בגדי ילדים: עוברים למלתחת החורף
תקופת החורף אחראית לכ-65% ממכירות בגדי הילדים. הסיבות: אביזרים רבים ויקרים יותר. התוצאות: היצע גדול מאוד של בגדים בדוגמאות, גזרות ומחירים שונים. מחירים, אפשרויות והצעות
לא במקרה משקיעים השנה יצרני בגדי הילדים מאמצים רבים בהשקת קולקציות החורף ובהרחבת פעילותם בשוק. מדובר בשוק שמגלגל מחזורים כספיים בלתי מבוטלים: צביקה גולוס, מנכ"ל סולוג הוותיקה, מעריך את היקף המכירות השנתי בכ-950 מיליון שקל. זאת, בהתבסס על הערכה צנועה יחסית של הוצאה חודשית ממוצעת בגובה 160 שקל.
אורן חורב, מנהל השיווק של קדס-קידס מדבר על היקפים כפולים של כ-1.7 מיליארד שקל בשנה. לדבריו, תקופת החורף אחראית לכ-65%-60% מכלל מכירות הענף.
לדברי אסף ויזל מבעלי פוקס, תחום הלבשת הילדים בחברה יגלגל ב-2002 מחזור מכירות של כ-80 מיליון שקל. זאת, מתוך מחזור של כ-270 מיליון שקל, שלהערכתו תגלגל החברה כולה.
הסיבה לגידול המחזור בחורף, היא שבגדי החורף יקרים בהשוואה לבגדי הקיץ, וגם ההצטיידות לקראתו מורכבת ממגוון גדול יותר של פריטים. לא די בלבוש הבסיסי אלא יש גם צורך במעילים, ז'קטים, חולצות ומכנסיים ברמות חימום שונות בהתאם למזג האוויר.
מסקר שערכה חברת סולוג, באמצעות חברת צ'מנסקי בן שחר ושות', בקרב 1,000 משקי בית שבהם גרים ילדים עד גיל 13 עולה, כי בעוד שבקיץ מתבצעות 50% מרכישות בגדי ילדים במהלך העונה ומחציתם בסוף העונה - הרי שבחורף נערכות 60% מהקניות בתחילת העונה, ורק 40% מרוכזות בסופה. מדובר בעובדה משמעותית מאוד מבחינת היצרנים, כי כידוע, בתחילת העונה נמכרים הבגדים במחיר המלא, בעוד שהנחות סוף העונה - שהופכות לדרמטיות יותר ויותר בשנים האחרונות - שוחקות את הרווח.
יצרנים רבים גם גילו את הפוטנציאל בתחום הלבשת התינוקות. הוניגמן, שהתמחתה בילדים גדולים יותר משיקה לראשונה קולקצייה חדשה הנקראת הוניגמן בייבי, שמתאימה לתינוקות מגיל חצי שנה ומעלה. אלשרד הוציאה לראשונה במסגרת מותג דיסני קולקצייה לתינוקות מגיל אפס עד שנתיים. גם גולף ממשיכה לפתח את מותג התינוקות שלה.
נוחות או אופנתיות?
קריטריון המחיר נחשב על-פי נתוני הסקר של סולוג לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על החלטת הקנייה. 25% מהנשאלים השיבו, כי המחיר מהווה את הסיבה העיקרית לבחירתם בחנות מסוימת. במקום שני ממוקמת אופנתיות, אחר כך איכות ומגוון.
לדברי דני מילשטיין, סמנכל אלשרד, התקציב, הפרקטיות והאופנה משחקים לפי סדר זה עד גיל 5, אך ככל שמתבגרים מתהפכים הקריטריונים, והאופנה מוליכה בראש מערכת השיקולים.
