רובר בקארי
רובר תוסיף להיצע הדגמים שלה מכונית חדשה קטנה וזולה, שתענה ככל הנראה לשם "רובר 15". אתם כבר פגשתם אותה במדי טאטא
"המכונית החדשה תתאים באופן מושלם למבחר הדגמים הנוכחי שלנו ועמה נגיע לקהל לקוחות חדש" מסביר בהתרגשות מסוימת קיט האו, מנכ"ל MG-רובר ומוסיף "אנחנו שמחים מאוד שסיימנו את המשא ומתן עם טאטא. במפעל בפונה יש מכשור ברמה גבוהה ביותר וכוח עבודה מיומן ונלהב".
איך שגלגל מסתובב; הודו נודעה עד לא מזמן כמקום מפלט למכוניות בריטיות נושנות, כאלה שכבר מזמן נעלמו מארצה של המלכה ועברו למפעלים בממלכת הקארי. הדוגמה הטובה ביותר היא כמובן האמבסדור של הינדוסטן שזוכה להצלחה גדולה בהודו, אשר החלה דרכה בשנות החמישים כמוריס אוקספורד הבריטית.
אולם ממשיכת דרכן של מוריס, אוסטין, טריומף ועוד, הלוא היא MG-רובר, מדברת כעת בהתלהבות על מכונית חדשה שלה שתגיע מ... הודו, ולמעשה כבר מיוצרת שם מספר שנים.
יש עסקה
לפני מספר שבועות דיווחנו על שיתוף פעולה צפוי בין רובר לטאטא. אלא שבניגוד למגעים רבים שקיימה קבוצת MG-רובר בחודשים האחרונים (עם צ'יינה בריליאנס הסינית, ועם דייהו הקוריאנית), העסקה עם טאטא גלשה מהר מאוד לפסים מעשיים.
וכך מכריזה השבוע MG-רובר רשמית על הצגת מכונית נוסעים קטנה חדשה בשנת 2003. מכונית זו תתבסס על האינדיקה של טאטא ותיוצר על אותו פס ייצור במפעל בהודו. ברובר מסבירים שהמכונית תיוצר בהתאם לרמה המקובלת של היצרן הבריטי מבחינת טכנולוגיה ומראה, ורומזים לשינויים מהותיים לעומת האינדיקה המוכרת. כמובן שצריך לקחת הצהרות כאלה בעירבון מוגבל, בעיקר בהתחשב בלוח הזמנים הצפוף: המכונית החדשה צריכה להגיע תוך פחות משנה לאולמות התצוגה של רובר וזה אומר שלא יהיה זמן לבצע שינויים מהותיים, אלא רק קוסמטיקה. כך ניתן יהיה לטפל ביחידות התאורה ושבכת המצנן, כמו-גם עדכון קל של תא הנוסעים.
לא מחליפה
לפני חתימת ההסכם נראה היה שטאטא אינה רוצה שהאינדיקה תשווק תחת מדי רובר בכל הסוכנויות האירופאיות. ואולם בהתאם להודעה הרשמית, נראה שהרובר החדשה - שעשויה לזכות בכינוי 15 - תשווק בכל אירופה. מבחינת טאטא תביא העסקה לדריסת רגל מעשית ראשונה בשוק המכוניות הפרטיות באירופה. מבחינת רובר תשתלב המכונית בהיצע מתחת ל-25 המוכרת ותהווה תוספת של סופר-מיני קטנה וזולה שנעדרה עד כה מהמבחר הבריטי. מכונית כזו נחוצה לשיפור רמת המכירות והרווחיות של רובר, שנמצאת עדיין בהפסדים גדולים. הצגת הרובר הקטנה אינה קשורה לתוכניות פיתוח מחליפת ה-45, שתראה דמיון למכונית התצוגה שנחשפה אשתקד בז'נבה. פיתוח מכונית זו, שחשובה הרבה יותר לעתיד רובר, מתקדם בינתיים באופן עצמאי, זאת בעקבות הקפאת הקשר עם צ'יינה בריליאנס (שהייתה קשורה לפרויקט). בכל מקרה, פרויקט זה ודאי ייהנה מההכנסות הצפויות מהעסקה החדשה.
ויש גם צד ישראלי מעניין לסיפור. זאת מאחר ויבואן טאטא הבטיח להביא את האינדיקה, והמתין עד כה לגרסה אוטומטית. כעת הוא עלול למצוא מתחרה דומה מהצד של רובר. בכל מקרה, נציגי רובר בארץ עדיין אינם יכולים לספר לנו על תוכניות עתידיות. הם לא פוסלים את הרעיון על הסף, אך שמעו על התוכנית יחד איתנו ועדיין נמצאים בשלבי בדיקה ראשונים.
והאינדיקה
זה אולי המקום להזכיר שהאינדיקה עצמה כבר אינה צעירה במיוחד. היא הוצגה לראשונה ב-98' כסופר-מיני עם חמש דלתות, וזכתה אשתקד בגרסת סדאן (ארבע דלתות) מוארכת. לאינדיקה מנוע 1.4 ליטר בעל שמונה שסתומים שמייצר בין 60 כ"ס (בגרסה המקומית הפשוטה) ל-75 או 85 כ"ס (בגרסאות הייצוא). לרובר כידוע יש מנוע בנפח דומה, אך ספק אם תוכל לשתול אותו בזמן כה קצר תחת מכסה המנוע של המכונית ההודית.