אליפות המנועים
ב.מ.וו והונדה שלטו בתחרות המנועים השנתית שנערכה השבוע. אבל ב.מ.וו ניצחה
כולכם מכירים את תחרות "מכונית השנה", זו הנערכת מדי שנה ומזכה דגם אחד בתואר הנחשב כל-כך תדמיתית והחשוב עד-מאד מבחינה שיווקית. ויש כמובן עוד ועוד תחרויות ופרסים מסוג זה, חלקם כלל לא מוכר ובוודאי אינו חשוב עבורנו. אבל בכל זאת, ישנה תחרות אחת שזוכה להד תקשורתי דל יחסית, וחבל.
כי בארבע השנים האחרונות זוכים גם מנועי מכוניות לחגיגה תחת הכותרת "תחרות פרסי המנועים השנתית", אירוע הנערך בשטוטגארט. במסגרת תחרות זו בוחרים 40 עיתונאי רכב בכירים מ-18 ארצות שונות את המנועים הטובים ביותר של השנה האחרונה, במה שהפכה לבמה חשובה עבור יצרני הרכב השונים וזוכה לחשיבות גדלה והולכת בתעשייה.
איך, מה ומי
תחרות המנועים מחולקת לשמונה קטגוריות שונות, מבוססות נפח מנוע, כשהקטגוריה הקטנה ביותר כוללת מנועים בנפח של פחות מליטר אחד, הגדולה מכולן עוסקת במנועים בנפח גדול מ-4 ליטרים. המנועים השונים נבחנים במונחים של צריכת דלק, ביצועים ופעולה מעודנת - או לא.
בתחרות האחרונה שנערכה השבוע, הזוכה הגדולה היא ללא ספק ב.מ.וו. יצרן היוקרה הבווארי זכה בארבעה פרסים שונים, ובהם הפרס החשוב ביותר למנוע הטוב מכולם בשנת 2002. והזוכה בפרס הוא מנוע ה-V8 בנפח 4.4 ליטר המשמש את ה-745 החדשה. זה האחרון, שניצח כמובן גם בקטגוריה של "מעל 4.0 ליטר", זכה לשבחים בעיקר בתחום הביצועים (333 כ"ס ו-46 קג"מ), כמו גם על צריכת דלק נמוכה (יחסית). אם תרצו, מנוע בעל ניצולת יוצאת דופן.
מנועים נוספים שזכו בפרסים היו המנוע בנפח 3.2 ליטר עם הספק מרבי של 343 כ"ס, זה המככב בחרטום ה-M3 למשל, עם זכייה בקטגוריית המנועים בנפח 4.0-3.0 ליטר. גם קטגוריה נמוכה יותר הביאה כבוד ליצרן ממינכן. מנוע ה-3.0 ליטר (עם 231 כ"ס) זכה בקטגוריית המנועים בנפח בין 3.0-2.5 ליטרים.
אבל לא רק ב.מ.וו
במקביל לב.מ.וו בלטה בתחרות הונדה שזכתה אף היא בארבעה פרסים, בעיקר בתחום ההיברידי. היצרנית היפנית קטפה את פרס המנוע החסכוני ביותר עם המנוע ההיברידי בנפח 1 ליטר, שזכה גם בקטגוריה של מנועים בנפח קטן מליטר אחד. אחיו הגדול של אותו מנוע - ה-1.3 ליטר ההיברידי המשמש בסיוויק - זכה בקטגוריה של מנועים בנפח 1.4-1.0 ליטר. את הפרס הרביעי להונדה קטף מנוע ה-2 ליטר של ה-S2000 - זה ממנו התרשמנו כל-כך בעבר - שזכה בקטגוריית המנועים בנפח 2.0-1.8 ליטר.
זוכים נוספים היו ג'נרל מוטורס שזכתה בפרס מנוע הקונספט הטוב ביותר, עבור מנוע המימן של מכונית התצוגה "אוטונומי". טויוטה ניצחה בקטגוריית המנועים בנפח 1.8-1.4 ליטר עם מנוע ה-1.8 ליטר VVTL-i המניע את הסליקה והקורולה, ופיז'ו-סיטרואן שלטו בקטגוריית ה-2.5-2.0 ליטר עם מנוע הדיזל HDI בנפח 2.2 ליטר המניע את הסיטרואן C5, פיז'ו 406 ופיז'ו 607.