שתף קטע נבחר

מישהו לאהוב

מאחורי אתר השידוכים היהודי JDate, עומד חיפאי לשעבר, שעד לא מזמן לא הבין שום דבר באינטרנט. כעת הוא פותח סניף ישראלי לאתר, מספר מה מחפשים גברים ונשים ברשת ומודה שהייתה לו קצת יותר מטיפת מזל

באחד מהפרקים בסדרת הטלוויזיה המצליחה "סקס והעיר הגדולה" נשאלה שרלוט מהן התוכניות שלה להיום, והיא ענתה I am Jdating today. לא שזה כל כך הגיוני, בהתחשב בחתונתה האחרונה שנערכה בכנסייה מפוארת, אבל חיבור למציאות אף פעם לא היה הצד החזק של הסדרה הזו. כך או כך, Jdate, אתר השידוכים הגדול ביותר בעולם היהודי, הפך למטבע-לשון שגור בפי האמריקנים.
מאחורי ההצלחה המטאורית הזו, שבאופן מפתיע לא הושפעה מקריסת עסקי האינטרנט, עומד גבר ישראלי בשם אלון כרמל, בן 48, תושב בוורלי-הילס בלוס-אנג'לס, נשוי ואב לשניים. לדברי כרמל המשפט של שרלוט דווקא הגיוני, מאחר שנשים רבות בארה"ב, לאו דווקא יהודיות, מחפשות "רק גברים יהודים", הנחשבים לגברים טובים ומצליחים ולבני זוג אידיאליים.
כרמל נולד בחיפה באמצע שנות ה-50. "כדי שלילד יהיה משהו ביד" הוא נשלח ללמוד בבית הספר המקצועי "שפרינצק", אותו סיים עם תעודת הנדסאי-בניין מוסמך. הוא שירת בצבא ואז נסע קצת ללונדון, "קצת בשביל הכיף, קצת בשביל לעבוד וקצת בשביל להריח חו"ל". בשנת 1980 חזר לארץ, הכיר פה בחורה יהודייה מלוס-אנג'לס, ועם 189 דולר בכיס נסע איתה לארה"ב, שם התחיל לעבוד בניקיון של בניינים ולאחר מכן גם בשיפוצים. לימים הוא התחתן עם אמריקנית ממוצא אסייתי, ונולדו להם יונתן (17.5) ומאיה (15.5), "שניהם דוברים עברית", מציין כרמל בגאווה.

וידאו דייט? טיפשי ומיושן

"בתחילת שנות ה-90 היה משבר בשוק הנדל"ן בארה"ב", מספר כרמל על דרכו אל האינטרנט, "ולכן עברתי לעסק אחר של העתקת קלטות וידיאו לכל מיני צרכים. במקרה הגיע אלי איזה ידיד, שביקש שאשכפל לו קלטת כדי שיוכל להכיר בחורות בשירות וידאו-דייט. חבר אחר, שהיה אצלי במשרד, אמר לאותו ידיד שזה טיפשי ומיושן להשתמש בשירותי וידיאו בשביל להכיר בחורות, כי אלה שנות ה-90, השנים של האינטרנט. האמת היא שלא בדיוק ידעתי מה זה אינטרנט, אבל היתה לי תחושה שזה רעיון טוב והקמתי אתר שידוכים. בגלל שלא הכרתי את הצד הטכני של העניין, דרשתי שהשימוש באתר יהיה הכי פשוט שיכול להיות.

מהו סוד ההצלחה של האתר?

