שתף קטע נבחר

ג'וניור-קספרוב: שוויון בהתמודדות

ההתמודדות "אדם נגד מכונה" בת ששת המשחקים בין תוכנת השחמט הישראלית "ג'וניור" לגארי קספרוב הסתיימה ביום ו' בשוויון

ההתמודדות "אדם נגד מכונה" בין גארי קספרוב לבין דיפ ג'וניור, תוכנת השחמט הישראלית, הסתיימה בשוויון ביום ו'. קספרוב נכשל בניסיונו לנקום את הפסדו למחשב "כחול עמוק" של IBM ב-1997. מנגד, רב האמן הצליח להימנע מהפסד מביך נוסף בהתמודדות נגד תוכנת שחמט.

קספרוב, המדורג מספר אחת בעולם על פי פדרציית השחמט הבין לאומית (פידא), ודיפ ג'וניור, אלופת העולם למחשבי שחמט, צברו שלוש נקודות כל אחד לאחר שניצחו במשחק אחד וסיימו ארבעה משחקים בשוויון במסגרת ההתמודדות.

קספרוב ואמיר באן ושי בושינסקי, המפתחים הישראלים של תוכנת דיפ ג'וניור, זכו ב-250,000 דולר כל אחד בעקבות הישגם בהתמודדות, שנמשכה יותר מ-12 ימים. נוסף על כך, קספרוב זכה במענק השתתפות בסך 500,000 דולר. אפשר לצפות בשידור חוזר של כל המשחקים באמצעות הקישור הבא.

 

שוויון תוך 28 מסעים

 

קספרוב ומפתחי דיפ ג'וניור, שנהנתה מיתרון קל של הכלים הלבנים וזכות הפתיחה במשחק השישי והאחרון, הסכימו לשוויון לאחר המהלך ה-28 של התוכנה הישראלית ושלוש שעות של משחק.

קספרוב, 39, ישב בחדר מבודד מול לוח שחמט רגיל ועליו כלים מעץ. מולו ישב אמיר באן, אחד המפתחים של דיפ ג'וניור, וערך את המסעות על הלוח כפי שהוצגו על צג המחשב הנייד לצדו, בו פועלת התוכנה.

במהלך המשחק, קספרוב הגן על הכלים השחורים בווריאציה של ההגנה הסיציליאנית, אחת הפתיחות החביבות עליו. הוא החליף צריח עבור פרש ושני רגליים במסע ה-23 והפתיע את המומחים כאשר הציע לתוכנה שוויון מעמדת היתרון שהשיג. ההצעה נדחתה על ידי מפתחי התוכנה אך המשחק הסתיים כעבור חמישה מסעים.

קספרוב אמר לאחר המשחק כי הציע ל"דיפ גו'ניור" שוויון כדי לסיים את המשחק ולא להסתכן בטעות חמורה, שעלולה הייתה להביא להפסדו. "מאחר שתוצאת המשחק האחרון הייתה אמורה להכריע את ההתמודדות, עבור שחקן אנושי היה זה נטל כבד", אמר קספרוב, "הייתה לי מטרה אחת: לא להפסיד. לכן, החלטתי שנבון יותר להפסיק לשחק. גם אם היו לי סיכויים לנצח, טעות אחת – והכל היה נגמר. כשמשחקים עם שחקן אנושי, תמיד אפשר לצפות שגם הוא יטעה, אך לא במקרה הזה".

שי בושינסקי שיבח את קספרוב על דבקותו באסטרטגיה האגרסיבית שלו לאורך ששת המשחקים בהתמודדות, ששודרה באינטרנט ונערכה לעיני מאות צופים במועדון האתלטיקה של ניו יורק. קספרוב הבטיח בעבר לזנוח את האסטרטגיה ה"אנטי-מחשבית" הזהירה בה נקט בהתמודדות החוזרת עם "כחול עמוק".

 

התחרות תימשך גם בעתיד

 

ההתמודדות בין דיפ גו'ניור לקספרוב תוכננה להיערך בירושלים אך הועתקה לניו יורק, לאחר שקספרוב חשש להגיע לישראל, עקב התביעה שהגיש נגדו הבנק הבינלאומי. זאת, למרות שנמסרה לו התחייבות של הבנק כי לא יפעל נגדו במהלך ביקורו בארץ.

מדובר בשוויון השני בהתמודדות בין אדם למחשב בחודשים האחרונים, לאחר שוולדימיר קרמניק ותוכנת דיפ פריץ מגרמניה סיימו בתיקו את סדרת המשחקים ביניהם בבחריין בחודש אוקטובר, 2002.

כיום, מומחי רובוטיקה ובלשנים רבים סבורים כי היכולת לשחק שחמט אינה פסגת ההישגים של הבינה המלאכותית. היכולת של מחשבים להיות "נבונים במידה אנושית" תלויה במגוון תכונות – יכולתם לנוע כמו בני אדם, להבין את שפתם ואף לשוחח אתם.

נראה כי התחרות בין מחשבים לבני אדם על הבכורה במשחק השחמט תימשך גם לאחר ההתמודדות האחרונה. קספרוב הגדיר זאת יפה כשאמר לפני כמה חודשים: "בני אדם סובלים מכאבי ראש, רעשים, מצבי רוח והפרעות שונות, בניגוד למחשבים ששומרים על רמה אחידה. גם אם אפסיד חלילה, המערכה בין האדם למחשב לא תוכרע".

מומחי השחמט במועדון האתלטיקה בניו יורק הסכימו ביניהם כי המחשבים ינצחו לבסוף בתחרות הזו, כאשר השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא שאלת העיתוי. "אני סבור שבעוד מספר שנים המחשבים ינצחו בכל התמודדות, כאשר אנחנו נאבק קשה כדי לנצח אפילו משחק בודד", אמר קספרוב.

אולם, רב האמן הניו יורקי מוריס אשלי אמר ל"ניו יורק טיימס" כי השאלה הזו אינה רלוונטית. "מכוניות יכולות להשיג בני אדם אך אנשים לא הפסיקו לערוך תחרויות ריצה. גם אם המחשב יהיה שחקן השחמט הטוב בעולם, עדיין ארצה להתמודד מול שחקן שחמט אנושי ולכסח לו את הצורה".

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים