שתף קטע נבחר

כמה זה עממי?

טעימה ראשונה מפולקסווגן טוארג, האח האמיתי של פורשה קאיין. וזה היה קצר מאד, קצר מדי

זו לא הייתה פתיחה צפויה להשקה. לא עבורנו, לא עבור המארגנים. דקות ספורות חלפו מהרגע בו הנחנו ידיים נרגשות על הגה אחד מהמכוניות המעניינות ביותר שהושקו בשנה האחרונה, והנה מצאנו עצמנו שקועים. ארבעה כלי רכב חדשים ונוצצים, עם מיטב הטכנולוגיה והפאר, ושניים מהם מבוססים בשלולית שגדלה במהלך הלילה לממדי אגם בינוני.

וזה קורה לנו כאשר זמן הנהיגה בטוארג מוגבל עד מאד, במקביל לתקר עמו נאלץ אחד ה"לא שקועים" להתמודד. גלגל חליפי אין בנמצא, ערכת הניפוח הגרמנית אינה מצדיקה את מוצאה. זמן הנהיגה היקר, אליו השתוקקנו כולם לאור הנתונים הרשמיים, הלך והצטמצם. הוא כבר לא נאמד בשעות כמתוכנן, אלא בדקות.

וזה חבל. כי הפוטנציאל של המכונית הזו, שפולקסווגן פיתחה יחד עם פורשה, הוא מדהים איך שלא תביטו בה, ובטח עוד לפני שהנחנו רגל בתא הנוסעים המפואר. ואפרופו פורשה, בניגוד להתנערות של אנשי יצרנית מכוניות הספורט מהאח "העממי", בפולקסווגן דווקא מתגאים בעובדה ש-88% מהקאיין היקר להחריד נבנה במפעל שלהם בברטיסלבה, בצמוד לטוארג.

ואם כבר, מסתבר שהם נהנים גם להזכיר את בעיות האיכות שהתגלו – כך הם מספרים לנו, האובייקטיביים – בפורשה, לעומת הגימור המצוין של פולקסווגן. וזה כבר מעט מפתיע, לאור טענתם המוקדמת כי הם-הם אחראים במידה רבה לייצור הקאיין…

ולכן אנחנו לא מופתעים כאשר הרכב העומד לרשותנו שונה עד כמה שניתן מהפורשה בה נהגנו בעבר. כי כאן עומד המנוע החזק ביותר בהיצע, דיזל בעל צמד מגדשים, V10 אימתני בנפח 5.0 ליטר עליו פולקסווגן גאים עד מאד. ויש להם את כל הסיבות בעולם להיות גאים, עם נתונים סופר-מרשימים ללא תחרות - הספק מרבי של 313 כ"ס, מומנט מרבי של 76.5 קג"מ והאצה מ-0 ל-100 תוך 7.8 שניות בלבד, או מהירות מרבית של 225 קמ"ש. מה שמקבל ביטוי בהצהרת אחד מנציגי היצרן כאן שאומר לי כי "לעולם לא ניתן אותו לפורשה. גם אם הם יבקשו יפה".

 

גדול, אבל קטן מאחיו

 

הגם שמקובל עלי כי מראה הוא עניין של טעם, לפחות מבחינתי נראה הטוארג פחות כוחני, מוצלח והרמוני יותר מזה של פורשה. ואגב, גם קל יותר להגדיר אותו. מבט אחד בו מפזר כל חשש שמא אנחנו נדרשים להתלבט בין אקזוטיקה/שטח/כביש ו/או הובלת נוסעים. לפנינו עומד רכב יוקרתי לכביש ולשטח, וזהו.

ובנוגע לדבר אחד אין ספק. בלי קשר למראה או מצבו של הטוארג שלנו, אם הוא בנסיעה איטית או בעמידה. בכל מקרה הוא גדול, מרשים מאד במידותיו. עם 475 ס"מ של אורך, גובה של 172 ס"מ ורוחב של 193 ס"מ, הוא גדול מאד. עד כמה? כאשר מביטים בחישוקי "18 וצמיגי 255/55, שנראים "קטנים עליו", מבינים טוב יותר. גם המרכב "הקל ממתחרינו" לדברי היצרן, זה שמעמיד את המחט במד המשקל על יותר מ-2.5 טון ללא נוסעים ונוזלים, אינו מרמז דווקא על קומפקטיות.

ובכל זאת, ה-V10 הזה משגר את הטוארג לפנים כאילו היה סופר-מיני קלילה. לא מפתיע, בהתחשב בכך שההספק המרבי מתייצב לשירות רגל ימין ב-3,750 סל"ד, וכל המומנט האלים מגיע כבר ב-2,000 סל"ד. ולכן מזניק אותנו לפנים כמעט כל ליטוף מצערת, תוך גרגור מעולם אחר שאינו דומה במאום לטרטור המעצבן של מנועי דיזל מוכרים, גם כאלה מוגדשים. תאמינו לי, לא שמעתם דיזל כזה מעולם. ואתם יכולים להאמין לעוד דבר - מעולם גם לא נהגתם בכזה דיזל. מדהים.

 

כביש-שטח

 

עם נתונים כאלה, לא מפתיע שקצב צבירת המהירות פשוט אינו מורגש, למרות הממדים. בכל ישורת קצרה שמצאנו בין הכפרים הצליח הטוארג לטפס במהירות ל-180 קמ"ש, כאשר על האוטובאן לא נרשמה שום בעיה לטפס מעבר ל-200. כאן הוא גם מרגיש יציב מאד ביחס לרכב כה גדול וגבוה, תוך שתנודות גוף כמעט ואינן מורגשות. כנראה ששלל מערכות השליטה עושות עבודה מצוינת.

בזמן הזה של נסיעה נינוחה יחסית, ניתנה גם אפשרות לבדוק את תא הנוסעים כאן, ולהתרשם כי פולקסווגן הלכו "על כל הקופה". האווירה סלונית ומפוארת, עם שימוש בחומרים מאד איכותיים ואבזור עשיר מאד. התחושה היא כי לפחות מבחינה זו, אין הבדל בין הסופר-מכונית שלהם לכביש (פייטון) לבין הסופר-מכונית שלהם "גם לשטח". וזו בפירוש מחמאה גדולה.

אבל הרבה זמן לא היה לנו להתרשם כאמור. גם לא מיכולת השטח. עם זאת, במגרש המשחקים הרטוב שהכינו אנשי פולקסווגן הפגין הרכב הגדול יכולת כלל לא רעה. הוא התברר כנוח למדי בשבילים מהירים, תוך ששלל הבקרות האלקטרוניות מסייעות לו גם בתיקול שטח קשה מעט יותר, אם זה מעלה או מורד תלול, או אפילו משטח חולי. ולמה הוא נתקע בכל זאת? לא ממש באשמתו, אלא בעיקר תוצאה של צמיגי כביש שהרגישו מאד לא בבית.

 

ו...

 

אין לי ספק כי מפגש הבכורה עם הטוארג היה בעיקר קצר מדי, ובשום פנים ואופן אינו מעניק תמונה מלאה ואמינה על יכולתו של רכב כה מורכב ומעניין. בנוסף, לפחות כרגע, הגרסה בה נהגנו היא הפחות רלוונטית עבור השוק הישראלי. בשלב ראשון ישווק אצלנו הטוארג עם מנוע בנזין V6 בנפח 3.2 ליטר, הספק מרבי של 220 כ"ס ב-6,400 סל"ד ומומנט מרבי של 31.1 קג"מ ב-3,200. חיה אחרת לחלוטין.

ובכל מקרה, מרבית המכירות בארץ צפויות להיות דווקא לגרסה בעלת מערכת המתלים הקונבנציונלית, ולא זו עם קפיצי האוויר ארוכי המהלך שפגשנו. להזכירכם, בגרסה זו משנה הטוארג את מרווח הגחון בין 16 ל-30 ס"מ, בניגוד ל-23.5 הס"מ הקבועים במערכת הפשוטה והזולה יותר.

אז נכון, קהל היעד עשוי להניח כי לפולקסווגן אין דימוי יוקרתי כמו לב.מ.וו עם ה-X5 למשל. אבל גם שם, תג המחיר הצפוי עלול בהחלט לשכנע רוכשים פוטנציאליים, לפחות כי כדאי להם לבדוק את האפשרויות. אחרי הכל, מדובר באח של ממש לפורשה קאיין המדהים, אך עם מחיר נמוך בהרבה – החל מ-380,000 שקלים. ובתקופה קשה זו, אפילו האלפיון העליון אינו יכול להתעלם מפער של כמה מאות אלפי שקלים. ואין שום סיבה שיעשה זאת, כי מההתרשמות הקצרה והראשונית נראה שיש לפולקסווגן כל מה שצריך כדי להצליח.

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טוארג בשטח
טוארג בשטח
טוארג בתא הנוסעים
טוארג בתא הנוסעים
עם גלגל באוויר
עם גלגל באוויר
או בפוזה רומנטית
או בפוזה רומנטית
את העבודה הוא מבטיח לעשות
את העבודה הוא מבטיח לעשות
מומלצים