שתף קטע נבחר

ניסן X-טרייל - דור ה-X

ניסן הצטרפה מאוחר יחסית לחגיגת ה"כמו שטח", אבל עכשיו גם לה יש אחד כזה. נא להכיר: ה-X טרייל

לקח לניסן זמן רב מדי לגלות את נישת ה"כמו-שטח" שהתפתחה במהירות והפכה לאופנה האחרונה אצלנו ובכלל. זה מפתיע כי לניסן יש ניסיון עשיר ביותר בתחום. וכך, בעוד טויוטה והונדה משווקים בארץ כבר את דור שני לכלי ה"כמו שטח", ובלנד-רובר הספיקו לבצע שתי מתיחות פנים, מצטרפת סוף סוף גם ניסן לחגיגה. אבל האם היא מוכנה להתמודדות מוצלחת כבר בתחילת הדרך? השקת ה-X-טרייל המקומית היוותה הזדמנות להיכרות מעשית ראשונית עם הרכב המסקרן. מבחן דרכים מקיף יצטרף בקרוב.

יש חדש

היפנים של ניסן מכירים היטב את ה'רצפט' לעיצוב כלי "כמו-שטח". ה-X אמנם אינו פורץ גבולות חדשים, אך הוא משתמש בקווים מוכרים מכלי השטח של ניסן כדי ליצור את הרושם הנכון ליד או בדרך לבית הקפה. הוא נראה פחות "שטח" מהפרילנדר ופחות מוחצן מהסנטה-פה, אך בכל זאת שומר על מראה גברי למדי.
אצל חלק גדול מהמתחרים שקעו המעצבים בתרדמה כאשר הגיע הזמן לטפל בתא הנוסעים, אך המצב ב-X שונה. הפרט הבולט הוא הצבת המחוונים במרכז, מה שמשחרר מקום בסביבת ההגה ומותיר חלל לתא כפפות נוסף. מתחת למחוונים סוללת פתחי אוורור וגם תאים קטנים לקירור פחיות (אחד מכל צד) - למקרה שהחלטתם לפתוח קיוסק. יש גם בקרת אקלים שתורמת להיבט היוקרתי, אך ממוקמת מעט נמוך מדי.
התלונה הגדולה לגבי תא הנוסעים אינה נוגעת למראה אלא לתחושה ולאיכות החומרים. הפלסטיק קשיח למגע, בעל תחושה חלולה ואינו מרגיש איכותי כמו נאמר ב-CRV של הונדה. המשענות/ידיות בדלתות נוקשות מדי, תאי האכסון נראים פשוטים ואינם מרופדים בחומר אוחז. אפילו מנשאי הספלים שמיקומם מקורי נראים זולים. בתחום הנדסת האנוש יש לציין השתקפויות על המחוונים, קושי לראות את נורית החיווי של לחצן הילוך היתר, ואנחנו עדיין לא מצאנו את כיוון תאורת המחוונים.
ממושב הנהג יוצר מכסה המנוע הארוך תחושה של כלי גדול וקשוח, ובכלל - ה-X נראה מרווח למדי. בתא המטען הגדול בולטת רצפה שאולי קלה לניקוי אבל לא מציעה אחיזה מספקת לחפצים.

איפה הכוח?

בין החידושים שמציע ה-X ניתן למצוא הופעת בכורה מקומית למנוע ה-2.0 ליטר של ניסן, שנעזר בשני גלי איזון לטובת פעולה מעודנת יותר. פרט מעניין היא מערכת ההנעה הכפולה שמציעה שלושה מצבים: הנעה קדמית, הנעה כפולה רציפה (בה מועבר לאחור בין 20 ל-50% מהכוח) והנעה כפולה קבועה עם חלוקת כוח שווה ולא משתנה בין הציר האחורי לקדמי (עבור תנאי שטח). מכיוון שמדובר במצמד נשלט מחשב, יכולות מערכות הניהול ליטול פיקוד וגם לשייט עצמאית בין המצבים בהתאם לצורך.
ניסן אמנם מבטיחה נסים ונפלאות לגבי ביצועי המנוע, אך עם משקל של 1535 ו-140 כ"ס קשה לראות ב-X חורך אספלט. לכך גם לא מסייעת תגובת מצערת לא חדה מספיק ותיבה אוטומטית שאינה נלהבת - במיוחד בין ראשון לשני - להורדת הילוך. גם יחסי ההעברה ארוכים יחסית.
וכך מציע ה-X ביצועים בהחלט מספקים ביציאה מרמזור או בשיוט בכביש מהיר. ואולם בעליות, בייחוד בכבישי הרים או שבילים, בהם אתה נע במהירות ביניים, בהחלט ניתן ליפול לבור ולהימצא בשני ללא יכולת להאיץ. חלק מהבעיה נפתר בשימוש ידני בבורר. מצד שני, למנוע פעולה מאוד מעודנת ונעימה, וגם צליל ייחודי.

על הכביש

בזמן הקצר שהתאפשר לנו לבחון את ה-X, לא הספקנו לעבור במגוון התנאים השמורים לרכב מסוגו, אך נראה שהתנהגות הכביש שלו טובה למדי ומזכירה מאוד מכונית עם הנעה קדמית. תת-ההיגוי מתון לאורך כל הדרך ומרוסן עוד יותר במצב ההנעה הכפולה. רק אל תצפו למעבר כוח בולט לאחור; ה-X תמיד מרגיש כמו רכב עם הנעה קדמית. בכל מקרה, ההיגוי המדויק והנחוש מאפשר נסיעה מהירה למדי גם בשבילים. כאן, ממש כמו בעיר, נוצר הרושם שהוא מעט נוקשה. בצד הזכות נרשמות זוויות גלגול מתונות ביחס לגובה, כמו גם ריסון תנודות חרטום טוב. הבלמים עושים את העבודה נאמנה אך פעולת ה-ABS משגרת יותר מדי רעידות.

סיכום ביניים

כדי לעמוד על מלוא האיכויות והחסרונות של ה-X אנחנו צריכים קצת יותר, אבל הרושם הראשוני הוא שניסן, גם אם לא מביאה חידוש אמיתי לפלח השוק, בהחלט מתייצבת כמתחרה ראויה ומסוכנת לטויוטה ולהונדה, הזוכות להצלחה בפלח זה. ה-X בולט באבזור מעט עשיר מזה שבמתחרים וניסן אפילו מרימה את הכפפה שזרקה הונדה (אך עדיין לא מימשה בפועל) כאשר היא מציעה גם רמה מהודרת במיוחד עם ריפוד ודיפוני עור.
הבעיה, כרגיל בפלח שוק זה, היא המחיר. 187,000 או 200,000 שקלים (לגרסה המהודרת) כבר נושקים למחירים של כלי שטח גדולים כמו למשל... הטראנו. בכל מקרה, בניסן לא בונים על מספרים גדולים ויסתפקו במכירת 200 כלים כאלה בשנה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניסן X-טרייל. חבר חדש בנישת ה"כמו-שטח"
עיצוב הפנים ייחודי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים