שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    נא להכיר - הינדוסטאן

    והפעם, לא יצרנית מכוניות אקזוטיות, אפילו סתם ספורט אינו קיים כאן באוצר המונחים. כי היום אנחנו מספרים לכם על היצרנית ההודית הינדוסטאן

    לפני 61 שנים החלה הודו לייצר מכוניות נוסעים באופן מסודר. את זה עשתה במפעל שהוקם בעיר חוז'אראט, בשנת 1942. התקופה - זמן קצר לפני הכרזת העצמות ההודית, ונטישת הכוחות הבריטיים את המדינה. הדגם הראשון אותו ייצרה החברה, נקרא בשם "אמבסדור" (Ambassador). למעשה, לא מדובר היה בדגם עצמאי משום בחינה. השגריר החדש היה לא אחר ממוריס אוקספורד נושנה. מסתבר שטכנולוגיה ארכאית לא הרתיע אז את ההודים, כפי שנגלה טוב יותר בהמשך.
    בשנת 1948, ממש עם פרוץ החגיגות אצלנו, עבר מפעל הינדוסטאן למערב בנגאל, שם ייצרה החברה מכוניות ומשאיות. עד 1971 התמקדה הינדוסטאן באותו אמבסדור, שהציע אגב אופציה מעניינת לשישה מושבים. ואגב, באותה שנה החלה החברה לייצר גם מכונות חציבה וחפירה, בעיקר טרקטורים. "חטיבה" זו, אם אפשר לכנות אותה כך, עברה לפני כשנתיים ליצרנית כלי עבודה אחרת - חברה "קטנטנה" הממוקמת בארה"ב ועונה לשם קאטרפילר.

    לא זורקים מה שבצלחת

    כמעט עשר שנים לאחר שהחלה לייצר באופן מסודר ובמפעל החדש, החל שיתוף פעולה בינלאומי רציני בין הינדוסטאן לווקסהול - הזרוע הבריטית של אופל, או ג'נרל מוטורס אם תרצו. שיתוף הפעולה הזה הוביל בסופו של דבר לייצור דגם "חדש" לחלוטין בשנת 1984, אשר ענה לשם "קונטסה". ומדוע אנחנו מבליטים הסתייגות? כי מתחת לשם החדש ולחזות המודרנית לכאורה, ניצבה למעשה ווקסהול "ויקטור" נושנה, זו שיוצרה כ-10 שנים מוקדם יותר, בשנות ה-70 המוקדמות.
    אבל, זו לא הייתה סתם מכונית ישנה שזכתה לשם אחר. דווקא על יחידת ההנעה של הוויקטור לא הסתמכו ההודים, ופנו בתחינה לחברה אחרת בקונצרן הענק - איסוזו. היפנים סיפקו להודים מנועים מתאימים, מיד עם תחילת שיתוף הפעולה ביניהם בשנת 1983, שת"פ שהסתיים אגב ב-1993, שלוש שנים לאחר שפג גם ההסכם עם ווקסהול.
    עם זאת, בשני המקרים המשיכו ההודים לייצר את המכוניות. וכך ישנן גם קונטסה וגם אמבסדור, שתיהן עם מנוע דיזל ותיק (שלא לומר מיושן) מתוצרת איסוזו, בנפח 2.0 ליטר, הספק מרבי של 55 כ"ס וביצועי האצה שנמדדים בעזרת לוח שנה. ואל תטעו, כי גם באגף הבנזין לא מדובר בחידושים מפתיעים. 1.8 ליטר עם 75 כ"ס מספיקים אמנם בקונטסה לביצועים סבירים, אך באמבסדור מדובר בפירוש ביכולת מביכה בקנה מידה אירופאי.
    מה עוד תרצו לדעת? ובכן, בסוף שנות ה-80 ניסתה הינדוסטאן להתרחב לתחום המסחריות, והקימה לצורך כך מפעל בחוז'אראט - אך ניסיון זה כשל והמפעל נמכר ל... ג'נרל מוטורס, המייצרת שם אופל אסטרה לשוק ההודי. היה זה אגב בזמן שבמפעל מהדייה פאראדש, החלו בייצור עצמאי של מנועים ותיבות הילוכים במסגרת שיתוף הפעולה עם איסוזו.

    העידן המודרני

    והיום? ובכן, המדינה העצומה הזו אינה מתברכת אמנם בתעשיית רכב מודרנית ומפותחת, אך הצליחה בכל מקרה להתנער מהכבלים הארכאיים בהם עטפה עצמה בעבר. מאז 1998 משתפת הינדוסטאן פעולה עם יצרנית הרכב היפנית מיצובישי, העושה לשתי היצרניות רק טוב.
    היפנים נעזרו בפס הייצור ההודי כדי לבנות (בזול, מאד בזול) מאז תחילת שיתוף הפעולה את הלנסר המוכרת, וארבע שנים מאוחר יותר ב-2002 גם את רכב השטח שלה - פאג'רו - עבור השוק ההודי. להינדוסטאן יש כעת ספק רכיבים רציני, גדול ומודרני, המחדש בקצב גבוה את מרכיביו, ובעל קשרים מצוינים עם קונצרן גדול אחר - דיימלר-קרייזלר. ואם תהיתם מה קרה לאמבסדור ולקונטסה, הרי שהן מיוצרות עד לימינו אנו, לצד היפניות של מיצובישי...

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    נא להכיר - הינדוסטאן אמבסדור...
    מיוצרת עד היום...
    וגם ההינדוסטאן קונטסה
    משנת 1998 מיוצרת גם לנסר...
    ופג'רו, בשיתוף עם מיצובישי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים