שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    בחרו באינטרנט

    11 ימים לפני מועד הבחירות, הרשת הפכה לזירת תעמולה אחת גדולה. במערכת הבחירות הזו בולט האינטרנט ככלי התקשורת המועיל ביותר עבור האזרח המתלבט, בניגוד לרדיו ולטלוויזיה, המשדרים תשדירי תעמולה מלאי חצאי אמיתות ופופוליזם זול

    11 ימים לפני מועד הבחירות לכנסת ה-16, מסתבר שהאינטרנט הפך לזירת תעמולה אחת גדולה. באתרים הגדולים בוודאי מצטערים שהבחירות לא מתקיימות כל חודש. כאשר הפנים של המועמדים השונים מציצים מכל באנר רענן, המפלגות המתמודדות מסייעות לא מעט להתאוששות הפרסום באינטרנט.
    ערוצי הבחירות של אתרי האינטרנט הגדולים רחוקים מלספק לגולש את כל המידע שהוא זקוק לו אך הפעילות הפוליטית ברשת לא נעצרת בהם. הרשת שוקקת פעילות פוליטית, ממוסדת ועצמאית, בפורומים השונים, אתרי המפלגות ובדואר האלקטרוני.
    האינטרנט עשוי להיות הזרז שיסייע לקבור סופית את חוק הבחירות (דרכי התעמולה), שאוסר על תעמולת בחירות באמצעי התקשורת המרכזיים. החוק גם אוסר על פרסום יותר ממודעה אחת ביום מטעם כל מפלגה בעיתון אחד ומתיר רק תעמולת בחירות שהופקה על ידי רשימות המועמדים על חשבונן ואושרה על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בשלושה השבועות לפני מועד הבחירות.
    בפועל, הפרסומות מתפרסמות באינטרנט ללא כל הגבלה, הפוליטיקאים פוקדים בהמוניהם את הפורומים באתרי האינטרנט השונים, ולהחלטות יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט מישאל חשין, אין כל משמעות בנוגע לאינטרנט.
    למשל, ועדת הבחירות המרכזית פסלה לאחרונה תשדיר של מפלגת חרות, בו המנון המדינה מושמע בערבית (ג'ינגל השאהיד). האינטרנט ככביש עוקף חוק בחירות, והתשדיר המצונזר מצא את דרכו לאתר האינטרנט של חרות. למעשה, אין בכל כל הפרה של החוק, שאינו מתייחס לאינטרנט.

    האינטרנט - כלי התקשורת המועיל ביותר

    במערכת הבחירות הזו בולט האינטרנט ככלי התקשורת המועיל ביותר עבור האזרח המתלבט. בניגוד לטלוויזיה והרדיו, שמשדרים תשדירי תעמולה רצופים בחצאי אמיתות, פופוליזם זול ועלבון לאינטליגנציה, במערכת הבחירות הנוכחית מאפשר האינטרנט לגולש לצפות בכל התשדירים הללו לצד תכנים מאזנים – חדשות ופרשנות במגוון אתרי חדשות ואתרים חוץ מפלגתיים, ויכוחים ערים בפורומים ובקבוצות דיוור ואף סאטירה שנונה לעתים, שמופצת באתרים ובדואר האלקטרוני.
    העבודה והליכוד, שתי המפלגות הגדולות, לפחות בכנסת הזו, ממשיכות בנמנום האינטרנטי שלהן. אתר הליכוד הופקע לטובת קמפיין הבחירות ונראה כעת כמו כרזת בחירות ענקית בכיכוב תצלומו של המועמד במקום הראשון לצד כיתוב גדול: העם רוצה שרון. הזכר היחיד למפלגה מצוי בקישור בצד שמאל, המוביל לאתר הליכוד הרגיל, וברשימת המועמדים השמית, אך לא ניתן להקליק על שמות המועמדים השונים כדי לקרוא עוד.
    במרכז הדף הראשי של אתר "העבודה" מתנוסס תצלומו של עמרם מצנע, אולי מתוך הנחה שהוא המסר העיקרי ואין צורך להוסיף עוד. גם באתר זה שמות המועמדים ברשימה אינם ניתנים בהקלקה. האם מנסים בשתי המפלגות הגדולות להסתיר את רשימות המועמדים לכנסת?
    האתרים של רוב המפלגות עדיין רחוקים מניצול היתרונות של האינטרנט ותקועים אי שם בשנת 1997 מבחינה אבולציונית. מדובר באתרים סטנדרטיים, הכוללים ג'ינגל בחירות, באנר פלאש תזזיתי וחסר תכלית, תצלומי המועמדים, מצע, רשימת המועמדים לכנסת, חדשות ומאמרי תעמולה - לא משהו שאפשר לכתוב עליו הביתה.
    עדויות לפעילות אינטרנטית מועילה ומתקדמת ניתן למצוא רק במרחב הפוליטי שמימין לליכוד ומשמאל לעבודה ובשינוי, המזהה עצמה במרכז.

    חרות בבדידות מזהרת

    "חרות" אינה הגורם היחיד בימין שעושה שימוש נבון באינטרנט כדי להפיץ את מסריו, על אף שרשימה זו בבדידות מזהרת. אתרי האינטרנט של כמה מהמפלגות, בהם האתר של "ישראל בעליה", למשל, נראים כמו עלון פוליטי מודפס ובלתי אינטראקטיבי בעליל. אתר האיחוד הלאומי מפתיע עם גירסה באמהרית, ערבית, צרפתית, ספרדית ואנגלית, נוסף על עברית.
    עיקר יתרונו של האתר החדש של ש"ס הוא בעצם השקתו ובמפלגה עוד צריכים לעבור דרך ארוכה כדי לממש את כל היכולות של הרשת כדי לשמור על קשר עם הבוחרים.
    הפעילות של הימין באינטרנט באה לידי ביטוי בעיקר בפורומים ובאתרים חוץ מפלגתיים כמו "דעות" - אתר המאבק למען ארץ ישראל. גם אתר זה מציע להורדה את תשדיר הבחירות הפסול של "חרות" וכולל מבזקים, חדשות ורשימת דיוור. "דעות" מציע לגולשיו להוריד מצגת פלאש קשה לצפייה, שמתחילה בטקס החתימה על הסכמי אוסלו ומציגה פצועים והרוגים בפעולות טרור ברחבי ישראל.

    מרצ, שינוי ועלה ירוק - המתקדמים ביותר באינטרנט

    מבלי להזדהות עם רשימה כלשהי, אפשר בזהירות לקבוע כי מרצ, שינוי ועלה ירוק הן התנועות המתקדמות ביותר בהקשר של שימוש באינטרנט. ברשימות האלה הבינו שתעמולה באינטרנט היא דבר חי ואינה מסתכמת בפרסום מידע סטטי. אם בעבר הפעילים של המפלגות עמדו עם שלטים בצמתים, היום הם מגיבים לכתבות באינטרנט. הפעילים של שלוש התנועות הללו מסתובבים ברשת, מגיבים לכתבות וגם מנהלים דיונים בפורומים.
    "עלה ירוק", שמפעילה צוות תגובות באינטרנט, היא גם הרשימה הראשונה שהשיקה אתר "מחתרתי רשמי". אנשי "עלה ירוק" מנצלים כראוי את הכוח הקהילתי של הרשת כדי להפיק תעמולת בחירות עממית - באתר מתפרסמים מצגות פלאש וקובצי גרפיקה שהוכנו על ידי הגולשים,
    באתר שינוי מציעים לגולש: "בוא ותהיה השגריר שלנו ועזור לנו להפיץ את המסרים שלנו באינטרנט". הגולשים שמסכימים להתנדב עוברים לדף בו הם יכולים לבחור בקריקטורה של התינוק שוני ולהפיץ אותו למכרים בדואר האלקטרוני בצירוף מסר אישי.
    אתר מרצ אף מציין את התגובות בפורומים ובכתבות כאחד מתחומי הפעילות הנדרשים מהמתנדבים ומאפשר לגולשים לשלוח בדואר האלקטרוני תעמולת בחירות שהופקה במיוחד עבור האינטרנט. למשל, "שחיתות בצמרת", סרטון פלאש בהפקת המטה הצעיר של מרצ, בו נראים "דון שרון קורלאון", עומרי סופרנו, נעמי "שפתיים חתומות" ודודי הקבלן.

    קמפיינים ויראליים מתוחכמים

    קמפיין "ויראלי" (קמפיין שעושה שימוש בנכונות של הגולש להפיץ את המסר לחבריו ומכריו באמצעות הדואר האלקטרוני ואמצעים נוספים) מתקדם יותר הוא אתר "כישרון", אתר פרטי ב"פלאנט נענע", שירות האתרים האישיים של "נענע".
    לכאורה מדובר בסרטון פלאש שנוצר על ידי "אזרחים מודאגים", שמזהירים מפני בחירה בשרון וקוראים לגולש לשלוח את הסרטון לחבריו. בפועל, ההפקה המקצועית והתעמולה המהוקצעות חושפים כי מפלגה גדולה עומדת מאחורי הקמפיין ומכשילים אותו במידה רבה.
    "המדריך לבוחר", אתר אינטרנט נוסף שהושק לאחרונה, סוקר במסמך וורד שניתן להורדה את תולדות הסכסוך הישראלי-פלסטיני ועמדות המפלגות השונות, במטרה לאפשר לבוחר הישראלי "להיות מסוגל להבדיל בין פתרונות עובדים לפתרונות סרק". קישור לאתר מופיע במודעת מלים שמתפרסמת במנוע החיפוש "גוגל" ומופיע בדפי התוצאות של מלת המפתח "בחירות".
    כותבי המסמך מסתירים את זהותם ("לא להתחכם בבקשה", נכתב באזור המסמך המיועד לשם המחבר) ומפרסמים רק כתובת דואר אלקטרוני ליצירת קשר, אולם נימת הדברים מרמזת כי תנועה חוץ מפלגתית המזוהה עם העמדות המדיניות של מרצ עומדת מאחורי המסמך. המסמך בלתי אינטרנטי בעליל (ספק אם גולשים רבים יטרחו לקרוא 17 עמודים) והדברים נתונים במחלוקת אך הניסיון להביא לידיעת הבוחרים מידע שאולי אינו ידוע לחלקם ראוי לחיקוי.

    מאמינים בחמיצנה

    תקופת הבחירות טובה במיוחד לסאטירה הפוליטית, ואם אין כזו בטלוויזיה, האינטרנט ממלא את החסר. חלק מהיצירות בגלריית הסטיקרים באתר "פוליטיקה עכשיו" מבטאים את המיאוס הכללי מפתרונות הפלא של כל הרשימות. בין ההברקות: "אריאל שרון, מנהיג ל..", "די לכבישה", "יהיה רע" ו"מאמינים בחמיצנה - כת מסתורית הולכת ונעלמת מאמינה בחמיצנה, האל שבא משומקום בגן הבאהי בחיפה".
    במדור "בחרטא 2003" באתר תפוז מתפרסם סרטון קומיקס יומי שמצליח לשעשע לעתים. אתר המפלגה הווירטואלית "פתק" מאפשר לגולשים להציע מפלגות בדויות משלהם במסגרת קמפיין הבחירות האלטרנטיבי שלו.
    למשל, מפלגת "חץ" מציעה להזרים תקציב ענק לעידוד יוצרי הטלנובלות בישראל ולהציב פסלים בדמותה של נטליה אוריירו במרכזה של כל כיכר מרכזית בארץ, מפלגת "אשם" מציעה "להגדיל לך בשקל" כל דבר, החל מארוחות המבורגר וכלה בביטוח בריאות, תקופת הגיוס ומשך הכהונה של נשיא המדינה. מפלגת "יה" טוענת כי העמידה בראש רשימתה את אלוהים, שכבר ידאג לתקן את כל הבעיות הבוערות.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שינוי מגייסת שגרירי אינטרנט
    שחיתות בצמרת באתר מרצ
    אסור לתת לשמאל לחזור לשלטון
    המדריך לבוחר
    בחרטא 2003 באתר תפוז
    מומלצים