"האמת, אני יכול לקשקש כאן הרבה ולהגיד כל מיני ,דברים אבל אני חושב שלפני הכל היה לי מזל. פשוט מזל. מעבר למזל, לחברה היה מודל עסקי נכון וצנוע, ששם דגש על שירות. בתוך כמה ימים היו לנו כמה מאות רווקים ורווקות יהודים מקליפורניה רשומים באתר, ומשם זה התגלגל יפה מאוד.
האתר נפתח בשנת 1997 בלוס-אנג'לס. כיום JDate הוא חלק מהחברה האם MatchNet (מאצ'נט), שהוקמה ב-97' בבוורלי הילס, ומעסיקה 75 עובדים. החברה חולשת על תשעה אתרי היכרויות בינלאומיים, הפועלים בארבע שפות, כולל עברית. MatchNet רשומה בבריטניה ונסחרת בבורסה של גרמניה, ומשרתת מאגר של 11 מיליון לקוחות רשומים ומשלמים. בין האתרים שבבעלות החברה גם אתר ההיכרויות השני בגודלו בארה"ב, Americansingles שבאחרונה הקדים בסקר נילסן את אתר Personals -Yahoo הקרב על הלב הישראלי.

הקרב על הלב הישראלי

לפני כמה חודשים, בתום שש שנות פעילות ולאחר שבששת הרבעונים האחרונים הציגה רווחיות הקימה MatchNet את הסניף הישראלי של JDate. בינתיים מציע האתר הישראלי את שירותיו ללא תשלום ורושם קצב הצטרפות מרשים. כיום יש באתר, לטענת כרמל, מאגר של 100 אלף פנויים ופנויות, כאשר לאתר ההיכרויות הוותיק והגדול בישראל, "קופידון", יש כ-500 אלף לקוחות.
בשוק יזמות האינטרנט בישראל מספרים, כי עילת ההקמה של JDate בישראל היתה רצונו של כרמל לנקום בבעלים של קופידון. "כל עוד קופידון היה הכי גדול בישראל ו-JDate הכי גדול בעולם, הכל היה בסדר. אבל ברגע שקופידון פתחו סניף אמריקני זה הכעיס את אלון, והוא החליט ללחום בשדה הקרב של קופידון", מספר חבר ילדות של כרמל. "אלון הוא בחור נחמד, אבל הפעילות של JDate בישראל באה אצלו ממקום קצת ילדותי, של נקמה".
לכרמל עצמו, כמובן, יש הסברים אחרים לכניסה לשוק ההיכרויות הישראלי: "ישראל היא יעד מרכזי ביותר עבורנו", הוא אומר. "בישראל נמצא מאגר הפנויים והפנויות היהודי השני בגודלו בעולם (אחרי ארצות-הברית, ד.ג.) ולכן אנו רואים בשיתופי הפעולה שלנו עם גורמים בישראל צעד המבסס את מעמדנו כספק שירותי ההיכרויות המוביל באינטרנט. הפעילות בישראל נעשית בקצב גבוה ועם הרבה אנרגיה, והאתר חתם על הסכמי שיתוף פעולה עם מספר פורטלים גדולים.
במסגרת שיתוף הפעולה עם נטוויז'ן, למשל, אוחד מאגר ההיכרויות של נענע עם זה של JDate , ו-JDate פועל כספק התוכן הבלעדי בתחום ההיכרויות של האתר. "ערוץ ההיכרויות זוכה אצלנו לפופולריות רבה, ולכן החבירה ל-JDate מעניקה לגול שים שלנו ערך מוסף", אומר מנהל הפיתוח העסקי בנטוויז'ן, שאולי אלימלך. במסגרת שיתוף הפעולה עם MSN הוקם אתר משותף, שישמש כספק תכנים ל"ערוץ האהבה" של MSN.

