישראל ואיחודם במסגרת של ועדת היגוי ממשלתית.
על פי ההחלטה, תשתית הממשל הזמין בישראל צפויה להחליף ולהרחיב את מערכות המיחשוב במשרדי הממשלה ותוך ארבע שנים צפויה לאפשר לאזרחים ולבתי עסק לבצע מרבית הפעולות מול משרדי הממשלה כמו תשלום מסים, הוצאת דרכון או הגשת טפסים דרך הרשת.
זאת, באמצעות השקת מערכת טפסים, שתאפשר לכל אזרח למלא את מרבית הטפסים הממשלתיים באופן אלקטרוני ומאובטח, ובאמצעות הרחבת השירותים המוצעים במערכת התשלומים הממשלתית, שכיום מאפשרת לאזרחים לשלם עבור שירותים כמו חידוש רשיון נהיגה או חידוש רשיון כלי נשק.
כדי לאפשר ביצוע פעולות רגישות הדורשות זיהוי מאובטח (למשל, שינוי פרטים בתעודת הזהות), החליטה הממשלה על הקמת מערכות זיהוי וחתימה אלקטרונית המבוססות כרטיס חכם. מדובר בתעודת זהות אלקטרונית, שצפויה להחליף את תעודת הזהות הנוכחית תוך חמש שנים.
מימוש פרוייקט 'מרכב"ה'
כמו כן, החליטה הממשלה לקדם את מימוש פרויקט מימשל זמין בין משרדי הממשלה ובין הממשלה לציבור באמצעות פרויקט מרכב"ה (מערכת רוחבית כוללת במשרדי הממשלה), שישדרג את המערכות הקיימות כיום במשרדי ממשלה ולפשט את תהליכי זרימת המידע בתוך הממשלה.
פרויקט מרכב"ה צפוי לרכז את המידע הנמצא במאגרי הנתונים ובמערכות המחשב השונות של הממשלה למערכת מידע כלל ממשלתית. המידע המצוי במערכת מרכב"ה ישמש הן את מקבלי ההחלטות בממשלה, הן את בעלי התפקידים במנגנון הממשלתי והן כתשתית מידע להעברת מידע ואספקת שירותים לציבור. מערכות המיחשוב של משרד המדע התרבות והספורט ומשרד האוצר ישמשו כפיילוט לפרויקט מרכב"ה.
במקביל, החליטה הממשלה על הקמת מערכת אינטרה-נט ממשלתית, שתאפשר העברת מידע מאובטח בין משרדי הממשלה. הממשלה החליטה לקדם את פרויקט הממשל הזמין בציבור באמצעות הקמת מרכזי מיחשוב קהילתיים לתמיכה באוכלוסיות חלשות ומוקדי תמיכה טלפוניים, שיעמדו לרשות הציבור שאינו יכול להשתמש בשירותים המקוונים של הממשלה.
הפרויקט ירוכז ויובל על ידי ועדת היגוי בין משרדית, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, ובהשתתפות מנכ"לים ממשרדי הממשלה השונים. המסגרת התקציבית לפרויקט עדיין לא נקבעה אך על פי הערכות, הפרויקט אמור לעלות לקופה הציבורית 500 מיליון שקל מפברואר 2003 ולמשך חמש שנים.