מאזדה שלוש. וזה סופי
מאזדה חושפת היום באופן רשמי את ה-3, מחליפתה המיועדת של הלאנטיס הפופולרית. האם גם היא תהפוך למכונית של המדינה?
המכונית הנמכרת ביותר במדינת ישראל בשנים האחרונות היא מאזדה לאנטיס. ואם אינכם בטוחים בכך, אתם מוזמנים להציץ קלות בכביש הסמוך. מנהלי ציי רכב רכשו אותה בכמויות, וכך בדיוק עשה גם הקהל הפרטי. אלא שהלאנטיס היא מכונית וותיקה מאד, אפילו מיושנת במונחי עולם הרכב. מאזדה היא הראשונה להודות בכך, חושפת על-כן באופן רשמי את היורשת המיועדת, ומודיעה כי היא מתחילה מייד בייצור.
קוראים לה מאזדה 3, וסביר להניח כי חובבי הרכב שביניכם כבר יודעים עליה כמעט הכל. זאת מכיוון שכבר לפני מספר חודשים הצגנו לכם את המכונית, בגרסתה הכמעט-סופית וכפי שנראתה בתערוכת ז'נבה. והיום אנחנו יכולים להביא לכם פרטים נוספים, חשובים במיוחד לשוק המקומי.
ספטמבר 2003- מאי 2004
יבואני מאזדה לישראל הודיעו כי תחילת השיווק המתוכננת ל-3 החדשה היא חודש ספטמבר, מייד לאחר תערוכת פרנקפורט הקרובה, שתיערך אגב ימים ספורים לאחר שננהג בה לראשונה. במקביל להשקת המכונית החדשה, תמשיך להימכר כאן גם הלאנטיס הוותיקה, עד חודש מאי 2004.
הסיבה לכך פשוטה. הלאנטיס תציג מענה נדרש לציי הרכב ולמחפשי תג מחיר נמוך במיוחד, בתוך גבולות קבוצת רישוי 2. ה-3 לעומתה, תהיה יקרה יותר, ותגיע בתחילת הדרך כשהיא מתאימה דווקא לקבוצת רישוי 3, ובעיקר לקהל הרוכשים הפרטי. בחודש מאי האמור תגיע לכאן גם גרסה פחות מאובזרת, וזו תהיה למעשה הפרידה הרשמית מהלאנטיס.
מי היא
לא נחזור ונפרט מי היא ה-3 החדשה. את זה עשינו כבר בעבר לא פעם, ובהרחבה. נזכיר רק כי יצרנית הרכב היפנית מייחסת חשיבות רבה לשוק האירופאי עם ה-3 החדשה, בניגוד ללאנטיס שלא זכתה שם להצלחה. והיא עושה זאת כחלק משינוי גישה קיצוני בהתייחסות לשווקי יעד. שינוי אשר הורגש היטב במחליפת המשפחתית הגדולה 626, ב-6 המודרנית.
מאזדה פשוט החליטו כי כדי להצליח בשוק האירופאי, היא חייבת לשנות תדמית ובאופן קיצוני. לא עוד מכוניות אפורות, המציעות בעיקר תמורה נאה לכסף, אלא דגמים המעוררים התרגשות, ומציעים הנאה מנהיגה יחד עם מראה מושך עין ורמות אבזור ואיכות גבוהות מבעבר.
כך שאין צורך להתפלא על האזכור התכוף של המונח "התנהגות כביש" בהודעה לעיתונות שפרסמה לאחרונה היצרנית, כמו-גם מהעובדה שבטקס תחילת הייצור הוצגה דווקא גרסה במפרט אירופאי. אגב, זו המכונית - בגוון הנקרא בפי מאזדה "כחול מנצח" - המופיעה בתמונות המצורפות. מאזדה יודעת מה מעניין את האירופאים, ומכוונת בדיוק לבטן הרכה של הקהל הגדול.
כפי שניתן לזהות בתמונות, הדימיון ל-MX ספורטיף שהוצגה בז'נבה גדול, כאשר הבדל עיקרי ויחיד כמעט הוא במראה החרטום, הכולל פגוש שונה במקצת, יחד עם סבכה קדמית בצבע הרכב במקום זו המוקפת כרום. מלבד זאת, כפי שצפוי היה, הגרסה הסופית ומכונית התצוגה זהות כמעט לחלוטין.
איך אצלנו?
חשיפה פומבית מלאה, שתכלול את כל אפשרויות האבזור, יחידות ההנעה והמפרטים השונים, שומרת מאזדה כמובן לתערוכת פרנקפורט. אלא שבינתים אנחנו יכולים להביא לכם את כל מה שצריך לדעת על המכונית החדשה. וראשית, שזו תגיע אלינו כבר בתחילת הדרך בשתי גרסאות - עם ארבע דלתות (סדאן), או חמש דלתות (האצ'בק). מי משתיהן תהיה פופולרית יותר? אפשר להמר כי הקהל הישראלי השמרן יעדיף את המרכב המקובל יותר, עם ארבע דלתות ותא מטען נפרד וברור.
ה-3 תגיע אלינו כבר בתחילה גם עם שני מנועים. הראשון בנפח 1.6 ליטר, עם הספק מרבי של 105 כ"ס. השני יהיה 2.0 ליטר, עם הספק מרבי של 150 כ"ס. לפחות בתחילת הדרך, כך אומר לנו היבואן, תשווק מאזדה בישראל רק תיבות הילוכים אוטומטיות עם אפשרות לתפעול ידני תחת השם אקטיב-מאטיק. רק במידה ויווצר ביקוש (מפתיע) לתיבה ידנית, תגיע גם זו מספר חודשים מאוחר יותר.
כצפוי, רמת האבזור הסטנדרטי גבוהה למדי. שש כריות אוויר, מערכת שמע מקורית ומשוכללת עם אפשרות תפעול מגלגל ההגה, בקרת אקלים, חישוקים קלים, ריפודים ודיפונים מהודרים. בגרסת ה-2.0 ליטר יתווספו גם מערכת בקרת יציבות וגג שמש.
והמחיר? למרות שהיבואן אינו מוכן להתחייב בשלב זה, נראה כי ה-1.6 ארבע דלתות תעלה עם הגעתה כ-121,000 שקלים. גרסת החמש דלתות, עקב הבדלי אבזור קלים שעדיין לא נקבעו סופית, אמורה להיות יקרה ממנה בכ-3,000 שקלים. אלה אינם מחירים זולים מאד, אך נראה כי זו גם אינה כוונתו של היבואן.
עבור אלה המחפשים "מאזדה בזול", הוא עדיין מציע כאמור את הלאנטיס הוותיקה, ממנה הוא מאמין כי יצליח למכור כמה שרק יסכים היצרן לשלוח לו. ה-3 גם ממוצבת מבחינתו גבוה יותר משפחתיות בינוניות של מאזדה בעבר. ה-323 והלאנטיס הנוכחית לדוגמה. מעניין יהיה רק לגלות אם שוק הרכב המקומי יתנהג בדיוק כפי שצופה היבואן. אם אכן כך יקרה, תהפוך ה-3 ללא ספק ללהיט המכירות הבא של מדינת ישראל.