שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    רולס רויס פנטום

    היא גדולה, כבדה, מאד-מאד מרווחת, מודרנית, ומסמלת דרך חדשה-ישנה למותג הכי אריסטוקרטי ביקום. והכי פחות חשוב, היא יקרה להחריד

    זה היה צפוי, וידוע. חובבי רכב, במיוחד קומץ אוהדי יצרני יוקרה בריטים, ממתינים כבר שלוש שנים לימים אלה, של השקת רולס רויס חדשה. הרי ברור היה כי ב.מ.וו לא תמתין עם החשיפה אפילו שניה מיותרת אחת לאחר תאריך היעד שנגזר עליה, זה שנכתב ונחתם בהסכם "ההוא" עם פולקסווגן.
    כך שלמרות מגוון "צילומי ריגול" שונים, שחשפו יותר מאשר רק קווי מתאר, או העובדה כי רק מעטים בעולם יוכלו להרשות מכונית כזו לעצמם, רולס-רויס חדשה היא עדיין אירוע מרתק בעולם הרכב. במקרה שלפנינו אפילו יותר.
    למה? ראשית, זו רולס-רויס ראשונה שתיוצר תחת חברת האם הגרמנית ב.מ.וו. זו גם מכונית ראשונה של המותג הבריטי רב היוקרה שלא תוכננה בבית אריסטוקרטי, אלא באולמות העיצוב של אחר. ואפשר להמשיך אם רוצים. למשל, לאחר 60 שנים נוטשת כאן רולס-רויס את המפעל בקרו, ותיוצר באתר חדש לגמרי שהקימה ב.מ.וו בדרום בריטניה, סמוך למסלול המירוצים גודווד. וגם, זו רולס ראשונה שהמרכב והשלדה שלה ייוצרו בגרמניה(!) ויישלחו לבריטניה לשם הרכבה סופית. אגב, גם המנוע יגיע מגרמניה ויורכב סופית רק בגודווד. ולא תהיה, שוב לראשונה בשישים השנים האחרונות, תאומה מבית בנטלי.
    אבל אולי חשוב מכל, החדשה של ב.מ.וו-רולס-רויס משדרת אות סיום למערכה ראשונה בקרב יוקרתי, עם בנטלי מבית פולקסווגן, ומייבך מבית מרצדס. ואין להקל בקרב זה ראש, לא כאשר מבינים את משמעותו לתדמית המותג. כי זו מלחמה על קולות, קרב אדיר על יוקרה בין יצרניות גרמניות חזקות וגאות, שאינן מוכנות לוותר בשום פנים ואופן לאחרת.

    דרך חדשה

    רולס-רויס יוצאת בתחילת 2003 לדרך חדשה ומסקרנת, במסגרתה תשאף לחזור ולזכות בכבוד בתואר שהיה שמור לה בעבר – "המכונית הטובה בעולם". ואם נראה לכם כי מדובר היה בתדמית ללא כיסוי ממשי, אתם טועים. ולא במקרה בחרה ב.מ.וו בכינוי "פנטום", ששימש את המכוניות הגדולות של רולס-רויס מאז שנות ה-20 ועד תחילת ה-90.
    לטענת אנשי ב.מ.וו, הבחירה בשם באה מכיוון שהפנטום "II" המפורסמת של שנות ה-30, שימשה כהשראה ישירה לדגם החדש. ולא רק, גם הסילבר קלאוד (ענן הכסף) של שנות ה-50, והסילבר שדאו (צל הכסף), המכונית שבשנות השישים הגדירה את הקו החדש של רולס-רויס.
    ומכיוון שהאבולוציה של דגמי רולס-רויס לא הייתה אף פעם מהירה מדי, ותמיד ניתנת לזיהוי, הרי שבהחלט ניתן לראות את השפעת המכוניות האלה. לנו אגב, הזכיר החרטום של הפנטום החדשה את הרולס-רויס של "ליידי פנלופי" בסדרה הבריטית "כנפי הרעם". אבל אנחנו משתדלים להתבגר…

    יש מנוע

    שלא במפתיע, ובדיוק כמו מרצדס, גם כאן ברור היה כי הבחירה במנוע חדש, ענק ובעל פוטנציאל אדיר, היא הבחירה היחידה האפשרית. ולכן, בחרטום מכונית הפאר הזו הושתל מנוע V12 חדש. מעניין, אך מדובר במנוע שונה וגדול מהותית מזה שהוצג בסדרה 7 החדשה. מעניין, כי מדובר בבסיס מעולה בו ניתן היה לעשות שימוש לטובת חיסכון בעלויות פיתוח. או שאולי כסף לא משנה כאן…?
    בכל מקרה, אנשי רולס-רויס טוענים כי התחושה שמעביר המנוע העצום הזה, שנפחו קרוב לשבעה ליטרים, שונה לגמרי מכל מה שהכרנו. "בעבר לא נקבה רולס-רולס בנתוני הספק ומומנט רשמיים" הם מספרים. "בעבר, הסתפק המפרט הרשמי בציון העובדה כי 'יש כוח מספק'. היום, בגלל מגבלות התקינה, אנו חייבים לציין את כל הנתונים הרלוונטיים. אם כי, במאמר מוסגר, חובה לציין כי גם הפעם אנחנו מאמינים שמספר כוחות סוס אינו מעניין. גם היום, יש כוח מספק לכל דורש.
    אז כמה באמת? בדרך להעביר "תחושה שונה מכל מנוע קודם של ב.מ.וו", משחררת יחידת ה-V12 בנפח 6,750 סמ"ק הספק מרבי של 460 כ"ס, ומומנט "נאה" של 73.5 קג"מ ב-3,500 סל"ד, או 75% מהכוח כבר ב-1,000 סל"ד! לשם השוואה, מנוע ה-6.0 ליטר של סדרה 7 מייצר 445 כ"ס, ו-61.2 קג"מ.

