שתף קטע נבחר

פורד קונקט - גיבור מעמד הפועלים

על הכביש מתגלה הקונקט כאיום הגדול להגמוניה הצרפתית בתחום המסחריות הקטנות. וכמו גיבור מעמד פועלים אמיתי הוא גורם לשינוי חוקי המשחק

תחום המסחריות הקטנות בישראל היה פעיל, מאז ומתמיד. אלא שבמשך שנים ארוכות, עד אמצע שנות ה-90, סבל מתרדמת קלינית. הפך ללא ממש מעניין, ובוודאי לא אקטיבי. ואז הגיעו סיטרואן ברלינגו ורנו קנגו. אלה הוכיחו כי יש אפשרות להחליף טנדרון-מבוסס-סופר-מיני, לא נוח ובוודאי לא מושך, בכלי עבודה ייעודי, שפשוט עושה חשק. כיבוש הקטגוריה על-ידי השניים היה מיידי, ומלא.

 

והמתחרים? האופוזיציה האירופאית הגיבה לאט, וגם כאשר עשתה זאת - מרצדס ויאנו תמוה או אופל קומבי - הם לא הגיעו אלינו, בגלל בעיות מחיר. וכך נוצר מצב די נדיר בו שני מתחרים שולטים בקטגוריה מאד-רווחית במשך כמעט עשור, ללא תחרות של ממש. מה עם פיאט דובלו אתם שואלים? זה לא מימש את הפוטנציאל ולבטח לא היווה תחרות.

 

והנה בכל זאת מגיע רכב שמסוגל, אולי, לשנות את התמונה. קוראים לו פורד קונקט, ולמרות שהוצג לפני למעלה משנה, התעכב בהגעתו ארצה. לטענת היבואן המקומי, דלק מוטורס, הסיבה לכך הייתה תג-רכישה גבוה מדי, שלא יכול היה לאפשר לו תחרות נוחה מול המתחרים. כמעט-כרגיל, אם יבואני מאזדה ופורד לארץ לא משוכנעים כי הם מחזיקים בלהיט מכירות, יעדיפו להמתין.

 

ואותו קונקט מגיע אלינו ממפעלי פורד בתורכיה, אשר שלחו לנו בעבר גם את היצירות הנשכחות (ובצדק) של אוטוסאן. בדרכו, הוא מהווה גם דוגמה נוספת להפיכת הממלכה העותומנית לאימפריה אוטומנית. ועכשיו לדרך.

 

נראה טוב

 

הקונקט אינו מביא עמו גישה עיצובית חדשה, אך בזכות קווים זוויתיים ומראה קובייתי הוא מציע מראה מודרני ובוגר ממתחריו. מעין טרנזיט מוקטן. לצד הדינמי-אופנתי תורמים חיפויי כנפיים בולטים מפלסטיק שחור, תפיחות במפתנים וחלונות כהים יחסית. מלבד זאת, הוא נראה לא רק גדול מצמד הצרפתים, אלא גם אופנתי, יוקרתי ודינמי יותר. בעיקר אם חרגתם מהנורמה ובחרתם בצבע שאינו לבן.

 

גם בתא הנוסעים קיימת מעין אבולוציה לנוסחה קיימת. אין כאן פריצת דרך באיכות חומר, רמת הידור והנדסת אנוש. בוודאי לא בעיצוב. האווירה כאן יעילה וצפויה, ועושה רושם - כמו גווני הריפוד - מעט אפרורית. המיתוג המשני והקונסולה המרכזית מזכירים פוקוס, ובמשחק "מצא את המקור" ניתן לזהות חלקים רבים מדגמי פורד אחרים. בסך הכל די דומה למשפחתית ממוצעת של לפני עשור, וזה חבל.

 

היינו משפרים גם את מיקום, מראה ותחושת מתגי החלונות. כך גם לגבי ידיות פתיחת הדלתות, ואפילו מנופי כיוון המושבים. פתיחת מכסה המנוע מלפנים (בעזרת מפתח) אינה משכנעת, ואפילו התאמת חלקי הפלסטיק מראה כבר עייפות מסוימת, כמו במקרה של דיפון דלת הנהג למשל, או רעשים מכיוון הקונסולה.

