בובה של בטיחות
דרישת הקהל למכוניות בטוחות יותר, גדלה בקצב מהיר. לכן הפכו מבחני ריסוק לפופולריים במיוחד, ובובות הריסוק לכוכבות של ממש
בענף הרכב של השנים האחרונות, רמת הבטיחות של הדגמים השונים הפכה למקדם מכירות ראשון במעלה. ולא משנה כרגע מי הקדים את מי - הקהל את התעשייה, חברות הניסויים את הקהל או התעשייה את הניסויים... עובדה היא כי יצרני הרכב עושים שימוש נרחב מאי פעם בתוצאות מבחנים מחמיאות, ואפילו מעכבים השקת מכוניות חשובות עד שתותאם רמתם הבטיחותית למקובל בקטגוריה.
במרבית הניסויים האמורים, נהוג לרסק את המכונית אל מול עצמים קשים יותר או פחות, בזוויות שונות ומהירויות משתנות. ובתוך כלי הרכב, כמעט מיותר להזכיר, מוצבים אמצעים המדמים בני אדם. בלשון המקצוע - בובות ריסוק. ואלה, כדי להפוך את הניסוי לריאלי עד כמה שניתן, מגיעות בצורות וגדלים שונים.
בובות אלה, כפי שנוכחנו בעבר, הן עזרים סופר-מתוחכמים מאד יקרים ובעלי יכולת לדמות את מרכיבי גוף האדם במידה גבוהה של דיוק. זאת, בעזרת מפרקים מיוחדים, עשרות חיישנים, חומרים מרוכבים והרבה מאד שעות מחשב לתכנון וביצוע. אבל מלבד העובדה שבובות אלה אינן זוכות לחיים קלים, בלשון המעטה, הן גם לא תמיד מספקות.
בובה עם אופי
במרבית מבחני הריסוק, עד היום לפחות, לא נלקחו בחשבון מאפייני ההתנהגות של ילדים ברכב. שכן האמונים על הניסויים הגיעו זה מכבר למסקנה כי לעומת מבוגר, היושב בדרך כלל זקוף וצמוד למושבו, ילדים קטנים נוהגים לשבת באופן לא ממש צפוי, לעיתים קרובות כאשר הם אינם זקופים, ובכל מקרה שלא בצורה בטיחותית ונכונה. "הבעיה היא שילדים לא יושבים במושב כמו מבוגרים", אמר מהנדס העוסק בתחום. "במקרה של תאונה, חגורת הבטיחות מפעילה לחץ שונה על הצוואר והבטן התחתונה של ילדים קטנים."
מה עושים? ובכן, בקונגרס אגודת מהנדסי הרכב 2003 שנערך בדטרויט, הציגה חברת "First Technology Safety Systems” בובת ניסוי חדשנית. לבובה מבנה גוף ייחודי, הכולל מבנה דמוי עמוד שדרה המאפשר לבובה גמישות נחוצה לצורך השתרעות נונשלנטית על המושב.
וכך, השימוש בבובה הזו יאפשר ליצרנים - לראשונה ברמת דיוק כה גבוהה - לבחון התנהגות של בובת ילד בגילאים 14-6. עד כה אגב, הסתפקו יצרני הרכב ועורכי הניסויים בבחינת בובות המדמות תינוק, גבר מבוגר, אישה מבוגרת, והולך רגל.
אזהרה – כיסא בטיחות
חידוש נוסף, מעניין לא פחות בתחום זה, הוא כיסא בטיחות מדבר. ובכן, הוא לא באמת מדבר, אלא מסתפק בעיקר בהשמעת הוראות אזהרה במקרה וילדכם אינו יושב נכון, וגם במקרה ולא חיברתם את הכיסא טוב למושב המכונית.
המוצר, פרי תכנון של חברת "New Lenox Baby", נהגה לאחר מחקר שנעשה בתחום. במחקר האמור התגלה כי הורים רבים מתקשים להרכיב את מושב הבטיחות לילדיהם. אותו מושב פטפטן אמור להזהיר את ההורים מפני סכנות, ולהנחות אותם בהוראות קוליות פשוטות כיצד להרכיב אותו במכונית.
לטענת מייסד החברה שתכננה כיסא ייחודי זה, הורים רבים פשוט אינם מבינים את ההוראות הנמצאות במדריך המצורף לכסא. ולנו נותר רק לקוות כי הפעם לפחות, הורים יבינו לפחות מה שאומרים להם, אם לא מה שכותבים.