נא להתרגל - אביאו ואופטרה
לאחר שהבעלות על דייהו עברה לידי ג'נרל מוטורס, וייצוג דגמי היצרן בארץ ל-UMI, נחשפות שאר התכניות לעתיד. גם שמות חדשים שרואים כאן אור לראשונה
מלאי המכוניות של דייהו במגרשי האחסנה של טלקאר אזל זה מכבר. היצרן, שבשנותיו הטובות בארץ עשה עסקים יפים בקרב ציי רכב, ואף התברג לעשירייה הראשונה בטבלת המכירות, חיסל את עסקיו אצל היבואן המקומי ולמעשה חדל להתקיים במתכונתו המקורית, בוודאי תחת שם המותג המוכר.
אלא שכל מי שהתגעגע, מוזמן להתכונן. היצרן הקוריאני לא ייעדר זמן רב מהארץ, ולמעשה כבר באמצע השנה הבאה תחל מכירת דגמי דייהו החדשים תחת מטריית היבואן החדש - UMI. ללקוחות המוכרים לטלקאר, יימצא עד אז מן הסתם גם פתרון הולם.
כפי שסיפרנו לכם בעבר, המכוניות החדשות של היצרן ישווקו בארץ תחת המותג שברולט. זה האחרון יעביר לשורותיו את הקהל שבחר במותג הקוריאני, על כל המשתמע מכך.
תקציר
לאלה שלא צפו בסדרה עד היום, או רק החמיצו את הפרקים האחרונים, אנו מביאים תזכורת קצרה. לאחר שהשליטה בדייהו עברה לג'נרל מוטורס, החל מאבק משפטי ומקומי לא-ארוך במיוחד בין טלקאר, היבואן המקורי, ל-UMI, נציגת ג'נרל מוטורס בישראל. על הפרק - ייצוג היצרן בארץ.
כוחה של UMI, שג'נרל-מוטורס העולמית היא אחת השותפות בבעלותה, היה לא במפתיע על העליונה, והיא זכתה בסופו של דבר בייצוג היצרן הקוריאני בארץ. עם זאת, חייב השופט - שוב, בצעד מתבקש - את הצדדים למצוא פתרון הולם לנושא השירות למכוניות דייהו שנמכרו בארץ עד עתה, כדי שלא לפגוע בלקוחות.
השירות
אך נכון לימים אלה, נושא העברת השירות למכוניות דייהו שכבר נמכרו בארץ עדיין לא נקבע סופית. כרגע מסתמנים שני תסריטים אפשריים. בראשון תעניק טלקאר שירות לכלי הרכב הנוסעים על הכביש ואשר נושאים את שם המותג דייהו. לעומת זאת, UMI תשרת את המכוניות החדשות עם השם שברולט. צריך לזכור שחלק מהמכוניות של דייהו עדיין זכאיות לאחריות היצרן. ואגב, מהלך כזה גם ישרת את UMI בניתוק קשר תדמיתי בין דייהו לשברולט הקוריאנית.
אולם לפחות כרגע נראה כי היבואן החדש מעוניין להעניק שירות גם ללקוחות דייהו הוותיקים. אסור לשכוח כי מדובר בעשרות אלפי מכוניות, שיביאו רווחים לאגף החלפים וייצרו קשר של היבואן עם מאגר לקוחות גדול. מנגד, בטלקאר מעיינים שוב בהערכות האסטרטגית שלהם בתחום ייבוא הרכב. האם לאחר השינוי הם צריכים רשת מוסכים כה גדולה? האם כדאי להתעסק במתן שירות ליצרן שמבחינתם ייעלם אט-אט מהמוסכים המורשים? היות וטלקאר עשויה להרוויח סכום נאה על העברת השירות ל-UMI, ייתכן ואפשרות זו תתגלה כנוחה מבחינתם.
בקיץ הם יגיעו
בכל מקרה, ב-UMI מתכננים על נחיתת מכוניות קוריאניות בשוק המקומי כבר בפתיחת שנת הדגם הבאה, אולי באוגוסט, ייתכן אפילו שמוקדם יותר. מבחינת היבואן, תזמון החלפת הנציגים בארץ מצוין, בעיקר לאור החלפת מרבית הדגמים בתקופה האחרונה.
לכן, היצע הדגמים שינחת כאן תחת מדי שברולט, שונה כמעט לגמרי מזה שנמכר בארץ בעבר, מה שיסייע כמובן לניתוק מהשם דייהו. מדובר במחליפת הנובירה ובקאלוס החדשה, שתיהן מכוניות שטרם נראו בארץ. אליהן תצטרף האוונדה – שהיא למעשה מגנוס מחודשת המבוססת במקור על הלגנזה. הדגם הרביעי בחבורה הוא הטאקומה, מיניוואן קומפקטי שהגיע אמנם בעבר לאולם התצוגה של דייהו, אך לא שווק. לגבי המאטיז הקטנה אין עדיין החלטה סופית, וייתכן שתצטרף רק מאוחר יותר.
מה יגיע
הקאלוס, מכונית סופר-מיני שירשה את הלאנוס, תגיע לארץ בגרסת חמש דלתות או ארבע דלתות, עם מראה "משפחתי" יותר. זו תוצע עם שני מנועים, 1.2 ו-1.4 ליטר, ועם תיבה אוטומטית כמובן. גרסת שלוש הדלתות שטרם הוצגה, אינה מתוכננת להגיע ארצה כלל.
במחליפת הנובירה רואים ב-UMI מתחרה מכובדת בזירת ה-1.6-אוטומטית העמוסה והתחרותית. באופן טבעי מתכננים שם להכות בנקודה החשובה ביותר של הקטגוריה – מחיר אטרקטיבי במיוחד. בהזדמנות זו כדאי להזכיר כי לאחר שיתוף פעולה ארוך עם סטודיו העיצוב של ג'וג'ארו, תוכננו קווי הנובירה החדשה דווקא על-ידי פיניפארינה, והיא מציעה קווים גדולים ומכובדים מבעבר. זו תוצע בארץ עם שני מנועים: 1.6 ו-1.8 ליטר.
האוונדה הגדולה והמפוארת יותר, כמו גם הטאקומה המעניין, יגיעו עם מנוע בנפח 2.0 ליטר. למעט מחליפת הנובירה, כל הדגמים החדשים יגיעו להשקה החדשה/מחודשת של היצרן הקוריאני בארץ בקיץ. מחליפת הנובירה תתעכב כנראה ולפחות כרגע קשה להניח שתגיע לפני תחילת ינואר 2004.
לא רק סמל
בכל מקרה, מסתבר שג'נרל מוטורס לא תסתפק רק בהדבקת סמל של שברולט על חרטום ואחורי המכוניות החדשות של דייהו. השינוי הופך את דייהו למעין חטיבה המייצרת דגמים זולים יחסית עבור ג'נרל מוטורס, עליהם ניתן להדביק מספר שמות מותג.
מכוניות דייהו יוצעו בשווקים רבים - לא רק אצלנו - תחת המותג שברולט (בדרום אמריקה למשל), ובנוסף יראו אור תחת השם פונטיאק, ביואיק (סין וטייוואן) וגם, תתפלאו לשמוע, סוזוקי. עם זאת, במרבית השווקים האירופים תשווק דייהו תחת השם... דייהו. באותה הזמנות יקבלו המכוניות לא רק סמלים חדשים, אלא גם עדכונים קוסמטיים קלים, בעיקר בחזית עם סבכת מצנן חדשה המיועדת להתאים למראה המותג בו הן חברות.
אחד הפרטים המעניינים שיתרמו לניתוק מדייהו הוא בחירה בשמות חדשים למכוניות, כאלה המתאימים למותגים אמריקניים מוכרים. כך למשל תכונה מחליפת הנובירה בשם "שברולט אופטרה", ואילו הקאלוס תזכה לכינוי "שברולט אביאו". גם האוונדה והטאקומה יזכו לשמות שונים, אך עליהם חל אמברגו פרסום מצד היצרן. אנחנו רק יכולים לומר כי אלה יהיו מקוריים לא פחות מהשניים אותם חשפנו, וכי מדובר בשמות שניתנו על-ידי ג'נרל-מוטורס, ולא על-ידי היבואן המקומי.
לא ברור
ב-UMI יש לא מעט חיוכים בעקבות המהלך, שיאפשר ליבואן חדירה לקטגוריות בהן - עד היום לפחות – לא יכול היה להתחרות באמת. אבל, לא הכל ברור עדיין. כך למשל איש אינו יודע מה עלולה להיות הפגיעה התדמיתית במכוניות האמריקניות של שברולט, בעיקר ליקרות שבהן, בעקבות השותפות למותג עם כלי רכב זולים בהרבה. בנוסף, אין ספק שמכוניות כמו המגנוס ואף הנובירה היקרה, עלולות לפגוע בניסיונות להחיות מחדש דגמים "מבית", כמו הקאווליר.
אבל ברגע שעולות תהיות ודאגות מסוג זה, מתנחמים שם מיד בעובדה כי משפחת הדגמים החדשים מסוגלת להגדיל בעשרות אחוזים (אם לא יותר) את רמת המכירות של UMI בארץ. ומכיוון ש-UMI יהיו הראשונים להודות כי העסקים שם זקוקים לזריקת רענון בריכוז גבוה, יש בהחלט במה להתנחם.