שמענו ש..(05/06/03)
מעתה, ובכל סוף שבוע, אנחנו מביאים לכם לקט נבחר של סיפורים "חמים", היישר ממסדרונות תעשיית הרכב העולמית. למי שחייב לדעת...
יום יום אנחנו נחשפים לשמועות, רכילות מעניינת מעולם הרכב. אנחנו אוגרים אותן בתיקיות מסודרות, בוחרים את הרגע המתאים לפרסום, בדרך כלל רק לאחר אישור רשמי ומוצק, ברור וחד-משמעי. ובדרך, זה הרי ברור, מתפוגגות לא מעט שמועות, שבסיסן היה רעוע במיוחד.
ומכיוון שאנחנו אוהבים לשמוע על כל דבר הקשור ברכב, ובטוחים שגם אתם מחפשים "בנרות" נושא שיחה מעניין לערב שישי, החלטנו לסכם עבורכם את המעניינות והראויות-יותר בשמועות שהצטברו השבוע. וכך מעתה לקראת כל סופ"ש. רק כדי שתהיו הראשונים לדעת, או להכחיש...
מיני
כאשר מדובר באחת המכוניות היותר אהודות בשנים האחרנות, על תקשורת וקהל כאחד, ברור כי על כל שמועה המקבלת חיזוק או אישור רשמי, עולה אחת חדשה. רק לפני זמן קצר סיפרנו לכם על אישור רשמי לתכניות ייצור גרסת קבריולט, וכבר עולה סיפור חדש. אף הוא קשור למכונית נטולת הגג, אבל עוסק במקום הייצור. סדנת פינינפארינה באיטליה.
ובמה בדיוק מדובר? ובכן, לאחרונה נשמעים קולות הטוענים בלהט שהמיני הפתוחה תיוצר דווקא בסדנת פינינפארינה שבאיטליה, ולא במפעל האוקספורדי בבריטניה. למה? לפס הייצור הבריטי יש יכולת לשחרר עד 180 אלף יחידות בשנה, עשרים אלף יותר מהמכירות הצפויות השנה למיני. ייצור גרסה נוספת עלול לגרום לבעיות אספקה, בעיקר כאשר תוצג הקבריולט הקטנה ותגרום להתעוררות של הקהל בכל הנוגע למותג. מיני באיטליה? ב.מ.וו בארץ המגף?
לא בלתי מתקבל על הדעת. את הגג הרך למיני הפתוחה תכננה חברת "OASYS" (ר.ת. של Open Air Systems). זו הוקמה כמיזם משותף של פינינפארינה וחברה בשם "וובאסטו". מי? יצרנית אחת, האחראית לגג הנפתח בב.מ.וו סדרה 3.
וכאשר יתקבל אישור סופי כי סדנת פינינפארינה תייצר את המיני קבריולט באיטליה, אנחנו מוכנים להמר על שלל כותרות בואריאציות שונות על בסיס "הג'וב האיטלקי". תזכרו שאמרנו...
רנו
ומהזוהר של מיני ואיטליה, לקרירות העניינית של יצרניות הרכב וולוו ורנו. יותר נכון, לעובדה כי הצרפתים מעוניינים לרכוש את השוודים. כזכור, שתי היצרניות שיתפו פעולה בעבר במספר פרויקטים מעניינים, ביניהם פיתוח מנוע V6 יחד עם פיז'ו, זה שהותקן בעבר ברנו 30, וולבו 760 ופיז'ו 604. אם זה לא מספיק, הרי שיו"ר רנו לואיס שוויצר, הביע כבר לפני כ-10 שנים עניין בוולבו, כאשר עדיין הייתה עצמאית.
אלא שהעסק לא פשוט כל-כך. מצד אחד, בפורד נשמעים לאחרונה קולות (לא לציטוט או ייחוס) כי ייתכן ופורד תהיה מעוניינת לוותר על וולוו, אפילו תוך שנתיים. חברי הנהלה המודאגים מביצועי יגואר X-טייפ למשל, טוענים כי וולוו מייצרת כאן ניגוד אינטרסים. ואם בפורד צריך לבחור בין יגואר הבריטית לוולוו השוודית, ברור מי הפייבוריטית.
אבל, אסור לשכוח עובדה אחת, העומדת לזכותה של וולוו. גם לפורד, כמו לשאר היצרנים, יש בעיות פיננסיות קשות. מצד אחד, מכירת וולוו אכן יכולה לשפר את המאזן, אלא שהיצרן הרווחי והיעיל ביותר יחסית לכמות הייצור בקונצרן פורד הוא - ניחשתם נכון, וולבו.
פוקוס
השמועה הבאה שלנו עוסקת בגרסת קבריולט לפורד פוקוס הבאה, אשר אמורה הייתה למעשה להיחשף מזמן, יחד עם הפוקוס הנוכחית. מקורות בפורד טוענים כי עלויות הפיתוח עברו את הרף שהוצב, ולכן הוחלט לוותר בינתיים. היום זה כבר קשה יותר, לאור העובדה שכל יצרני המשפחתיות-קומפקטיות יציגו במהלך השנתיים-שלוש הקרובות גרסה כזו. חלקם אפילו כבר הציגו.
לקבריולט קשיחת הגג - אשר גרסת תצוגה שלה תעשה הופעת בכורה כבר בתערוכת פרנקפורט הקרובה - יהיו ארבעה מושבים, ונוסחה דומה למדי לזו שראינו אצל רנו (מגאן) ופיז'ו (307). איזה סוג גג אנו אמורים לגלות שם? את זה לא סיפרו לנו בינתיים.
מאזדה
ועדיין בקונצרן פורד. מסתבר כי מאזדה שוקדת זה זמן מה על קבריולט חדשה. המכונית, העשוייה להשתמש בכינוי MX-2, תתבסס על - ניחשתם נכון - מאזדה 2. התכנית היא למקם אותה מול הסמארט רודסטר, סיטרואן C3 פלוריאל, פונטו קבריולט עתידית ואפילו (למרבה האירוניה) הסטריט קא של פורד.
דגם תצוגה שיחשוף את כוונות מאזדה עשוי להיחשף כבר בתערוכת טוקיו השנה, ולהגיע לאולמות התצוגה בסוף 2004. בכל הנוגע ליחידות הנעה נראה כי בתחילה יוצע דגם בסיסי במיוחד (וזול, ללא ספק) עם מנוע 1.3 ליטר והספק מרבי של 70 כ"ס.
סובארו
זוכרים את הטראוויק, המיניוואן הקומפקטי של סובארו לשוק היפני, אשר היה למעשה אופל זפירה בתחפושת? ובכן, לאחר שנה של ניסיון הבינו בסובארו כי לא מדובר בהצלחה מסחרית, בלשון המעטה. ובניגוד ליצרנים רבים וטובים, עשו היפנים מהלך מהיר וחד. הטראוויק נגנז כלאחר כבוד.
אלא שמדובר בקטגוריה עם פוטנציאל מסחרי עצום, וחבל כמובן לוותר. ולכן אנו אמורים לחזות כבר בתערוכת טוקיו הקרובה במיניוואן קומפקטי מתוצרת סובארו, שיבוסס על פלטפורמת אימפרזה חדשה לחלוטין (שמוכנה כבר), ותוצג רק ב-2004. בינתיים לפחות, לא ברור אם מדובר יהיה בדגם לייצוא, או רק לכביש היפני.