שתף קטע נבחר

מכחידים את הפנדה

פיאט העניקה מאז ומעולם חשיבות גדולה למכוניות עירוניות קטנות, זריזות ובעיקר זולות. והפנדה, המסיימת את חייה, היא דוגמה טובה לכך

לפיאט פנדה, שהושקה לראשונה בתערוכת הרכב של ז'נבה ב-1980, היו חיים יפים. יש מי שיאמר כי היו אלה בעיקר חיים ארוכים (מדי), אבל לא נטריד אתכם בקטנות. לעומת זאת, אנחנו בהחלט מעוניינים להזכיר לכם כי אחת המכוניות הוותיקות ביותר בעולם הרכב, מסיימת את חייה בימים אלה, לא פחות מ-23 שנים לאחר שהחלה אותם.

 

המכונית השימושית

 

ובכן, הפנדה של פיאט החלה את חייה בהיצע הקונצרן כשהיא מחליפה למעשה שני דגמים ששווקו באותם ימים, ובהצלחה לא מעטה. מדובר ב-126 הזעירה, וב-127 הגדולה ממנה רק במעט. ונכון, פיאט המשיכה לייצר את שתי אלה במקביל, אבל אתם יודעים, האיטלקים תמיד היו בעלי חשיבה מקורית.

בכל מקרה, כיאה למכונית מודרנית דאז, הציעה הפנדה מרווח פנים לא-קטן לארבעה נוסעים בוגרים, ואפילו מעט מקום למטען. ועזבו כל השוואה לנהוג כיום מבחינת גודל ותכנון פנים - ההשוואה פשוט אינה הוגנת. אלא שלמרות החדשנות היחסית - אם כך אתם מכנים קווים זוויתיים במיוחד - הציעה הפיאט הקטנה את אותם מנועים מיושנים שכיכבו וד ב-126 וב-127. כך שבתחילה היו 30 כ"ס בפנדה "30" ו-45 כ"ס בפנדה "45", אלא שדווקא שנתיים מאוחר יותר, ב-1982 להזכירכם, הוצגה גם פנדה "34". ואנחנו כנראה לא חייבים להסביר בכמה כ"ס מדובר היה שם. מקורו של המנוע הזה היה בפיאט 850 הישישה. מבולבלים? זו רק ההתחלה.

 

המכונית החדשנית

 

בתערוכת המכוניות של פאריז ב-1982, עברה הפנדה גם מקצה שיפורים קל, בעיקר בדגם שנקרא פנדה "סופר". זה כלל שיפורים בתא הנוסעים ומראה חיצוני מעודכן, כולל סמל פיאט חדש בעל חמישה קווים מקבילים. אבל לא פחות חשוב, הפנדה קיבלה תיבה ידנית עם חמישה הילוכים, כמעט מותרות באותם ימים.

וזו הייתה רק הקדמה לקראת הפיכת הפנדה ליוצאת דופן בקרב עירוניות קטנטנות שנה מאוחר יותר - הנעה לכל הגלגלים. זו שודכה למנוע 965 סמ"ק בעל הספק מרבי של 48 כ"ס. ואותה פנדה 4X4, תאמינו או לא, הפכה כמעט בין לילה ללהיט בקרב תושבי כפרים מושלגים בצפון איטליה ושוויץ. עד כדי כך הצליחה, שיחידות רבות ממנה עושות עדיין דרכן באותם כבישים, למרות הארכאיות המוטורית.

ואם כבר אנחנו בענייני "הקדמת זמנה", הרי שאותה פנדה הייתה גם מהראשונות בעולם להציג גרסה מונעת-חשמל, עוד בשנת 1990 ותחת השם "Elettra". להזכירכם, זה קרה זמן רב לפני שהשפעות ארגוני איכות הסביבה הפכו למשמעותיים בתעשיית הרכב. אלא שהטכנולוגיה הייתה בחיתוליה, והמצברים הענקיים של הפנדה תפסו את כל המקום מאחורי מושב הנהג.

וגם המשקל סבל מכך - למעלה מ-500 ק"ג עודפים נוספו לפנדה האומללה, שבגרסה החשמלית הסתפקה גם ב-18 כ"ס בלבד. ולכן, למרות תוספת של חמישה כ"ס וירידה קלה במשקל שנתיים מאוחר יותר, לא הפכה הגרסה החשמלית ללהיט מכירות מיוחד. למעשה, איש לא רצה בה.

 

פנדה עם קמטים

 

בינתיים החלה הפנדה להפגין את גילה המתקדם, ולמרות שפע מתיחות פנים קלות - שהותירו אותה אגב דומה מאד למקור - ימיה הפכו ספורים. גם שינויים רבים ביחידות ההנעה שהותאמו לבסוף לזמנים המודרניים, ולמרות שיפור מתמיד באיכות ההרכבה, ברור היה כי צריך לתכנן מחליפה. ובכל מקרה, דינה של הפנדה להיעלם מפס הייצור, נחרץ סופית.

מי תבוא במקום? סיכוייה של ה-169 ג'נגו - שמוצגת בכל תערוכת רכב לאחרונה כדגם שאוטוטו יגיע לכביש - גדולים במיוחד. אבל לפיאט יש עוד מספר הפתעות בקנה, שיגיעו לפחות לדוכן התצוגה בתערוכות הרכב הקרובות. בכל אופן, הגיע הזמן להפרד מאגדה מוטורית נוספת. לא אקזוטית או יוקרתית, לא ביצועיסטית או אוונגרד. פשוט מכונית קטנה אחת שהעניקה להרבה אנשים יכולת תנועה ואפילו אושר. ודאי תסכימו איתנו, גם זה משהו.

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פנדה לי...
פנדה לי...
פנדה לך...
פנדה לך...
פנדה לכו-לם!
פנדה לכו-לם!
מומלצים