 

מה עוד? מכיוון שהוא ארוך ורחב ממתחריו, מציע הקונקט לא רק מרחב מצוין לנוסעים, אלא גם תא מטען גדול, ללא כיסוי. כמובן שניתן לקפל ולפרק כאן את המושבים (פעולה לא נוחה במיוחד), כדי לקבל נפח טעינה גדול עוד יותר. וחוץ מזה, ניתן תמיד להזמין גרסת בסיס גלגלים ארוך יותר, ב-25 ס"מ.

 

ועוד עניין אחד מציק. ברור לי כי החוק מחייב הימצאות מטף בכל רכב, ולחלוטין מובן לי כי זה אינו אבזר מקורי. אבל הגיע זמן שיבואני הרכב לישראל - ולא רק פורד כמובן - ימצאו דרך לייצבו בתא המטען, כדי שלא יתעופף מפינה לפינה. מישהו אגב חשב מה עלול לקרות בבלימת חירום?

 

על הנייר

 

מעניין לציין כי פורד, המוצאת עצמה בשנים האחרונות בין מובילות הדרך בנושא הנאה מנהיגה, מרגישה בנוח לחלוטין לעסוק בכך אפילו כאן, עם מכונית מסחרית. עד כדי אזכור העובדה כי בחלקו הקדמי עושה הקונקט שימוש במרכיבים מפלטפורמת הפוקוס, או שימוש בבקרת אחיזה.

 

הוסיפו לכך את העובדה כי הקונקט אינו רק רחב-גוף, אלא גם בעל מפסק סרנים גדול מלפנים ומאחור. מאידך, חלק אחורי עם סרן חי וקפיץ עלים חסון, אינו המילה האחרונה, בלשון המעטה. ובאותו עניין, יכולת ההעמסה כאן גדולה משל המתחרים.

 

ובכל זאת הנענו. כדאי לציין כי בניגוד ליריביו, הקונקט נמכר כאן רק עם מנוע טורבו-דיזל בעל הספק מרבי של 90 כ"ס. והגם שהוא אינו החזק בחבורה (התואר שייך לפיאט דובלו), הוא ממוקם היטב ביחס למנועים המוגדשים בברלינגו (90 כ"ס) ובקנגו (80 כ"ס).

 

ולנו נעים לגלות כי אחרי שעבר כמה אלפי קילומטרים, השתפרו הביצועים לעומת המפגש הראשוני. המנוע מייצר כוח באופן חלק יותר, ומדגיש באופן בולט מתמיד את ההבדל מול נטולי-מגדש מצרפת. עם זאת, הוא אינו מציג עידון או פעולה יוצאת דופן. וכדי להעמיד דברים בפרופורציה, רק נציין עם נתון תאוצה לא רלוונטי של 16.3 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, הוא איטי משמעותית ממשפחתית ממוצעת.

ולא, גם לא מדובר במנוע חרישי במיוחד, אשר יחד עם רעש רוח וצמיגים נוכחים, מייצר סביבה רועשת באזור תא הנוסעים, שטובה רק במעט מהמתחרים. צריכת הדלק עמדה בתנאים המאומצים על 8 ק"מ לליטר, בזמן שנסיעה רגועה יותר תניב תוצאה עדיפה.

 

לא מוסרי?

 

והיכולת הדינמית? נעים לגלות כי הקונקט מסוגל לנוע בקצב לא מוסרי עבור כלי מסחרי, אם כי רק מעטים יעשו בכך שימוש מהנה. על כביש באיכות טובה, נותרת בקרת האחיזה (שפועלת רק במהירויות נמוכות) מחוסרת עבודה, ואילו הגה בעל 2.9 סיבובים מנעילה לנעילה (מהיר מאד במסחריות) מציע הרבה יותר רגש מיריביו.

 

כך שלפחות מבחינת בטיחות אקטיבית, מדובר כאן בקפיצת מדרגה מבורכת לעומת מסחריות קטנות אחרות. צמיגי הפירלי גילו רגישות גבוהה אמנם לסוגי אספלט, ואיבדו אחיזה די במהירות על משטח לא משובח, אך ההתנהגות ברורה, צפויה ומעוררת ביטחון. רק מהמורות ושיבושים באמצע פניה מקפיצים אותו קלות, ומזכירים לי כי מאחור ממוקמים קפיצי עלים ארכאיים.

 

ואפרופו, נוחות הנסיעה משתפרת ככל שעולה המהירות, אם כי בבירור אין כאן כושר ספיגה בדומה לברלינגו למשל. אך ריסון תנודות הגוף - נושא רגיש כאשר מדובר בקפיצי עלים - הוא בהחלט סביר, כמו-גם היציבות הכיוונית והעדר רגישות מהותית לרוחות צד.

 

גיבור מעמד פועלים

 

כמעט עשור לאחר המהפכה הגדולה בשוק המסחריות הישראלי, מגיע אלינו פורד קונקט. והוא מגיע אמנם מבלי לפרוץ דרך חדשה, אלא בעיקר שיפור התפיסה הקיימת. וכמעט כרגיל אצל היבואן, הוא מציע חבילה נכונה לשוק, ותמורה טובה יותר לכסף ממתחריו הישירים. אבל את עדות האופי הטובה ביותר עבורו, מספקים דווקא אנשי היבואנים המתחרים.

 

כמו גיבור מעמד פועלים אמיתי, מצליח הקונקט לבצע מהפיכה, ובעיקר לשנות את דרכי החשיבה של יבואני רנו ופיז'ו-סיטרואן. אלה הסתפקו עד כה בגרסאות דיזל חלשות במסגרת קבוצה שתיים לחישוב שווי ערך, תוך שהם מציעים אלטרנטיבה עם טורבו במחיר שהפך אותה זניחה. ועכשיו הם משנים מדיניות, וברוח העבודה השורה עלינו, כמעט היינו אומרים מפשילים שרוולים.

 

הכיצד ירד לפתע השבוע בלובינסקי מחיר הברלינגו (טורבו-דיזל) ל-114,000 שקלים, שזה בדיוק מחיר הקונקט ובמגבלות קבוצה שתיים לחישוב שווי ערך? תגובת רנו? זו כנראה תגיע אף היא, אלא אם הם מחליטים לוותר על הקטגוריה לחלוטין.

 

ולכן, המחמאה הגדולה ביותר שאנו מעניקים לרכב הזה אינה דווקא אודות איכותו (הגבוהה), או היותו נכון לעכשיו העסקה המשתלמת ביותר בקטגוריה. מבחינתנו לפחות, המביטים בשוק שלא דרך עיני יבואן ו"שורות תחתונות" במאזנים, מדובר בצעד שיביא מנועי טורבו-דיזל גם למסחריות קלות. וזה חשוב, בעיקר מכיוון שיכולתן הדינמית של הגרסאות החלשות הייתה לא רק מביכה, אלא לא-בטוחה לעיתים לשימוש משפחתי. ויש מחמאה גדולה מזו?


טבלת נתונים לפורד קונקט
טבלת נתונים לפורד קונקט
שם יצרן ודגם פורד קונקט
מנוע 4 צילינדרים-רוחבי, טורבו דיזל
נפח 1753 סמ"ק
הספק מרבי/סל"ד 90 כ"ס/4000 סל"ד
מומנט מרבי/סל"ד 22.4 קג"מ/1750 סל"ד
אורך 436 ס"מ
רוחב 179.6 ס"מ
גובה 182 ס"מ
בסיס גלגלים 266.5 ס"מ
משקל 1,540 ק"ג
מהירות מרבית 153 קמ"ש
0-100 16.3 שניות
מחיר 114,000 שקל
אחריות 36 חודשים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורד קונקט...
עם מנוע טורבו דיזל...
סביבת נהג אפרורית למראה...
אבל יכולת כוללת גבוהה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים