שתף קטע נבחר

הנפקת אל על אושרה: העובדים יקבלו הנחה של 60%

הנפקת אל על צוברת תאוצה: התשקיף פורסם באופן רשמי, והעובדים הסירו את התנגדותם להמשך התהליך. העובדים יוכלו לרכוש עד 15% ממניות החברה בהנחה ממוצעת של כ-60%. כל תמורת ההנפקה תוזרם לקופת הפיצויים של העובדים

הפרטת אל על עברה אתמול בהצלחה שתי משוכות נוספות: תשקיף ההנפקה פורסם באופן רשמי, והמדינה הצליחה להגיע להסכם העובדים, שהסירו את התנגדותם להנפקה המתוכננת. אם לא יהיו תקלות נוספות בדרך, יוצעו מניות אל על למכירה לציבור הרחב בשבוע הבא ביום שלישי, ב-10 ביוני.
אתמול התברר, כי ההסכם בין המדינה לעובדים מעניק הטבות מפליגות לעובדי אל על, שיוכלו לרכוש עד 15% ממניות החברה בהנחה משמעותית. מההסכם עולים הפרטים הבאים: במסגרת ההנפקה יוכלו העובדים לרכוש 10% ממניות החברה בהנחה של 30%. זהו סעיף סטנדרטי, שאותו מקבלים העובדים בכל הפרטה של חברה ממשלתית.
אולם בהסכם הנוכחי מתחייבת המדינה, כי בתום שנה וחצי ממועד ההנפקה יוכלו העובדים לרכוש את אותן מניות שהוקצו להם (עד 10%) וטרם נרכשו - בהנחה של 70% ממחיר ההנפקה. המשמעות של סעיף זה היא, כי העובדים יוכלו להמתין שנה וחצי מבלי לרכוש את המניות המגיעות להן - ואז לרכוש אותן בהנחה של 70%.
בנוסף, המדינה התחייבה כי לאחר 4 שנים ממועד ההנפקה, בתום תקופת מימוש האופציות, היא תאפשר לעובדים לרכוש 5% נוספים ממניות החברה בהנחה של 40%. זאת, בהנחה שבתום התקופה עדיין יישארו למדינה מניות באל על.
משמעות ההסכם היא, כי העובדים יוכלו לרכוש 15% ממניות החברה בהנחה של 60% ממחיר ההנפקה. שווי ההטבה לעובדים עומד על כ-30 מיליון שקל. כמו כן, ההסכם נותן לעובדים מספיק זמן להתארגן ולגבש חבילת מימון לרכישת המניות.
ההסכם בין המדינה לעובדים נחתם אתמול לפנות בוקר. הוא גובש לאחר מו"מ אינטנסיבי בין מנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי, מנהל יחידת ההפרטות ברשות החברות, עופר טרמצ'י, לבין עו"ד דרור חוטר-ישי מטעם נציגות העובדים של אל על.
סעיפים נוספים בהסכם: המדינה התחייבה להעביר את כל תמורת ההנפקה לקופת הפיצויים של העובדים ולהשלים את החסר בקופה עד לסכום של 108 מיליון דולר. בנוסף, המדינה התחייבה להעמיד ערבות של 45 מיליון דולר לצורך ביצוע תוכנית של פרישה מרצון.
לאחר חתימת ההסכם הודיעה נציגות עובדי אל על, כי היא מסירה את התנגדותה להנפקת החברה. מנציגות העובדים נמסר עוד, כי הם מצפים לסיום מהיר של המו"מ גם על הסכם העבודה העתידי וגם על קבלת בטחונות לגבי יתרת החובות של החברה כלפיהם. העובדים אמרו עוד, כי בשנה וחצי הבאות הממשלה תישאר הגורם הדומיננטי בחברה, ולכן הם אינם רואים סיבה לעכב כרגע את הפרטת החברה.

קונים פוטנציאליים: המתחרים מעדיפים להמתין

מאז התברר למעלה מכל ספק כי שר האוצר, בנימין נתניהו, נחוש בדעתו למכור את מניות אל על בשוק ההון, עלו שמות רבים כמועמדים פוטנציאליים לרכישת גרעין שליטה בחברה או חבילת מניות משמעותית.
בענף התיירות אומרים, כי כמעט כל גוף תיירותי רציני בארץ אמר או רמז כי הוא מתכוון לרכוש מניות בהנפקה. בין השמות הבולטים היו המתחרות הקטנות של אל על - ארקיע וישראייר, מנו ספנות, קבוצה של סוכני נסיעות, קבוצה שניסה לארגן מנכ"ל אל על לשעבר, דוד חרמש ועוד. בשוק אמרו אז, כי הבעת הרצון לרכוש מניות בהנפקה זיכתה את כולם בכותרות - ונראה שלכמה זה בהחלט הספיק, אמרו גורמים בענף.
אולם מי שירצה להיות בעל השליטה בחברת אל על אינו הולך ללקק דבש, ואת זאת יודעים כולם.
בנוסף למצב הקשה של הענף, סובלת אל על מבעיות ספציפיות. כמו כן, המתחרים הרציניים של אל על - ארקיע וישראייר - יודעים שכדי לרכוש מניות של אל-על בכמות משמעותית, הם יהיו חייבים לקבל אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטורם. הממונה כבר הודיע, כי לא ימהר לאשר לארקיע או לישראייר רכישה של יותר מ-10% מאל על.
עם זאת, בשוק מעריכים, כי בעלי ארקיע וישראייר עשויים לנסות לרכוש מניות של אל על, כדי שבעתיד יוכלו למזג את הפעילות שלהן לתוך חברת אל על. זו אפשרות בהחלט סבירה, אמר אתמול מקור בחברת אל על.
אתמול לא ניתן היה לקבל תגובה של ארקיע או ישראייר על הכוונה שלהן לגבי הנפקת אל על. מנכ"ל ארקיע, איזי בורוביץ', ומנכ"ל ישראייר, סבינה בירן, מעדיפים בינתיים להחזיק את הקלפים קרוב לחזה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארכיון ידיעות אחרונות
אל על. גם העובדים מרוצים
צילום: ארכיון ידיעות אחרונות
מומלצים