בלונדינית בת 21

קהל משתמשי JDate מאופיין כקהל בוגר, מגיל 25 ומעלה, המחפש מערכות יחסים רציניות. "אנחנו שומרים על איכות תוכני האתר ומשתמשיו באמצעות מנגנון בדיקה קפדני, המוודא את רצינותם של ,הנרשמים", אמר אלרז סלע, מנהל אתר JDate הישראלי.
שליש מההיכריות הנוצרות באתר הן בינלאומיות. הפרטים האישיים של המנויים מתורגמים אוטומטית לאנגלית, כך שיוכלו לקבל פניות מכל העולם, ובעיקר מקנדה וארה"ב. לדברי כרמל, JDate קיבל פניות מהסוכנות היהודית ומארגונים יהודיים שונים, הרואים באתר כלי שעשוי לעצור את נישואי ההתבוללות בעולם היהודי. "יש לנו כל הזמן פניות מבעלי תפקידים רשמיים, המבקשים להפיץ כל מיני מסרים באמצעות האתר שלנו. אנחנו למעשה האתר היהודי הגדול בעולם, ולכן אנחנו משמשים צינור הפצה לתכנים יהודיים ומעניקים גם הרבה חסויות לאירועים כמו פסטיבל הסרטים היהודי המתקיים כל שנה בסן-פרנסיסקו.

מה קורה כיום בעולם ההיכרויות?

בגדול, הדברים לא השתנו הרבה בשנים האחרונות. נשים הן לרוב רציניות יותר. גברים, למרות שגם הם מחפשים קשר רציני, ישמחו גם לצאת להרבה פגישות ככה סתם, בשביל לבלות עם בחורות. גברים פחות ממוקדים בחיפוש אחר קשר. בנוסף, לגברים רבים יש פנטזיה על בלונדינית בת 21, גם אם הם בני 50 פלוס, מקריחים ומכריסים.
"בעזרת פסיכולוגים ואנשי מדע בנינו פרופילים פסיכולוגיים והגברים אמנם יכולים להמשיך לפנטז, אבל המחשב שלנו יציע להם נשים המתאימות להם לדעתנו, גם בהתייחס לשכבת גיל. יש לנו הרבה מאוד מכתבים של גברים שמספרים שהם 'חגגו' ונפגשו עם 20 בחורות שונות תוך חודש, אבל בסוף גם הם הכירו דרכנו מישהי שאיתה הם הצליחו לבנות קשר יציב".
אתר JDate הוא לא הפעילות העסקית הראשונה של כרמל בארץ. גורמים עסקיים בארץ יודעים לספר, כי כרמל ושותפו יואב שפירא פתחו בזמנו חברה בשם "וידאומטריקס", שבין היתר היו מושקעים בה דברת-שרם. יצחק זינגר, שכיהן כיו"ר החברה, פרש ממנה בטענה כי כרמל ושפירא לא התנהלו בצורה הוגנת ואף ביצעו הטעיות בתשקיף. כרמל אומר בתגובה – "המאבקים האלה היו תוצאה של תזמון לא מוצלח של הנפקת מטריקס. היו באמת מהלכים משפטיים, אבל בסופו של דבר זה הסתיים בטוב".

קופידון: "אנחנו מותג ההיכרויות המוביל בישראל"

הבעלות על קופידון מתחלקת בין ציון מדמון, מפל-תקשורת (שבבעלות נדב פלטי ותמי מוזס), נמרוד לב, "ידיעות אחרונות" ורפי צרפתי.
אלדד בן-תורה, סמנכ"ל פוינטמאץ' החברה האם של קופידון, אמר בתגובה: "קופידון הוא מותג ההיכרויות המוכר והמוביל בישראל, מאז הוקם ב-97'. האתר צמח מההוויה הישראלית, ופועל תוך רגישות לתרבות ולמנטליות הישראלית.
לקופידון ישראל יש 20 אנשי פיתוח, תוכן ואבטחה. לאתר הצטרפו עד כה 700 אלף ישראלים וישראליות, והחברה מפעילה אתר נוסף לקהילה היהודית בעולם, ג'יי-קיופיד, שבו חברים 200 אלף יהודים, ולכן אנחנו האתר היהודי הגדול בעולם.
ג'יי דייט צמח בחו"ל, וצירף את האוכלוסייה הישראלית לאוכלוסייה היהודית שלו. בניגוד לקופידון שמפריד את האתרים בהתאם לתרבות ולמקום".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ההפתעה: "גברים מעדיפים בלונדיניות"
צילום: אביגיל עוזי
"לפני הכל היה לי מזל". אלון כרמל
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים