שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    בתכנון: "נוהל התרעה" בישראל לזיהום אוויר
    יותר מ-600 בני אדם מתים בעיר מידי שנה באיזור תל אביב בשל זיהום האוויר. מאות נוספים מתאשפזים בבתי החולים בשל מחלות ריאה קטלניות. הפתרון המסתמן: המשרד לאיכות הסביבה יאסור על נהגי משאיות להיכנס לערים כשזיהום האוויר גבוה. הבעיה: יש הרבה מהמורות בדרך

    מתי הפעם האחרונה שבה יצאתם לרחובות גוש דן ושאבתם לריאותיכם מנת פחם עשירה וכן, גם מסוכנת? זה קורה לרובכם כמעט מידי יום. כבר הרבה זמן מדברים על פתרונות, אבל במשרד לאיכות הסביבה מבטיחים שהתיכנון נמצא בשלבים מתקדמים. הכוונה היא להכין "נוהל התרעה", שיאפשר נקיטת צעדים ממשיים נגד מזהמים, בימים שבהם יש התרעה לזיהום אוויר גבוה.
    ל-ynet נודע שהנוהל יכלול הוראה לאסור על נהגי משאיות להיכנס לערים בשעות מסוימות, שבהן זיהום האוויר גבוה. כמו כן, נהגי המכוניות יתבקשו להוריד את מהירות נסיעתם כדי להפחית בכמות הפליטה לאוויר. הנוהל, שיוגש לאישור השרה לאיכות הסביבה, יהודית נאות, בחודשים הקרובים ידרוש אישור מרשויות מקומיות (וכאן, בין היתר, טמון העוקץ שיכול לעכב אותו).
    הצורך לגבש צעדים ממשיים נגד מזהמים נולד בעקבות מחקרים שהצביעו על כך שמאות בני אדם מתים בישראל מדי שנה מזיהום אוויר. באיזור תל אביב בלבד מתים מדי שנה כ-620 בני אדם מנזקי זיהום אוויר מעשה ידינו (אם לוקחים בחשבון מזהמים טבעיים כמו אבק למשל, מספר המתים מגיע ל-1,100). כך עולה ממחקר שפרסמו השנה המשרד לאיכות הסביבה, עמותת אדם טבע ודין והסוכנות האמריקנית לאיכות הסביבה.
    המחקר מצא שבאיזור אשדוד מתים מדי שנה כ-90 בני אדם מזיהום אוויר שאינו ממקורות טבעיים. גם שיעור האישפוזים כתוצאה מזיהום האוויר עולה בהתמדה ומגיע למאות מקרים מידי שנה.

    עתיד מבהיל

    ד"ר גאולה שרפ, מומחית לזיהום אוויר ומדענית בעמותת אדם טבע ודין, שהיתה שותפה למחקר שהוביל לממצאים קשים על זיהום האוויר בישראל, איננה אופטימית: "לא יירחק הזמן שגם כאן נלך עם מסיכה, כמו באסיה. יש ימים שאני שמה יד על הפה והאף", היא אומרת.
    לדבריה, "צריך להשקיע משאבים כספיים, והיום לא משקיעים בנושאים סביבתיים. המספרים מבהילים וגבוהים. המחקר היה אמור לזעזע, אבל היה רעש לשבוע-שבועיים וירדו מזה".
    המנהלת המדעית של מרכז הניטור הארצי במשרד לאיכות הסביבה, ד"ר לבנה קורדובה, מודה שבחלק מהמקרים, התקנים הישראליים מקלים מהתקנים שקבע ארגון הבריאות העולמי.
    כך למשל, בתקן גופרית דו-חמצנית. ארגון הבריאות העולמי קבע תקן של 500 מיקרוגרם גופרית דו-חמצנית למטר קוב, ובישראל התקן הוא 1,000 מיקרוגרם (לאירוע חד-פעמי). לתחנות ניטור סביבתיות מותר לחרוג מעל 500 מיקרוגרם, 45 פעמים בשנה. סביב תחנות הכוח נמדדות לעתים חריגות של יותר מ-1,000 מיקרוגרם למטר קוב.

    עליה בהתקפי אסטמה ובעוצמתם

    זיהום האוויר גורם לגירוי מוגבר בדרכי הנשימה. לטווח הארוך הוא עלול לתרום להתפתחות סרטן הריאות. חלקיקי פחמן וגופרית המשתחררים מכלי רכב וממוקדי תעשיה, גורמים להחרפת מחלות ריאה, שהשכיחה בהן היא אסטמה (קצרת), בה לוקים כ-5% מהאוכלוסיה המבוגרת וכ-10% מכלל הילדים. אצל חולים הסובלים מאסטמה זיהום האוויר גורם להתקפים תכופים יותר וקשים יותר. התקף אסטמה קשה שאינו מטופל, עלול להביא לחנק ואף למוות.
    מחלות נוספות המוחרפות כתוצאה מזיהום האוויר הן מחלות ריאה חסימתיות כרוניות ובהן אמפיזמה (נפחת) וברונכיטיס כרונית. מנהל מכון הריאה במרכז הרפואי רבין, פרופ' מוטי קרמר, נאלץ לטפל בחולים רבים הלוקים במחלות ריאה קטלניות מזיהום אוויר: "כשיש זיהום, אנו עדים לעלייה בשיעור ההתקפים האסטמתיים בקרב החולים. החולים הללו סובלים מדלקות חוזרות בדרכי הנשימה ומחסימת דרכי האוויר וגם אצלם זיהום אוויר מוגבר מגביר את סימני המחלה", אומר פרופ' קרמר. הוא מאשים את הרשויות שאינן משקיעות מספיק באכיפה: "המפעלים אינם מבצעים את הבדיקות הדרושות כדי לנטר את שיעור זיהום האוויר".
    על אף האיום, מרגיע פרופ' קרמר: "אין צורך להיכנס לפאניקה ולרוץ לבדיקות תקופתיות. רק אם מתפתחים סימפטומים של קוצר נשימה, שיעול או ליחה, יש לגשת לבדיקת תיפקודי ריאה".

    אל תצאו מהבית עד עשר בבוקר

    אז מה בכל זאת צריך לעשות כדי להפחית את סכנות זיהום האוויר? פרופ' קרמר ממליץ להימנע בעיקר מחשיפה לעשן סיגריות. במשרד לאיכות הסביבה מתמקדים במתן קנסות ומחמירים ברשיונות לבתי עסק מזהמים. עם זאת, האכיפה מוגבלת ביותר. תעיד על כך העובדה שלמשרד לאיכות הסביבה יש רק שתי ניידות לבדיקת זיהום כלי רכב. מלבדן פועלות ברחבי הארץ עוד מספר מצומצם של ניידות פרטיות בבעלות רשויות מקומיות.
    השר לשעבר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי, פרסם צווים אישיים לקואופרטיבים ולחברות תחבורה שהורו להם לעבור לדלק נקי ("סיטי דיזל"). בימים אלו מתנהלים מגעים בין המשרד לאיכות הסביבה לחברות מיניבוסים בעניין זה. לא מן הנמנע שגם חברות המיניבוסים יחוייבו להשתמש ב"סיטי דיזל".
    "זיהום אוויר גורם לתמותה, השאלה באילו ריכוזים ובאילו מצבים. המצב לא טוב, אבל לא עד כדי כך חמור", אומרת המנהלת המדעית של מרכז הניטור הארצי, ד"ר קורדובה. לדבריה, באיזורים שבהם יש התרעה לזיהום אוויר גבוה, מומלץ לאוכלוסיה רגישה (ילדים, קשישים וחולי לב וריאות) להימנע מלצאת מהבית בשעות הבוקר המוקדמות: "בימים שיש זיהום אוויר גבוה מאוד, בדרך כלל בימים שרביים או בימים קרים ובהירים, כדאי לצאת רק בעשר בבוקר", אומרת ד"ר קורדובה.

    פתרון אפשרי: דגם לוס אנג'לס

    טיפ לשרה לאיכות הסביבה, פרופ' יהודית נאות: מאמצע המאה הקודמת ועד לשנים האחרונות סבלה לוס אנג'לס מזיהום אוויר גבוה במיוחד. הערפיח של L.A היה לשם דבר בארה"ב ובעולם, עד שמישהו החליט לשים לזה סוף.
    מדינת קליפורניה נחשבת כיום לאחת המובילות בעולם בתקינה ובאכיפה נגד זיהום סביבתי. היא היתה המדינה הראשונה שחוקקה תקנות לפליטת זיהום אוויר (1959). ב-1970 חוקקה קליפורניה חוק מיוחד שכלל קריטריונים ברורים להערכת נזקים סביבתיים וקווים מנחים לאכיפה נגד מזהמים. עיריית לוס אנג'לס החלה לסבסד פעולות מיחזור, חינוך לאיכות סביבה בבתי הספר ונטיעת גנים מאסיבית. בין השאר, כל בית בלוס אנג'לס זכאי לקבל עד שבעה שתילי עצים בחינם.
    בתוך חמישה עשורים הופחת זיהום האוויר בלוס אנג'לס בכשני שלישים. ב-1999, לאחר שנים של עבודה מאומצת, העבירה לוס אנג'לס את התואר המפוקפק של העיר המזוהמת בארה"ב ליוסטון, טקסס. הנשיא בוש, לטיפולך.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום לע"מ
    זיהום קטלני
    צילום לע"מ
    צילום: גילי נחושתן
    המשאיות. לא ייכנסו לערים?
    צילום: גילי נחושתן
    צילום: מלר"ז
    ניידת לבדיקת זיהום אוויר
    צילום: מלר"ז
    בדן עברו לדיזל נקי
    רידינג. גם הם במזהמים
    מומלצים