למרות זאת, השנה מדגישים היצרנים יותר ויותר את הפרקטיות לצד האופנה. אנחנו מחלקים את שוק בגדי הילדים לשניים, אומר חורב, קולקציית בגדי תינוקות הנותנת דגש רב לנוחות, וקולקציית בגדי ילדים ונוער, המתחלקת גם היא לשניים. בגדי בייסיק, המותאמים יותר לשעות הבוקר עם שימת דגש על נוחות - שכוללים חליפות פוטר ופליז - ובגדים לשעות הפנאי והערב המושפעים מאופנת הגדולים ומשקפים טרנדיות ואופנתיות עכשווית.
בניגוד למקובל לחשוב, כי קניות בגדים לילדים מתוכננות מראש, מהסקר של סולוג עולה, כי 72% מההורים ציינו שקניית הבגדים לילדים ספונטנית. רק 28% אמרו, כי קניית בגדי ילדיהם מתוכננת מראש.
ראפ, רומנטיות והיפים
אופנת החורף, המוצעת לילדים, מתאפיינת בפזילה לאופנת הגדולים. בין ההצעות: מראה ראפ אמריקני, מראה רומנטי היפי, מראה סקוטי ובגדי פועלים.
האלמנטים הבולטים הם מראה השכבות, חצאיות ארוכות, מכנסיים רחבות לבנות, חולצות מחוברות כחולצה קצרה על ארוכה ומראה אתני בצבעים חזקים ודומיננטיים. גם הג'ינס ממשיך לחגוג בגדול בקולקציות החורף של כל היצרנים.
מי קובע מה ילבשו הילדים? לדברי דני מילנשטיין, סמנכ"ל אלשרד, הילד מתחיל לקבוע מה הוא רוצה ללבוש מהרגע שהוא מתחיל לדבר משפטים שלמים, כלומר בין גילאי 3-2, אם כי ישנם ילדים דעתנים יותר שמתעקשים כבר קודם וילדים פאסיביים יותר, שעד גיל מאוחר מקבלים את החלטת ההורים.
יש גם ההבדל בין המינים. בנות בדרך כלל מקדימות לבחור בגדים כבר בגיל 3. אצל בנים זה קורה בדרך כלל בגילאי 5-6.
מדיניות המחירים שבין החברות משתנה. בחברת סולוג למשל בגדים המתאימים לגילאי חצי שנה עד 3 נמכרים במה שמוגדר המחיר ההתחלתי, בגילאי 4-8 עולה המחיר בכ-15% ובגילאי 10-14 המחיר עולה ב-15% נוספים. גם באלשרד נוקטים במדיניות מחירים משתנה בהתאם למידות. עד מידה 4 קיים מחיר הבסיס, בין מידות 4-10 המחירים מתייקרים ב-15% ובגדים במידות 14-10 נמכרים בפער של 15%-10%. המדרגה האחרונה היא למידות 18-12.
לא לגזול את חופש התנועה
אילת גוטמן, מנהלת תחום אופנה בשילב, וחיים משען, מנכ"ל הרשת, מציעים להורים לשים לב למספר נקודות בקניית בגדים לילדים:
בקניית ג'ינסים לילדים קטנים בידקו, כי הם עדינים מספיק כדי שלא ישפשפו את עורם.
הימנעו מקניית גולפים לילדים עד גיל 3. חשוב לבדוק האם הצוואר עצמאי.
חשוב לא לגזול מפעוטות את חופש התנועה. אפודות או אוברולים חסרי שרוול מעניקים תחושת חופש ופחות סרבול.
בגיל של גמילה מחיתולים, במיוחד כאשר הילד מבקר בגן, חשוב לבחור מכנסיים שקל להסיר וללבוש כדי להקל על כל המעורבים בדבר להוריד להלביש. גומי במכנסיים, למשל, מקל על המאבק.
אימהות שונאות כיסים, כי קל להחביא בתוכם ערימות חול למזכרת. הילדים אוהבים אותם ובצדק, כי הם מקום נפלא ונוח לשמירת אוצרות.