שתף קטע נבחר

הזמן הקומפקטי (ב')

לאחר שסיפרנו אתמול על הקרב הצפוי בין פולקסווגן לאופל, הגיע הזמן להרחיב. והפעם זו פורד - שמגיעה לקרב על הקומפקטית עם כל המשפחה המורחבת

או קיי. בינתיים אתם כבר יודעים הכל הקרב הצפוי של תעשיית הרכב בתערוכת פרנקפורט הקרבה. ואם לכן חשבתם שהבמה המרכזית תופקע לטובת גולף ואסטרה בהופעת בכורה, לא טעיתם בהרבה. זאת אומרת, לא אם אתם מוותרים על העובדה כי זו עומדת להיות גם במה לאחת התוכניות הגרנדיוזית ביותר של קונצרן בשם פורד.
במסגרת התוכנית הזו פותח בסיס משותף לשלוש משפחות דגמים של פורד, וולוו ומאזדה. הראשונה תעשה בה שימוש לטובת הפוקוס החדשה, השנייה לטובת מחליפת ה-S40, ואילו השלישית היא החשובה ביותר עבורנו - מאזדה 3 ומחליפת הלאנטיס. וכמה חשובה ההתפתחות הזו לפורד? בואו ונגיד רק כי היקף הייצור על בסיס הפלטפורמה הזו עשוי להגיע עד למיליון וחצי יחידות בשנה. מספיק חשוב?
כך שאנו ממשיכים לסקור את עתיד קטגוריית הקומפקטיות-משפחתיות, אשר יקבל ללא ספק תפנית בעלת משמעות מיוחדת בתערוכת פרנקפורט הקרובה. פרק שני בסדרה, ונתחיל ברשותכם במי שמאיימת להפוך ללהיט המכירות הבא בישראל:

היורשת

היפנים הנמרצים של מאזדה כבר הספיקו להציג הרבה יותר ממתאבן לקומפקטית החדשה שלהם. את זה עשו בתערוכת ז'נבה עם מכונית תצוגה שנחשפה תחת השם ספורטיף. כל הפרטים, השמועות והספקולציות מצביעות על כך שזו, עם שינויים קוסמטיים בלבד, המאזדה 3 החדשה.
ג'ו בקאי, האחראי על פיתוח המוצרים של מאזדה, הודה כבר בפנינו כי זו "ב-90%" היורשת של הלאנטיס, והכריז באותה הזדמנות כי לא רק תהיה נאה בהרבה ונוחה יותר, אלא גם מהנה הרבה יותר לנהיגה. אז אנחנו מאמינים לו, ב-90%.
ה-3 של מאזדה, מעבר להיותה חשובה כל-כך ליפנים, היא גם אחת הדוגמאות הראשונות לתוכנית GST החדשה של פורד, ועושה כמובן שימוש באותה פלטפורמה עליה תבוסס גם פורד פוקוס הבאה ומחליפות ה-S/V40 של וולוו. והשינוי לעומת ה-323 המוכרת לנו הוא לא פחות מדרמטי.
מראה ספורטיבי וצעיר מבחוץ, תא נוסעים מהודר, איכותי ומצויד לפחות כמו ב-6. וזו רק ההתחלה. בינתיים נחשפה אמנם רק גרסת החמש דלתות, אך מי שכבר ראה את האחות המשפחתית טוען כי גרסת הסדאן לא פחות נאה. בהמשך צפוי גם מיניוואן דינמי שיחליף את הפרמסי, כנראה עם שבעה מקומות בניגוד לפורד. גם גרסת הנעה כפולה, כך לוחשים, תעשה הופעת בכורה בעתיד.
בסיס הגלגלים החדש עומד כנראה על 264 ס"מ, מה שהופך אותה לגדולה במעט מקודמתה. מתלה אחורי מיוחד והגה חשמלי יהיו זהים פחות או יותר לשתי חברותיה לפלטפורמה. מבחר יחידות הכוח של מאזדה יתבסס על מנועים מבית פורד, עם לוגמי בנזין בנפח 1.4, 1.6 ו-2.0 ליטר (80, 100 ו-140 כ"ס בהתאמה), ואילו בהמשך יגיע גם ה-2.3 ליטר 163 כ"ס המוכר מה-6. דיזל? היישר מבית PSA בנפחים של 1.6 ו-2.0 ליטר.
עבורנו, ואי אפשר לומר זאת מספיק, מדובר במכונית סופר-חשובה. אנשי דלק מוטורס מוכנים להסיר מעליהם כל מעטה של זהירות כאשר הם מדברים על ה-3, ומבטיחים כי ההצלחה המסיבית של ה-6 בפלח השוק שלה, תתגמד לעומת הסערה שתחולל כאן ה-3 החדשה. הם כה בטוחים בעצמם, עד כי הבעיה היחידה שמטרידה אותם כרגע היא מועד אספקה וכמות מספיקה.
ה-3 תגיע אלינו כבר בספטמבר הקרוב, עם תג מחיר אטרקטיבי ללא ספק וקירבה יתרה למחיר הלאנטיס הנוכחית. זה אומר באופן כמעט וודאי כי מרגע הגעתה תוצע בעיקר ללקוחות פרטיים, בעוד הלאנטיס הוותיקה תעבור בלעדית לציי רכב, עם הנחות מפתות כרגיל ועד סוף שנת הדגם.
אנו צפויים לשתי גרסאות מרכב (קומפקטית וסדאן), מנועי 1.6 ו-2.0 ליטר, רמת ציוד גבוהה משמעותית מהלאנטיס (כמו בקרת אקלים, חישוקים קלים ועוד) ותיבה אוטומטית בעלת ארבעה הילוכים, עם אפשרות לתפעול ידני.

נכנסים לפוקוס

קצת קשה להאמין שהפוקוס כבר אינה אותה מכונית צעירה ומעזה ושבפורד כבר נמצאים בשלבים מתקדמים ביותר בפיתוח המחליפה. כמעט שנתיים עוד מפרידות בינינו לבין הפוקוס החדשה, כאשר השמועות מדברות על אביב 2005 כתאריך יעד. אבל נראה שפורד לא תתאפק ותנסה לחבל קמעה בחגיגות ההשקה של המתחרות הגרמניות - הגולף והאסטרה. וכך היא עשויה להציג בתערוכת פרנקפורט מכונית תצוגה פתוחה אשר תתבסס על הפוקוס הבאה ותשגר עוד רמזים למראה המכונית העתידית.
כדאי לזכור שרמז עבה לפוקוס העתידית מספק כבר היום ה-Cמקס, המיניוואן הקומפקטי שהוצג בתערוכת ז'נבה. הוא מבוסס על הפוקוס הבאה ומדווח על הארכת בסיס הגלגלים (שיהיה דומה לזה של ה-3) ובייחוד על השינוי הצפוי בתא הנוסעים של המכונית העתידית. בפורד הפנימו היטב את הביקורת לגבי איכות הגימור והחומרים בתא הנוסעים ובמיוחד בסביבת הנהג. אם תסתכלו על סביבת הנהג ב-Cמקס אתם בהחלט יכולים להבין שבפוקוס הבאה התמונה תהיה שונה לגמרי. אגב, גם חרטום ה-C מקס מלמד על שינויי העיצוב שתעבור הפוקוס הבאה.
הפוקוס היא וודאי המכונית החשובה של פורד אירופה ואחרי שביססה את היצרן מחדש בשוק (אחרי האסקורט האחרונה והכושלת) מגיע הזמן להגדיל את המשפחה. ה-Cמקס היה הראשון להרחיב את המבחר ואחרי שיוצגו גם גרסאות הסטיישן והסדן (זו תופיע באיחור של חצי שנה) יגיע תורה של הקבריו המדוברת. פורד עשויה גם להציג גרסת קוזוורט אימתנית עם 300 כ"ס והנעה כפולה. עדיין לא ברור אם גרסה זו תזכה לכינוי קאפרי או שבפורד יעדיפו לשמור שם זה למכונית קופה על בסיס הפוקוס.
בתחום השגרתי יותר ימצאו שני מנועי 1.6 (100 או 120 כ"ס) שלחזק בהם תזמון שסתומים משתנה. כמו גם גרסאות 1.8 ו-2.0 ליטר. מנועי הטורבו דיזל המשותפים עם פיז'ו יגיעו גם לכאן (110 - 138 כ"ס).
על חשיבות הפוקוס לשוק הישראלי אין צורך כמעט לספר. הפוקוס היא המכונית שנושאת על כתפיה את ההחדרה המחודשת ושינוי התדמית של פורד בישראל, ועד כה היא עשתה זאת בהצלחה לא מבוטלת. זו המכונית היחידה של פורד שהצליחה - בשנים האחרונות - להפוך בארץ לרבת מכר והמחליפה צריכה להמשיך במשימה. תאריך הנחיתה המשוער של הפוקוס הבאה עדיין רחוק והיבואן מדבר על שנת הדגם 2006. לעומת זאת עדיין לא ברור מתי ואם בכלל ינחת כאן האח הגדול, ה-C מקס, בגלל בעיית מחיר.

קצת יותר יוקרתית

היא לא בדיוק קומפקטית, הרבה יותר "משפחתית" וללא ספק יוקרתית יותר, ובכל זאת אי אפשר להתעלם מהוולוו S40 החדשה. והסיבה לכך, כפי שוודאי ידעתם בינתיים, נעוצה בקשריה המשפחתיים: השוודית החדשה חולקת פלטפורמה עם פורד פוקוס ומאזדה 3, ונשענת לכן על בסיס גלגלים דומה וארוך משמעותית מזה של ה-S40 הקודמת - 264 ס"מ.
כמו במאזדה ובפורד, גם כאן נעשה שימוש במתלה אחורי רב-חיבורי מתקדם בסגנון הפוקוס, בסיס גלגלים ארוך יחסית, הגה כוח חשמלי ויחידות כוח בסיסיות בנפח 1.6 ו-1.8 מבית פורד. מנועים כוחניים יותר, יגיעו מהארסנל של וולוו – 2.4 ליטר בשתי גרסאות הספק (140 ו-170 כ"ס), כמו-גם ה-T5 המוגדש עם 220 כ"ס, ואפילו גרסת R עתידית וכוחנית יותר.
מלבד זאת, האחות לבית וולוו תהיה הראשונה בין בנות משפחת הפלטפורמה להציע הנעה כפולה. תחילה בגרסה הספורטיבית בלבד, מאוחר יותר כנראה גם בגרסאות נוספות. אולי לא בקבריולט הצפויה, אבל לבטח בגרסת שביל-שטח שתכונה XC50. אגב, רמזים מסוימים לפרטי פנים וחוץ של זו האחרונה, נחשפו ב-VCC, מכונית "רעיון" גדולה שהוצגה לאחרונה בז'נבה.
וקצת היסטוריה לסיום. ה-S40 הנוכחית מבוססת על הכריזמה של מיצובישי, וכמו בת דודתה היפנית, זכתה להצלחה מועטה בארץ. לא ברור כמה השפיע מבחינה שיווקית שיתוף הפעולה עם מיצובישי, ולבטח לא הועיל. לא עוד.
וולוו נוטשת את המפעל המשותף עם היפנים בהולנד כבר בחודשים הקרובים, ו-S40 חדשה תגיע אלינו במקרה הטוב לקראת סוף שנת הדגם 2004, או במקרה הריאלי יותר, בתחילת 2005 הקלנדרית.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הספורטיף היא יותר מרמז...
למחליפת הלנטיס, שתקרא 3
רמזים למחליפת הפוקוס...
קיבלנו בדמות ה-Cמקס
ה-VCC היא רמז לגרסת פנאי...
למחליפת ה-S40
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים