שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    ראי הגוף

    עור לח וזוהר מעיד על תזונה מאוזנת ובריאות טובה. מה מומלץ לאכול כדי להבטיח עור מלא חיות, חזק ואלסטי, ומה חשיבותם של נוגדי חמצון – בתפוזים, וגם בקרם הגנה

    העור הוא ההשתקפות החיצונית של הבריאות הפנימית שלנו. עור לח וזוהר מעיד על תזונה טובה, בעוד שעור יבש, חיוור, מכוסה קשקשים או שמן הוא לעיתים תוצאה של תזונה לא מאוזנת ולא כל כך בריאה. אותם הרגלי אכילה שמומלצים לשמירה על הבריאות ולמניעת מחלות, יכולים לשמור גם על מעיין הנעורים של העור.

    ויטמינים ידידותיים לעור

    לרוב המרכיבים התזונתיים יש תפקיד בשמירה על עור בריא. ויטמין C למשל, עוזר לבנות קולגן, חלבון שמהווה את מערכת הפיגומים בין רקמות הגוף. תזונה דלה בוויטמין מביאה לפצעים, לאובדן החוזק והאלסטיות של העור, ולהחלמה איטית של פצעים וחתכים. כוס אחת בלבד של מיץ תפוזים או קערית של תותי שדה מספקים את כל הכמות של ויטמין C שאתם צריכים ביום.
    עור בריא זקוק גם לוויטמינים מקבוצה B – שנמצאים בדגנים מלאים, חלב ונבטי חיטה – כדי להאיץ החלמת פצעים ולמנוע עור יבש, מקושקש או שמן. ויטמין A – שמצוי בתפוזים, ירקות ירוקים, פירות, חלמון ביצה וכבד – שומר על רקמת העור, וכך עוזר למנוע מראה גבשושי, דמוי נייר זכוכית, או התקמטות מוקדמת של העור.
    ויטמין D (שמצוי בחלב) יכול לעזור לעכב סימפטומים של פסוריאזיס. אבץ – שנמצא בבשר, מאכלי ים וקטניות – מסייע להחלמה של פצעים וחתכים. מים שומרים על לחות העור ומווסתים את התפקוד התקין של בלוטות השומן. רשימת המרכיבים התזונתיים שמועילים לעור היא כמעט בלתי נגמרת.

    אספקת חמצן טובה

    העור שלנו זקוק גם לאספקה קבועה של מים וחמצן. אבל אם תעמדו באוויר הפתוח או תעשו מקלחת, זה לא יעזור.
    המרכיבים החיוניים האלה צריכים להגיע לעור דרך הדם. אספקת דם טובה מעשירה את העור במרכיבים תזונתיים, ובאותה עת גם מסלקת חומרי פסולת. דרושה כמות גדולה של מרכיבים תזונתיים כדי ליצור תאי דם אדומים ומרכיבים אחרים בדם ולשמור על תקינותם.
    המרכיבים התזונתיים האלה כוללים חלבון, ברזל, נחושת, חומצה פולית, ויטמינים מסוג B ויטמין E וויטמין C. מחסור בכל אחד מהגורמים האלה, ובמיוחד ברזל, מפחית את יכולת נשיאת החמצן של הדם ומוביל למחנק של העור, מה שגורם לו להיות חיוור וחסר חיות.

    שומן לעור

    כמה מרכיבים תזונתיים משפיעים ישירות על בריאות העור. כדי לתקן עור פגוע דרושים חלבון, אבץ וויטמינים C , A ו- K . חומצה לינולאית היא שומן שנמצא בשמנים צמחיים ועוזר לשקם עור פגוע ולשמור על עור חלק ולח. מצד שני, תזונה עתירת שומנים עלולה להגדיל את הסיכון לפתח סרטן עור.
    למרות הממצאים המנוגדים לכאורה, הפתרון פשוט: באופן כללי, הקפידו על תזונה דלת שומנים ואמצו את ההמלצות הנ"ל.

    אנטי אוקסידנטים: אנטי אייג'ינג ואנטי סרטן

    רוב מה שאנחנו מייחסים למה שנקרא הזדקנות העור הוא למעשה תוצאה של חשיפה ממושכת לשמש, לעשן טבק ולאוזון. זיהום סביבתי יוצר מולקולות חמצן מזיקות מאוד, הידועים בשמם רדיקלים חופשיים, ששוחקים את העור, בדומה למים שמעלים חלודה על מתכת.
    רדיקלים חופשיים גם מזיקים לקולגן, ששומר על יציבות העור וגמישותו. התוצאה היא מצב שנקרא פוטואייג'ינג, שכולל יובש של העור, אובדן האלסטיות שלו והופעת קווים דקים וקמטים. רדיקלים חופשיים, שנוצרים כתוצאה מחשיפה לשמש, פוגעים גם במבנה הגנטי של תאי העור, דבר שתורם להתפתחות סרטן. אנטי אוקסידנטים (נוגדי חמצון), ובכלל זה הוויטמינים C ו- E ובטא קרוטן, נמצאו כיעילים בהאטת קצב הנזק שהרדיקלים החופשיים גורמים לעור. אנשים שצורכים כל יום חמישה או יותר מאכלים עשירים בנוגדי חמצון – תרד, בטטות, עגבניות, מלונים מסוג קנטלופ, אשכוליות, גזר – ממלאים את הרקמות בגוף בנוגדי החמצון האלה, וכך נוטים פחות לחלות בסרטן. מובן שנוגדי החמצון יעילים רק אם משלבים אותם עם תזונה בריאה, שימוש בקרם הגנה ועוד.

    הכללים לשמירה על העור

    ההמלצות התזונתיות לעור בריא וצעיר הן פשוטות. לצרוך כמה שפחות מזון מעובד – לאכול כל יום פירות וירקות טריים, לחם ודגני בוקר מלאים, שעועית ואפונה וכמות קטנה של בשר רזה מאוד או דג ולשתות 2-3 כוסות חלב דל שומן. יש לכלול בתפריט היומי כמה מנות של מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כמו תפוזים (לקבלת ויטמין C), ירקות עליים ירוקים כהים (בטא קרוטן) ונבט חיטה (ויטמין E). כללו בתפריט גם מזון אחד עשיר בחומצת שומן לינולאית, כמו שמן חמניות, אגוזים, אבוקדו או זרעים.
    שתו 8-6 כוסות מים ביום. הימנעו מירידות ועליות דרסטיות במשקל, מאחר שנדנדה שכזו עלולה להתבטא ברפיון מוקדם של העור, סימני מתיחה וקמטים. שקלו לקחת מנות מתונות של תוספי ויטמינים ומינרלים. כאשר אתם יוצאים החוצה, חבשו כובע, השתמשו בקרם הגנה ומרחו על העור את הקרמים החדשים שמכילים נוגדי חמצון (ויטמין E ו- C).

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים