הכתר של ויקטוריה בצרות
אחרי הנזק התדמיתי האדיר שגרמו בעיות הבטיחות באקספלורר, עומדת פורד מול צרות דומות - והפעם, מיכל דלק עולה באש במקרה של תאונה
רק לפני מספר שבועות סיפרנו לכם על הכישלונות המפוארים של פורד, במסגרת כתבות ה"יומולדת 100" של הקונצרן הענק, ונדמה שפרשייה חדשה מאיימת למצוא לה מקום של כבוד ברשימה המפוקפקת. הפעם מדובר במכוניות שפורד מספקת ליחידות המשטרה השונות בארה"ב, מדגם הקראון ויקטוריה. הבעיה - חשד כי מיכלי הדלק נדלקים בקלות במקרה של תאונה.
העובדות, כפי שידוע לנו כרגע, טוענות למספר תאונות שהתרחשו לאחרונה, בהם הייתה מעורבת פורד קראון ויקטוריה שנפגעה בעוצמה רבה על-ידי רכב שהגיע מאחור. לכאורה, כתוצאה מפגיעות אלה התפקע מיכל הדלק והנוזל שהיה בו נשפך החוצה והתלקח, וגרם לאובדן חייהם של לא פחות מ-12 שוטרים.
ה-NHTSA, האיגוד האמריקני הלאומי לבטיחות בדרכים, פתח מיד בחקירה מקיפה, שעשתה שימוש גם בממצאי חקירה אחרת אודות הויקטוריה, שהתנהלה לפני כשנה. אז נחשדה פורד בכשל במנגנון האמור להפחית לחץ הנגרם מתאונה בחלק האחורי של המכונית, סמוך למיכל הדלק. מספר תאונות שהתרחשו בניידות משטרת ויסקונסין גילו שאותו מנגנון לא תמיד עובד כראוי.
הקראון ויקטוריה, מסתבר עוד, סבלה כבר בעבר ממספר לא מבוטל של תביעות, שטענו לסכנות בטיחותיות עקב תפקוד לקוי, כמו-גם מספר חקירות פדרליות נוספות. אגב, כל אלו לא מנעו ממנה להיות הבחירה המועדפת על שוטרי אמריקה, אשר 85% מהם נוהגים במשפחתית הגדולה מבית פורד.
אכם כבר, אז כבר
העניין יכול היה להסתיים בשקט יחסי, כפי שמרבית יצרני הרכב מעדיפים. אלא שפורד, כמו פורד, אינה מקבלת ביקורת בקלות. ולעיתים אף נראה כי יש לקונצרן לעיתים סיבות משלו להדגיש את הבעיה. זה נשמע אמנם אבסורד, אבל באמת שאחרת קשה להסביר את הניסיון הכושל של פורד בתיקון הבעיה.
ראשית, כדי למנוע מהמכל להיסדק ומהדלק לנזול במקרה של תאונת פגיעה מאחור, הציגה פורד התקן מיוחד המגן על מיכל הדלק. אלא שבניסוי שנערך על-ידי חוקרים מדאלאס, התגלה כי לא רק שההתקן אינו מונע מהמכל לאבד דלק במקרה תאונה, הוא אף מזיק לו. לדעת החוקרים, כאשר ההתקן החדשני קיים, הסיכויים כי דלק יפרוץ מהמכל גדולים פי-25 מאשר ללא המתקן.
"בחינה מלאה ומדוקדקת של ערכת ההגנה למיכל הדלק עדיין לא הושלמה", אומרת מדלן ג'ונסון, התובעת הראשית של דאלאס, "אבל לא יכולנו להמתין עד למסקנות הסופיות, מכיוון שפורד החלה לשווק את הערכה לתחנות משטרה שהזמינו אותה". אגב, זו עולה לא פחות מ-250 דולר, ומוגדרת כ"אביזר בטיחות". להזכירכם, מדובר בערכה האמורה לתקן ליקוי לכאורה ברכב.
הניסוי אותו הזמינה עיריית דאלאס כלל העמסת חול במכונית קראון ויקטוריה במשקל כ-200 ק"ג - כמו ציוד תקני בניידת ממוצעת - ופגיעה בה מאחור במהירות של 120 קמ"ש, דומה לזו בה בוחנות פורד וה-NHTSA את הנושא. במקרה של הניסוי בדאלאס, גרמה הפגיעה להתקן החדש לחדור את מיכל הדלק, ו"לרסק אותו לרסיסים כמו מלון", לדברי ג'ונסון.
בפורד לא מתרשמים
בפורד ממהרים לספר על ניסוי שהם ערכו, לפיו ערכת ההגנה שהציגו דווקא פותרת את הבעיה, ולא מחמירה אותה. בנוסף, הודיעו כמובן כי ללא בחינה של המכונית שהשתתפה בניסוי בדאלאס, הם אינם יכולים להגיב כראוי לתוצאות. ובצדק.
אלא שעם כל הכבוד לפורד, השאלות כעת הן אחרות לגמרי. למשל, האם הייתם רוכשים אביזר בטיחות בכסף רב, כזה שנועד לתקן בעיה בטיחותית חמורה, כאשר יעילותו של זה מוטלת לכל הפחות בספק? לדברי אחד מעורכי הדין שמטפלים בתביעה אזרחית שהוגשה נגד פורד בנושא, הפרשה הזו והסחבת בה נוקטת פורד, רק יגדילו את הלחץ הציבורי והממשלתי שיופעל על היצרנית לשפר את תכנון אזור תא הדלק בקראון ויקטוריה. וזה כבר יעלה הרבה מאוד כסף. המון כסף.