    גדולה וכבדה

    נשמע לכם מוגזם ומופרך? לא ממש. הרולס-רויס החדשה צריכה מנוע ענק שכזה. שימו לב לתמונות ותבינו עד כמה היא ענקית. במציאות, ואת זה אנחנו יכולים לספר לכם, היא גדולה אף יותר. כאשר ביקרנו לאחרונה באזורי הניסוי של ב.מ.וו, עשתה הרולס הזו את הכנותיה האחרונות לקראת השקה. וכאשר עמדה לצד כל מכונית אחרת בארסנל הגרמני, הפגינה מידות כמעט-לא-הגיוניות.
    אבל גם הנתונים מראים כי מדובר במכונית ענקית, די מגושמת ומאוד-מאוד כבדה. ועם משקל של שניים וחצי טון – למרות אלומיניום ושלדת מסבך צינורות - ואורך כללי של 583 ס"מ, היא באמת כזו, למרות מיאוץ ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות ומהירות מרבית של 240 קמ"ש. בסיס הגלגלים אף הוא ארוך למדי, עם 357 ס"מ. ניתן גם לשער כי עם ממד רוחב של 199 ס"מ יהיה די והותר מקום לישיבת בוקר דחופה של הנשיא ויו"ר, אך קשה יהיה לתמרן ברחובות הצרים של מרכז העיר.
    אגב, גם נתון הגובה כלל אינו צנוע, ועומד על 163 ס"מ. אפילו הדגם היוצא של רולס-רויס, הסילבר סראף, נראה ננסי משהו לעומת הפנטום החדשה. אורכו של זה היה 539 ס"מ, ובסיס הגלגלים עמד על 311.5 ס"מ. ולא שמעתם הרבה ידידים מתלוננים על מחסור במרחב, נכון?
    אם בכל זאת אתם מודאגים, הרי שיש לנו חדשות טובות ומרגיעות. אנשי רולס רויס עמלים זה מכבר על גרסת לימוזין מוארכת של הפנטום החדשה – אך היא נצפתה באותו ביקור – העורכת כעת ניסויים אחרונים לקראת השקה קרובה. להזכירכם, הגרסה הקצרה של המייבך החדשה נפרשת על פני 573 ס"מ, וזה עשרה פחות מהפנטום…
    ויש לנו בכל זאת הפתעה. הפנטום האחרונה, זו שיוצרה כזכור עד תחילת שנות ה-90, הייתה לא רק גדולה יותר מכל כיוון (עם 604 ס"מ של אורך), אלא גם כבדה ב-250 ק"ג. ולא תתפלאו ודאי לשמוע כי נפח המנוע שלה היה, תחזיקו חזק, בדיוק כמו במנוע החדש - 6.75 ליטר.
    אם בכל זאת אתם מתרשמים לטובה מהמראה, תרצו ודאי לדעת כי האחראי לחרטום המפלצתי הוא לא אחר מאשר איאן קאמרון המוכר, שהציג אותו בפני הנהלת החברה עוד ב-99'. קמרון מי? ראש מחלקת העיצוב שהגיע לרולס לאחר שעמל על הריינג'-רובר החדש, כאשר היה עדיין תחת כנפי ב.מ.וו. את מקומו תפס כאן לאחר שנשכר במיוחד על-ידי טוני גוט, הבוס הגדול של רולס-רויס בעבר, שחזר לתפקיד אצל היצרן המתחדש.

    והמתחרים

    בפעם האחרונה ששוחחנו ארוכות עם אנשי רולס-רויס, וזה לא היה מזמן, לא נראו החברים בחליפות היוקרה מודאגים במיוחד מהתחרות מצד מייבך ובנטלי. "יש לנו סמל חזק ומוכר, שאומר הרבה מאוד לכולם. אנחנו לא צריכים להיכנס להליך ארוך של בניית מותג כמו מרצדס. בינינו, מי בכלל מכיר את מייבך? מצד שני, הקרבה המוגזמת של בנטלי לעם – תחת כנפי פולקסווגן - עם הגדלת מבחר ותוספת מכוניות זולות יותר, תהיה לדעתנו בכיה לדורות.
    ולכן אנחנו נשארים היכן שרצינו להיות. בעמדה ייחודית, יוקרתית ומוכרת מכולם".
    ולכן קצת מפתיע לגלות כי תג המחיר של רולס אינו אומר ביטחון חד-משמעי כפי שניתן היה לצפות מדבריהם. בכל זאת, מדובר במחיר גבוה ב-10,000 יורו בלבד מהמייבך הקצרה, 320,000 יורו לפני מיסים ליתר דיוק. שזה שלושה מיליון ושלוש מאות אלף שקלים בישראל, בערך, אחרי מיסים.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רולס-רויס פאנטום...
    בריטית-גרמנית בניחוח יוקרתי
    צילום: איי פי
    שעושה את הצגת הבכורה בארה"ב
    צילום: איי פי
    אתם יודעים, הפרטים הקטנים
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים