שתף קטע נבחר

 

ללא דרך ארץ

פיגרתם בתשלום למפעילת כביש מספר 6? תשלמו קנס שאין לו אח ורע בישראל. מה שהחברה לא ששה לספר למאחרים זה שקיימת ועדת ערר על הקנסות. דרך ארץ: מדובר באמצעי הרתעה

עם הפעלת כביש מס' 6, חוצה ישראל, החל ג' לנסוע בו. בתקופה שמסוף דצמבר 2002 ועד סוף פברואר 2003 נסע בסך הכל 4 פעמים. בשל כך חויב לשלם 51.50 שקל. מסיבות שונות התמהמה ג' בתשלום, אך לבסוף ביצע אותו. זמן לא רב לאחר מכן הגיע אליו מכתב דרישה לתשלום הוצאות גבייה בגין האיחור בתשלום. ג' נדהם לגלות, כי כעת נדרש לשלם – בגין איחור בתשלום 51.50 שקל – כ-255 שקל.
בדיקת דף החיובים גילתה כי החיוב נעשה עבור 4 נסיעות שלא שולמו במועדן, וכי עבור כל נסיעה – כן, זו אינה טעות – הוא חויב לשלם קרוב ל-64 שקל. בדף החיובים הראשון אמנם נכללה אזהרה בדבר קנסות שיוספו עקב איחור בתשלום, אך לא צוין סכומם. כעת הוברר גודל הבעיה.
ג' מיהר להתקשר למספר טלפון של חברת דרך ארץ, מפעילת כביש מס' 6, המופיע על דף החיובים. שם שטח את תלונתו על סכומי החיוב הגבוהים הללו, ואמר כי אין בכוונתו לשלמם. או אז נמסר לו מספר טלפון והוא התבקש להשאיר שם הודעה. הוא נהג כך, וכעבור 3 ימים חזרו אליו משם. זה היה הרגע שג' גילה את קיומה של ועדת הערר.
הנה כי כן, ועדת ערר על כל חיוב הנובע מהשימוש בכביש מס' 6 הוקמה על פי חוק. וכך נקבע בו: "מי שחולק על חיוב או מי שרואה את עצמו נפגע מהפעלת סמכויות בעל הזיכיון לפי סעיף 12 (חברת דרך ארץ – י"א), רשאי, בתוך 30 ימים ממועד קבלת ההודעה על החיוב או ממועד הפעלת הסמכויות, כאמור, לערור על כך בפני ועדת ערר".
אלא שדבר קיומה של הוועדה אינו מובא כלל לידיעת הנהגים. בדף חיובים רגיל אין כל זכר למשהו שיזכיר זאת; בדף החיובים הראשון שנשלח לג' מופיע מספר טלפון המיועד לתשלום החיוב בטלפון באמצעות כרטיס אשראי. רק בדף המודיע לו על הפיגור בתשלום ועל "דמי הגבייה" שהוטלו עליו מופיעה בסמוך לאותו מספר טלפון גם המלה "לבירורים".
טילפנו למספר הזה. בניתוב השיחות באמצעות המענה הקולי אין זכר ל"ועדת ערר". ביקשנו איפוא לדבר עם מוקדן. כשנענינו והצגנו את הבעיה – הקנס שהוטל עלינו עקב איחור בתשלום – גומגם משהו לאוזנינו על "הוועדה". ועדה – תהינו – איזו ועדה? אה, כן – השיבו לנו – האדם הנוגע בדבר צריך לפנות אלינו (כלומר למוקד – י"א), אישית, ואנחנו כבר ניתן לו מספר פקס שישלח לשם מכתב.
ובכן, בקושי "ועדה", ואף לא מלה על זכותו של העורר לפנות לוועדת ערר החייבת לפעול על פי החוק שמכוחו פועל בכלל כביש מס' 6, ובוודאי לא על מספר הימים על פי חוק העומדים לרשותו.

צמוד למדד מ-96'

וכאן הרגע לחזור לגובה הקנסות המוטלים על המאחרים בתשלום. לא להאמין, אבל בתקנות על פי אותו חוק נקבע כי ייגבה פיצוי עבור כל נסיעה שלא שולמה במועדה. אין פלא שג' נדרש לשלם כ-255 שקל עבור פיגור בתשלום שסכומו הוא כחמישית מכך. מי שלא ישלם 10 נסיעות כבר יחויב ב-637 שקל, וכן הלאה.
אין בישראל שום אח ורע לחיוב כה גבוה עקב פיגור בתשלום. לשם השוואה, בזק, חברת החשמל וגופים דומים מחייבים את המאחרים בתשלום בשקלים בודדים בגין כל תקופה – לא בגין כל שיחת טלפון או קילוואט חשמל שנצרך. אפילו קנסות חנייה מוכפלים פי 2 – אבל לא פי 5 בקירוב. אם כך, מנין החגיגה הזאת, שבעצם יוצרת מצב אבסורדי שבו חברת דרך ארץ יוצאת נשכרת מפיגור בתשלומים?
עיון בתקנות יבהיר זאת. כי זאת יש לדעת, רבים מן העניינים הכלכליים והצרכניים שיש לעגנם בתקנות אין השרים הנוגעים בדבר יכולים לקבוע על דעתם בלבד. התקנות צריכות לקבל את אישורה של ועדה מוועדות הכנסת, ורק לאחר קבלת אישור זה – לא פעם אחרי שהוכנסו שינויים בנוסח המקורי שהוצע – הן ייכנסו לתוקף. אלא שעקב הוראה בחוק לא עברו התקנות המסדירות את אכיפת התשלומים עקב השימוש בכביש בשום ועדה של הכנסת. התקין אותן שר התשתיות דאז, הן קיבלו את הסכמת שרי האוצר והתחבורה – וזהו.
בין השאר נקבע באותן תקנות, שתשלומים שתחילתם ב-1999 יהיו צמודים למדד של – שוב, זו אינה טעות – חודש מאי 1996. גם זה מבטיח בסיס תשלומים לא רע.
וכך, בלי בקרה של בית המחוקקים, נקבע הסדר שכאמור אין דומה לו בישראל. ברור מי הנהנה הישיר מהסדר בעייתי זה.
נחזור לג'. הסיפור שלו דווקא הסתיים בטוב. הוועדה היטתה אוזנה לנימוקים כלכליים ומשפחתיים, והקנס בוטל. אך מה עם הנהגים שנאלצו לשלם קנסות כה גבוהים רק משום שלא ידעו על קיומה של ועדת ערר? זו שאלה שייתכן כי תשובה לה תימצא בתחום התובענות הייצוגיות.

דרך ארץ: מדובר באמצעי הרתעה

מחברת דרך ארץ, מפעילת כביש חוצה ישראל, נמסר בתגובה כי "מדיניות הקנסות בכביש 6 נקבעה על מנת למנוע, במידת האפשר, מצב של אי תשלום האגרה, וכאמצעי הרתעה. זאת, הואיל ומדובר במוצר שאי אפשר לעצור את צריכתו מן המשתמש.
"לעומת שירותים אחרים כמו חשמל וטלפון, בהם ניתן לנתק הלקוח מהשירות בגין אי תשלום, הרי כביש 6 מבוסס על שיטה של נסיעה חופשית ללא מעצורים ומחסומים. לפיכך נקבע קנס של 63 שקל על כל נסיעה שלא שולמה
"עם זאת, כמחווה לטובת ציבור הנהגים, כולל הלקוח המתלונן, ניתנת לכל מי שזוהי הפעם הראשונה שקיבל קנס בגין אי תשלום במועד, ההזדמנות לקבל ארכה של עוד כחודש ימים, במהלכה יוכל לשלם את החשבונית המקורית ולהביא לביטול חשבוניות הקנסות. ההודעה שמקבלים הלקוחות על אפשרות זו יחד עם החשבונית, מהווה גם התראה.
"במטרה לשפר את השירות ללקוחות הוקם בחברת דרך ארץ פורום פנימי בראשות מנכ"ל החברה הדן בפניות נהגים לגבי חיובי פיגור בתשלום, כדוגמת החיוב בו דנה הכתבה. במקרה דנן, מייד עם פניית הלקוח לוועדה ובחינת טענותיו, בוטל החיוב (עקב הנסיבות האישיות של המתלונן), וזאת כאמור למרות שהחיוב המקורי נעשה על פי דין. יצוין, כי ביטול זה נעשה לפני פניית הלקוח ל-Ynet.
"דרך ארץ עושה ככל שביכולתה לשרת את לקוחותיה, ומעמידה לרשותם מוקד טלפוני גדול, וזאת על מנת להסביר ללקוחות את שיטת השימוש בכביש ואופן תשלום האגרה. במסגרת זו, מובא לידיעת הלקוחות המתעניינים גם קיומה של ועדת ערר, שהוקמה על פי חוק כביש האגרה על ידי המדינה (לא על ידי דרך ארץ). דרך ארץ אינה מסתירה בשום אופן את קיומה של הוועדה, שדנה עד היום בעשרות מקרים של אזרחים אשר פנו אליה.
"בנוסף, דרך ארץ מדגישה כיום על גבי כל חשבונותיה את מספר הטלפון לצורך "בירורים", וזאת על מנת להקל על פניות לקוחותיה".

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים