שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ענק התקשורת ברטלסמן הרוויח מהנאציזם
    ועדת היסטוריונים קובעת כי התאגיד הגרמני ברטלסמן -- בניגוד לטענותיו -- גרף הכנסות אדירות ממכירת ספרים אנטישמיים, והעסיק עובדי-כפייה יהודים

    תאגיד ברטלסמן בגרמניה הרוויח כסף מהתקופה הנאצית, בשתי דרכים: הכנסות ממכירת ספרים אנטישמיים, והעסקת עובדי כפייה יהודים.
    כך מגלה ועדת היסטוריונים עצמאית, שחקרה את פעילותו של התאגיד בעת השנים האפלות של המשטר הנאצי בגרמניה.
    עד לעליית הנאצים לשלטון, ברטלסמן התמחה בספרות דתית ובספרי לימוד. אך ראשי התאגיד זיהו את הצד שעליו מרוחה החמאה. הם יצרו ספרים במיוחד כדי שיתאימו לרוח החדשה - ומכרו 19 מיליון עותקים לחיילי הצבא הנאצי בעת מלחמת-העולם השנייה.
    "ברטלסמן פירסם מיגוון ספרים ומסמכים אשר היו בעלי צביון אנטישמי ברור" - אמר יו"ר הוועדה, פרופ' שאול פרידלנדר.
    היו לתאגיד ספרים כגון "מקראה לחג-המולד בשביל היטלר-יוגנד" (הנוער ההיטלראי) וכן סדרה בשם "סיפורים מלהיבים" שיועדה לקהל הצעיר. היה זה חומר תיאולוגי ופופולרי, אשר הכיל סטראוטיפים אנטישמיים והתבטאויות פולמוסיות נגד היהודים. בזכות פרסומים אלה ושכמותם, המכירות של התאגיד זינקו פי-20 בערך.

    עבודת-כפייה

    הוועדה מצאה כי ברטלסמן השתמש בעובדי-כפייה יהודים, לעבודות הפקת ספרים בעיר ריגה (בירת לאטבייה הכבושה) וכנראה גם בליטא הכבושה; אבל, לא היו עובדי-כפייה במטה הראשי של התאגיד בגרמניה.
    באותה עת, ראש התאגיד (היינריך מוהן) תרם כסף לקופת SS - פלוגות-הסער המיוחדות של היטלר, אשר ביצעו חלק ניכר מן המשימות שיועדו להשמיד את העם היהודי ולחסל גורמים אתניים (ופוליטיים והומוסקסואלים) אחרים אשר המשטר הנאצי שנא במיוחד.

    אגדת-הקורבן -- שקר

    ועדת ההיסטוריונים קבעה כי הטענה של התאגיד - ממש מיתוס מייסד שלו - שהוא היה קורבן של הנאצים, היא שקר. אכן, הנאצים סגרו את התאגיד בשנת 1944; אבל הסיבה הייתה שבית-ההוצאה של המפלגה הנאצית רצה לחסל את המתחרה, ולא שהמתחרה הזה פירסם ספרות (תיאולוגית) חתרנית.
    הוועדה קבעה כי בזכות האגדה הזו, אשר בית ברטלסמן הפיץ בשנת 1945 - שהוא היה מתנגד לנאצים - החליטו רשויות בעלות-הברית, במהירות, להעניק רישיון מחודש להוות מוציא-לאור.
    תאגיד ברטלסמן קיבל את מסקנות הוועדה. הוא פירסם הודעה, המביעה צער על הפעילות בעת המלחמה ועל "מקרי חוסר-הדיוק" בהיסטוריה שלו כפי שהוא הפיץ אותה.
    התאגיד, אשר בזמן מלחמת-העולם השנייה היה מו"ל גרמני חשוב למדי, הגיע בתוך כמה עשורי שנים למעמד מיוחד בגרמניה ובעולם: הוא שולט על חלק ניכר משוק הספרים והבידור (כולל מוזיקה וקולנוע) בגרמניה - והולך ומתרחב לפעילות עולמית, באיחוד האירופי ובארה"ב. בין השאר, הוא רכש את אתר האינטרנט נאפסטר כדי להיכנס בחוזקה לשוק המוזיקה המקוונת.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רויטרס
    השטן הנאצי נשען גם על עולם הספרות
    צילום: רויטרס
    מומלצים