נמצא גן המקשה על גמילה מעישון

מתקשים להיפרד מהסיגריה? ייתכן והאשם נעוץ בגנים שלכם: חוקרים מאוניברסיטת קיו שבטוקיו מצאו כי חלק מהמעשנים נושאים גן ייחודי המקשה על גמילה מעישון. הממצאים יסייעו בעתיד לגמילה

במסגרת המחקר, שהתפרסם בגליון האחרון של כתב העת Thorax, בדקו ד"ר הידטושי נקמורה ועמיתיו דגימות DNA מ-203 מעשנים ומעשנים לשעבר החשודים כלוקים במחלות נשימתיות, והשוו את התוצאות לדגימות שלקחו מ-123 נחקרים בריאים שאינם מעשנים.
תוצאות המחקר גילו כי שיעור גבוה של המעשנים לשעבר נשאו גן המשתתף בעיבוד ניקוטין. לדעת החוקרים, גירסה זו של הגן מעכבת את פירוק הניקוטין בזרם הדם. כך, רמות גבוהות של הניקוטין נותרות בדם ומקשות על תהליך הגמילה מעישון.
ד"ר נקמורה וחוקריו המשיכו ובדקו את ריאותיהם של הנחקרים. הם גילו כי אלו אשר נשאו את הגן האמור זכו בהגנה מפני מחלת ה"נפחת", מחלת ריאות כרונית קשה הגורמת לקושי נשימתי ודורשת טיפולי חמצן ותרופות.
לחוקרים עדיין לא ברור מדוע הגן המקשה על הגמילה מעישון מגן בו בעת על המעשנים מפני מחלת ריאות, אולם הם מאמינים כי ייתכן שהגן חוסם ייצורם של חומרים נוספים בגוף המעוררים תהליכים דלקתיים בריאות.
"ההתמכרות לסיגריות קשורה במערכת מאוד מורכבת של חלבונים וגנים", אומר ד"ר אבי אור-אורטרגר, מנהל המכון הגנטי במרכז הרפואי ת"א החוקר את נושא הניקוטין מזה שנים רבות, "מאוד הגיוני שגנים הקשורים בפירוק של ניקוטין או בקולטנים לניקוטין גורמים לשינויים שכאלו המקשים על הגמילה".
לדעת ד"ר אור-אורטרגר הממצאים עשויים לסייע למעשנים בעתיד: "תוצאות המחקר יוכלו לסייע ולשפר את יכולתנו להתאים את השיטה הנכונה של הגמילה מעישון לאוכלוסיות שונות של התמכרות".
ד"ר נוויל ברקמן, מומחה למחלות ריאה מהמרכז הרפואי הדסה בירושלים, מסביר כי מערכת פירוק הניקוטין ממערכת הדם או מהעצבים משתנה מאדם לאדם. "מי שמפנה את הניקוטין מהגוף מהר יותר, התלות שלו בסיגריות תהיה פחותה יותר", הוא אומר, "אבל זה בוודאי לא תירוץ להמשיך לעשן. אי אפשר להוריד מהאנשים את האחריות על התנהגות מזיקה רק בגלל הגנים".

צילום: מריאן הול